4-10 MIR Organisering, system og ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      8
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Miljøarbeid innen rus
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Aktører i pasient/brukerforløpet

Sentrale tema

  • familieomsorg
  • hjemmebaserte tjenester
  • institusjonsbaserte og psykiatrisk spesialhelsetjeneste og rusakutt
  • rusomsorg som tilbys innen det kommunale og private
  • frivillige organisasjoner
  • AKAN

 

 

 

Organisering og samhandling mellom aktørene i rusomsorgen

Sentrale tema

  • ledelse av mindre arbeidsgrupper
  • samarbeid mellom 1. og 2. linjetjenesten
  • samarbeid med frivillige organisasjoner
  • tverrfaglig samarbeid

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Sentrale tema

  • yrkesrolle og identitet
  • relasjonskompetanse og gruppeprosesser
  • kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • arbeidskultur, kreativitet og endringsvilje
  • e-helse og velferdsteknologi

Kommunikasjon og veiledning

Sentrale tema

  • veiledningskompetanse
  • dialogisk kompetanse
  • kompetanseutvikling - innhente – vite hvor en finner – og kunne nytte informasjon
  • metoder for faglig veiledning i det daglige arbeidet
  • etisk refleksjon

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om aktuelle lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgsektoren og spesielt for rusomsorgen
  • har kjennskap til aktuelle frivillige organisasjoner
  • har kjennskap til de forskjellige institusjonsbaserte tjenester som tilbys til personer med rusrelaterte lidelser, både innenfor det kommunale og innenfor spesialhelsetjenesten
  • har innsikt il tverrfaglig samordning av tjenester som gjelder personer med rusrelaterte lidelser og deres pårørende
  • har innsikt om 1. og 2. linje tjenesten
  • har kunnskap om statlige føringer og krav til yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer, og kan utføre dette innenfor eget fagfelt
  • har kunnskap om omstilling og nydanning av yrkesroller og arbeidsmåter
  • har kjennskap om metoder for ledelse og veiledning av mindre arbeidsgrupper, kollegaer og lærlinger
  • Ha kjennskap til velferdsteknologi og hvordan dette kan anvendes som et supplerende tiltak hos brukere av tjenestetilbudene

Ferdigheter

  • kan anvende teoretisk kunnskap om pårørendes rettigheter i forhold til omsorg i hjemmet, og kan informere om dette og veilede i søknadsprosesser
  • kan lede mindre arbeidsgrupper og enheter
  • kan veilede og undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagfelt
  • kan anvende faglig kunnskap om ulike veiledningsmetoder og kan anvende disse i praksis i samhandling med pasient/bruker, pårørende, kollegaer, lærlinger og studenter
  • kan vise kreativitet og kan ta stilling til yrkesetiske problemstillinger og kunne anvende etiske prinsipper i sin vurdering av valg og handlinger
  • Kan anvende velferdsteknologi som supplerende tiltak og se både de positive, negative og etiske aspekter der dette innføres

Generell kompetanse

  • er bevisst egne holdninger i møte med etiske dilemmaer knyttet til arbeid i andres hjem
  • har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i møte med personer med rusrelaterte lidelser
  • har forståelse for hvordan egen verbal og nonverbal kommunikasjon påvirker samhandlingen med kollegaer og andre ansatte i det daglige arbeidet

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
52 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
54 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav