4-10 MIR Organisering, system og ledelse
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng8
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Aktører i pasient/brukerforløpet
Sentrale tema
- familieomsorg
- hjemmebaserte tjenester
- institusjonsbaserte og psykiatrisk spesialhelsetjeneste og rusakutt
- rusomsorg som tilbys innen det kommunale og private
- frivillige organisasjoner
- AKAN
Organisering og samhandling mellom aktørene i rusomsorgen
Sentrale tema
- ledelse av mindre arbeidsgrupper
- samarbeid mellom 1. og 2. linjetjenesten
- samarbeid med frivillige organisasjoner
- tverrfaglig samarbeid
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Sentrale tema
- yrkesrolle og identitet
- relasjonskompetanse og gruppeprosesser
- kulturmangfold og yrkesutøvelse
- arbeidskultur, kreativitet og endringsvilje
- e-helse og velferdsteknologi
Kommunikasjon og veiledning
Sentrale tema
- veiledningskompetanse
- dialogisk kompetanse
- kompetanseutvikling - innhente – vite hvor en finner – og kunne nytte informasjon
- metoder for faglig veiledning i det daglige arbeidet
- etisk refleksjon
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om aktuelle lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgsektoren og spesielt for rusomsorgen
- har kjennskap til aktuelle frivillige organisasjoner
- har kjennskap til de forskjellige institusjonsbaserte tjenester som tilbys til personer med rusrelaterte lidelser, både innenfor det kommunale og innenfor spesialhelsetjenesten
- har innsikt il tverrfaglig samordning av tjenester som gjelder personer med rusrelaterte lidelser og deres pårørende
- har innsikt om 1. og 2. linje tjenesten
- har kunnskap om statlige føringer og krav til yrkesutøvelsen
- har kunnskap om hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer, og kan utføre dette innenfor eget fagfelt
- har kunnskap om omstilling og nydanning av yrkesroller og arbeidsmåter
- har kjennskap om metoder for ledelse og veiledning av mindre arbeidsgrupper, kollegaer og lærlinger
- Ha kjennskap til velferdsteknologi og hvordan dette kan anvendes som et supplerende tiltak hos brukere av tjenestetilbudene
Ferdigheter
- kan anvende teoretisk kunnskap om pårørendes rettigheter i forhold til omsorg i hjemmet, og kan informere om dette og veilede i søknadsprosesser
- kan lede mindre arbeidsgrupper og enheter
- kan veilede og undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagfelt
- kan anvende faglig kunnskap om ulike veiledningsmetoder og kan anvende disse i praksis i samhandling med pasient/bruker, pårørende, kollegaer, lærlinger og studenter
- kan vise kreativitet og kan ta stilling til yrkesetiske problemstillinger og kunne anvende etiske prinsipper i sin vurdering av valg og handlinger
- Kan anvende velferdsteknologi som supplerende tiltak og se både de positive, negative og etiske aspekter der dette innføres
Generell kompetanse
- er bevisst egne holdninger i møte med etiske dilemmaer knyttet til arbeid i andres hjem
- har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i møte med personer med rusrelaterte lidelser
- har forståelse for hvordan egen verbal og nonverbal kommunikasjon påvirker samhandlingen med kollegaer og andre ansatte i det daglige arbeidet
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 52 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 54 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |