3-10 MIR Teorier og arbeidsmåter innen miljøarbeid
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Behandlings og omsorgsmodeller, veiledningsteorier
Sentrale temaer
- Brukerperspektivet
- Pårørende som ressurs
- Ulike tilnærmingsmetoder
- Helsearbeiderens yrkesrolle
- Miljøarbeid – et tverrfaglig samarbeid
Rusproblemer og relaterte tilstander
Sentrale tema
- Kulturforskjeller
- Møte med mennesker med aggresjons- og voldsproblematikk
- Mennesker med psykisk utviklingshemning og psykiske lidelser
- Kriser – lidelser
- Somatiske tilleggsproblemer
Relasjonskompetanse
Sentrale tema
- relasjonskompetanse knyttet til pasient/bruker og dennes nettverk
- bevisstgjøring av yrkesutøvelse i forhold til nærhet – distanse
- egen rolle i samhandling med pasient/bruker
- sympati – empati
- relasjon i forhold til makt – avmakt
- metode for å utvikle gode relasjoner
Brukermedvirkning
Sentrale tema
- Samtale som metode
- Roller i tiltak for rusmisbrukere
- Rettssikkerhet, tvang og lovverk
- Individuell plan
- Avtalestyring
Psykososialt arbeid
Sentrale tema
- Samarbeid og teamarbeid
- Livskvalitet og det sosiale nettverk
- Fritid og livsstil
- Utdanning, kompetanse og arbeid
- Organisasjoner for pasient/bruker og pårørende
- Sosial trening
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om helsearbeiderens ansvars- og funksjonsområde i rusomsorgen, i og utenfor institusjon
- har kunnskap om rusproblemer og relaterte tilstander
- har kunnskap om hvordan pasienten/brukers livskvalitet kan forbedres ved å fokusere på pasient/brukers samhandling med andre mennesker; pårørende, kollegaer, venner og det nettverk et lokalsamfunn utgjør
- har kunnskap om barn og ungdom i rusforebyggende tiltak
- har kunnskap om hva miljøarbeid innen rus omhandler, og om aktuelle begreper knyttet til fagfeltet
- har innsikt i ulike kartleggingsverktøy og hjelpemidler som brukes innen rusomsorgen
- har kunnskap om hvordan rusmisbruk påvirker nære relasjoner
- har kunnskap om brukermedvirkning og mestringsstrategier
Ferdigheter
- kan veilede og tilrettelegge for opplevelse av mestring og livskvalitet
- kan kommunisere og samhandle profesjonelt med brukere og aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende teoretisk kunnskap og delta aktivt med innspill i daglig målrettet miljøarbeid for personer med rusrelaterte lidelser
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til rusrelaterte lidelser
Generell kompetanse
- Kan utføre sitt arbeid etter gjeldene prosedyrer i møte med brukere med rusrelaterte lidelser med respekt og empati, og kan utføre helhetlig omsorg rundt hver enkelt bruker i samarbeid med brukeren, deres pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukerens behov.
- Kan bygge relasjoner med fagfeller innen fagfeltet miljøarbeid innen rus, pårørende og andre det er aktuelt å samarbeide med
- Kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert i sin yrkesutøvelse
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 72 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |