3-10 MIR Teorier og arbeidsmåter innen miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Miljøarbeid innen rus
    • Startsemester
      2024 Vår

Innhold

Behandlings og omsorgsmodeller, veiledningsteorier

Sentrale temaer

  • Brukerperspektivet
  • Pårørende som ressurs
  • Ulike tilnærmingsmetoder
  • Helsearbeiderens yrkesrolle
  • Miljøarbeid – et tverrfaglig samarbeid

 

Rusproblemer og relaterte tilstander

Sentrale tema

  • Kulturforskjeller
  • Møte med mennesker med aggresjons- og voldsproblematikk
  • Mennesker med psykisk utviklingshemning og psykiske lidelser
  • Kriser – lidelser
  • Somatiske tilleggsproblemer

 

Relasjonskompetanse

Sentrale tema

  • relasjonskompetanse knyttet til pasient/bruker og dennes nettverk
  • bevisstgjøring av yrkesutøvelse i forhold til nærhet – distanse
  • egen rolle i samhandling med pasient/bruker
  • sympati – empati
  • relasjon i forhold til makt – avmakt
  • metode for å utvikle gode relasjoner

 

Brukermedvirkning

Sentrale tema

  • Samtale som metode
  •  
  • Roller i tiltak for rusmisbrukere
  • Rettssikkerhet, tvang og lovverk
  • Individuell plan
  • Avtalestyring

 

Psykososialt arbeid

Sentrale tema

  • Samarbeid og teamarbeid
  • Livskvalitet og det sosiale nettverk
  • Fritid og livsstil
  • Utdanning, kompetanse og arbeid
  • Organisasjoner for pasient/bruker og pårørende
  • Sosial trening

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars- og funksjonsområde i rusomsorgen, i og utenfor institusjon
  • har kunnskap om rusproblemer og relaterte tilstander
  • har kunnskap om hvordan pasienten/brukers livskvalitet kan forbedres ved å fokusere på pasient/brukers samhandling med andre mennesker; pårørende, kollegaer, venner og det nettverk et lokalsamfunn utgjør
  • har kunnskap om barn og ungdom i rusforebyggende tiltak
  • har kunnskap om hva miljøarbeid innen rus omhandler, og om aktuelle begreper knyttet til fagfeltet
  • har innsikt i ulike kartleggingsverktøy og hjelpemidler som brukes innen rusomsorgen
  • har kunnskap om hvordan rusmisbruk påvirker nære relasjoner
  • har kunnskap om brukermedvirkning og mestringsstrategier

Ferdigheter

  • kan veilede og tilrettelegge for opplevelse av mestring og livskvalitet
  • kan kommunisere og samhandle profesjonelt med brukere og aktuelle samarbeidspartnere
  • kan anvende teoretisk kunnskap og delta aktivt med innspill i daglig målrettet miljøarbeid for personer med rusrelaterte lidelser
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til rusrelaterte lidelser

Generell kompetanse

  • Kan utføre sitt arbeid etter gjeldene prosedyrer i møte med brukere med rusrelaterte lidelser med respekt og empati, og kan utføre helhetlig omsorg rundt hver enkelt bruker i samarbeid med brukeren, deres pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukerens behov.
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller innen fagfeltet miljøarbeid innen rus, pårørende og andre det er aktuelt å samarbeide med
  • Kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert i sin yrkesutøvelse

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
72 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav