1-10 MIR Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfag

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Miljøarbeid innen rus
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

 

Emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Formålet med emenet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på et høyere yrkesfaglig nivå. Emenet legger vekt på kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikk blir fremstilt som sentralt og er gjennomgående i hele emnet. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og branseetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter og etisk refleksjon som verktøy
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse og ulike kulturer og urforlk og kan bruke kunnskapen i møte med tjenestemotaker og samarbeidspartnere 
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokument som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til grunnleggende sosialpsykologiske prinispp og hvor hvordan de kan påvirke enkeltindividet, familien og det sosiale nettverket deres
  • kan oppdatere den yrkesfaglige kunnskapen sin om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandling med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere 
  • forstår hvor viktig det er med kompetanse om relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, både i møte med sårbare personer og i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap og yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan bruke faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan brruke teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling og andre faglige verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon, fagstoff, lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til manfold og migrasjonshelse og i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma og hvordan de kan påvirke samhandling mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har uvikla en etisk grunnholdning i yrkesutøvelsen som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeidet sitt på en lovmessig, faglig og etisk forsvarlig måte ut fra tjenestemottakerene sine behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottaker og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knhytte til et helhetlig mennesesyn, likeverd og respekt 
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkt og eller tjenester som baserer seg på behovene og utfordringene til tjenestemottakeren, og som har relevans for yrkesutøvelsen 

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
10 Time(r)
Egenstudier
120 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
66 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
54 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
10 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
14 Time(r)
Eksamen
6 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
280 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav