1-10 MIR Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfag
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Formålet med emenet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på et høyere yrkesfaglig nivå. Emenet legger vekt på kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikk blir fremstilt som sentralt og er gjennomgående i hele emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og branseetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter og etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse og ulike kulturer og urforlk og kan bruke kunnskapen i møte med tjenestemotaker og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokument som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til grunnleggende sosialpsykologiske prinispp og hvor hvordan de kan påvirke enkeltindividet, familien og det sosiale nettverket deres
- kan oppdatere den yrkesfaglige kunnskapen sin om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandling med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår hvor viktig det er med kompetanse om relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, både i møte med sårbare personer og i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap og yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan bruke faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan brruke teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling og andre faglige verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon, fagstoff, lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til manfold og migrasjonshelse og i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma og hvordan de kan påvirke samhandling mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har uvikla en etisk grunnholdning i yrkesutøvelsen som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet sitt på en lovmessig, faglig og etisk forsvarlig måte ut fra tjenestemottakerene sine behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottaker og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knhytte til et helhetlig mennesesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkt og eller tjenester som baserer seg på behovene og utfordringene til tjenestemottakeren, og som har relevans for yrkesutøvelsen
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 10 Time(r) |
Egenstudier | 120 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 66 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 54 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 10 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 14 Time(r) |
Eksamen | 6 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 280 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |