1-10 MIR Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfag
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2023 Høst
Innhold
Arbeidsformer og metoder
Sentrale tema:
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- Informasjonsteknologi
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Sentrale tema:
- Helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
- Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
Etikk
Sentrale tema:
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Etikk og moral, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Menneskerettighetene
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Makt, tvang og kontroll
Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema:
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
Sentrale tema:
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
- Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- Økonomi og finansiering
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene
- har kunnskap om relevante kommunikasjonstekniker
- har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner
- har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv
- har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap
- har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren
Ferdigheter
- kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet
- tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
- kan samarbeide med og anvende relevante kunnskapsteknikker i møte med bruker, pårørende og kollegaer
- kan anvende aktuelt lovverk og yrkesetiske retningslinjer i sin yrkesutøvelse
Generell kompetanse
- kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse
- har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne
- kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig og etiske perspektiver
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 54 Time(r) |
Veiledning | 64 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |