1-10 MIR Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfag

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      60
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Miljøarbeid innen rus
    • Startsemester
      2023 Høst

Innhold

Arbeidsformer og metoder

Sentrale tema:

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • Informasjonsteknologi

 

Helse- og sosialfagene i samfunnet

Sentrale tema:

  • Helse- og sosialfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
  • Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling

 

Etikk

Sentrale tema:

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Makt, tvang og kontroll

 

Kommunikasjon og samhandling

Sentrale tema:

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

 

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

Sentrale tema:

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
  • Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling
  • har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene
  • har kunnskap om relevante kommunikasjonstekniker
  • har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner
  • har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv
  • har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap
  • har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren

Ferdigheter

  • kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet
  • tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
  • kan samarbeide med og anvende relevante kunnskapsteknikker i møte med bruker, pårørende og kollegaer
  • kan anvende aktuelt lovverk og yrkesetiske retningslinjer i sin yrkesutøvelse

Generell kompetanse

  • kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse
  • har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne
  • kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig og etiske perspektiver

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
54 Time(r)
Veiledning
64 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav