Bygningssakkyndig Førde - 2026 Haust
Studiefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng120
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadFørde
- StudieformDeltid, Nett
- Startsemester2026 Haust
Bygningssakkyndig Førde
Antall studieplasser
Om studiet
Utdanning som bygningssakskyndig for tilstandsanalyse dekker eit viktig samfunnsbehov. Utdanninga er med på å fastsette krav til kompetanse for aktørar som utarbeider tilstandsanalysar for bruk ved omsetnad av bustadar.
Behovet for å etablere denne utdanninga i fagskulen er vel fundert og dokumentert. Det offentlege Takstlovutvalget leverte i 2009 utgreiinga NOU 2009: 6 Tilstandsrapport ved salg av bygning. Utvalet tilrådde fleire endringar i avhendingslova for å auke bruken av tilstandsrapportar ved sal av bustadar i forbrukarforhold. Utgreiinga var på høyring i 2009 og 2017/-18, der siste høyring blei følgt opp med ein lovproposisjon om tryggare bustadhandel som blei vedtatt av Stortinget.
Utdanninga er på 120 studiepoeng og er ei fordjuping innanfor utdanning for bygg- og anleggsteknikk ved Fagskulen Vestland. Utdanninga blir utvikla og tilbydd i samarbeid med næringslivet, representert ved Norges Eiendomsakademi (NEAK). NEAK er ein utdanningstilbydar som er eigd av Norsk takst, ein bransjeorganisasjon for takstmenn og takstingeniørar, og NITO, ein fagorganisasjon for ingeniørar og teknologar. NEAK har som formål å sørge for utdanning og etterutdanning av god kvalitet, slik at kompetansen i takstbransjen blir heva, og at bygningssakkyndige kan operere i marknaden og gi tryggleik i bustadhandelen.
Dette tilbodet vil utdanne bygningssakkyndige i samsvar med dei minimumskrava som følger av Justisdepartementet sine forskriftsførebuingar (krav til innhaldet i tilstandsrapportar). I tillegg vil utdanninga dekke risikokonstruksjonar og andre forhold som takstbransjen, forsikringsselskap og forbrukarinteresser meiner er av vesentleg betydning for å sikre ein opplyst og trygg bustadhandel.
Kandidatar med denne utdanninga vil òg vere godt kvalifiserte for vidareutdanning og eit utvida arbeidsfelt innanfor liknande fagområde, som verdivurdering, uavhengig kontroll, skadetaksering, næringstaksering m.m.
Læringsutbyte
Kunnskapsdepartementet har fastsett "Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring" (NKR). Ei toårig utdanning på fagskulenivå skal vere på nivå 5.2 i NKR. For alle utdanningar vert det utarbeidd læringsutbyttebeskrivingar (LUB) for utdanninga som heilskap og for kvart emne. Ein brukar då omgrepa overordna LUB og emne LUB.
Læringsutbyttebeskrivinga viser dei kvalifikasjonane studenten minst skal ha etter fullført utdanning.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om omgrep og teoriar som blir brukte i takst-, bygge- og anleggsbransjen innan berekningsfag, energiberekning, kontroll og vurdering av tilstand, skade, areal og teknisk verdi, reklamasjon, leiing, økonomistyring, marknadsføring, planlegging, geoteknikk og HMT.
- har god forbrukarvenleg munnleg og skriftleg formidlingsevne om den tekniske tilstanden på bygningsdelar, konsekvens ved avvik og tiltak for utbetring.
- har kunnskap om kalkulasjon for utbetring av skade på bygningsdelar.
- har kunnskap om digitale og analoge verktøy som blir brukte i arbeidet ved prosjektering, kontroll og utføring, teikneprogram, dokumentasjonsprogram, planleggingsverktøy og oppdragsstyring, oppslagsverk (tekniske og juridiske), og kartlegging/ landmålings-utstyr og vedlikehaldsplanar
- har kunnskap om dei ulike prosessane og ansvarsforhold i eit bygge- eller anleggsprosjekt og grensesnitt til andre bransjar som elektro og VVS.
- har kunnskap om korleis ein ved god planlegging kan effektivisere og sikre god kvalitet i eit prosjekt.
- har kunnskap til å vurdere eige arbeid i høve til lover, forskrifter, standardar og regelverk i bransjen
- har kunnskap om eldre regelverk for oppføring av bygningar.
- har kunnskap om kva yrket inneber, og kan med denne bakgrunnen leie og følge opp eit prosjekt når det gjeld planlegging, utføring, kontroll, økonomi og HMT.
- har kunnskap om risikokonstruksjonar, ulike bygningsmateriale sine eigenskapar, og kan utføre berekningar og vurderingar av tilstand og levetid på konstruksjonar av tre, stål, mur og betong.
- har kunnskap om fuktproblematikk i bygningskonstruksjonar og kunnskap om utbetringsmetodar.
- kan oppdatere kunnskap når det gjeld endringar og nyvinningar i bransjen ved å delta på aktuelle kurs, ta i bruk digitale læringsplattformer og å følge med i fagmiljøet og fagtidsskrift.
- har kunnskap om bransjen si historie og tradisjonelle byggemetodar, stilartar, verktøy og materiale som er nødvendige ved arbeid på eller ved verneverdige bygg eller anlegg.
- har innsikt i moglegheiter for fagleg utvikling innan takst-, bygge- og anleggsfaget.
Ferdigheiter
Studenten kan:
- gjere greie for aktuelle risikokonstruksjonar, val av materiale og metodar for utføring og utbetring etter tidlegare og gjeldande lover, forskrifter og regelverk i bransjen.
- reflektere over eiga fagleg utøving når det gjeld prosjektering, utføring og kontroll av bygningskonstruksjonar, og kan justere eige arbeid under rettleiing.
- reflektere over HMT, kvalitetssikring og eiga fagleg utøving for å oppnå eit godt arbeidsmiljø.
- gjere greie for faglege val av materiale og metodar for utføring og utbetring som sikrar trygge, varige og sunne bygg og anlegg
- finne og syne til teknisk, juridisk informasjon, normer, standardar og fagstoff, og kan vurdere relevansen for eige arbeid.
- kartlegge ein bygge- eller anleggsplass og identifisere faglege problemstillingar og vurdere behov for å sette i verk tiltak.
- kalkulere utbetringar av skade på bygningsdelar.
- administrere ein tilstandsanalyse-, bygge- eller anleggsprosess gjennom planlegging, økonomistyring, teknisk kontroll, personalleiing, kontraktsoppfølging og HMT.
- ulike arbeidsmåtar innanfor kommunikasjon og samhandling.
- formidle godt skriftlege og faglege tekniske rapportar retta mot vanlege forbrukarar.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- prosjektere og utføre byggeprosjekt og kontrollaktivitet, både som ansvarleg leiar og som deltakar i gruppe i tråd med gjeldande lover, forskrifter, regelverk og etiske krav i bransjen.
- utveksle synspunkt og samarbeide med andre i bransjen, eller samarbeidande bransjar, og delta i diskusjonar om utvikling av god praksis i oppføring av varige og velfungerande bygg og anlegg.
- bidra til å utvikle prosedyrar og kvalitetssystem for ei bedrift i bransjen.
- brukast som uavhengig mellomledd, ved å bruke praktisk bakgrunn og teoretiske kunnskapar.
- bygge relasjonar med kollegaer i bransjen og samarbeidande bransjar, og med byggherrar og styresmakter for å utvide eigen kunnskap.
- prosjektere, kontrollere, analysere og rapportere tilstand og leie utføringa av større og mindre byggeprosjekt i samsvar med behova til kundane.
- planlegge, kontrollere og leie gjennomføringa av vedlikehaldsarbeid i samarbeid med eigarar og bygningsstyresmakter.
- praktisere «21st Century Skills»-kompetansar, det vil seie kompetansar og læring tilpassa det 21. hundreåret
Opptak
Søkjer må ha fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole. Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven etter søknadsfristen kan få opptak på betingelse av at fagprøven bestås.
Formelle opptakskrav
Fagskulen kan etter eiga vurdering gi fritak frå emne som del av ei fagskuleutdanning. Det må då gjerast ei vurdering av omfanget og relevansen av kandidatens bakgrunn i høve til læringsutbyttebeskrivingane i fagskuleutdanninga.
Fagbrev som kvalifiserer til opptak
Bygg- og anleggsteknikk
- Anleggsrøyrleggjarfaget
- Betongfaget
- Brannførebyggar
- Byggdriftarfaget
- Byggmontasjefaget
- Fundamenteringsfaget
- Murar- og flisleggjarfaget
- Målar- og overflateteknikkfaget
- Røyrleggjarfaget
- Snikkarfaget
- Tak- og membrantekkjarfaget
- Tømrarfaget
- Ventilasjons- og blekkslagarfaget
- Murarfaget
- Målarfaget
Elektro og datateknologi
- Elektrikarfaget
- Energimontørfaget
- Ventilasjonsteknikkfaget
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetansen må tilsvare læreplanmål i videregående opplæring innen relevant programområde, i tillegg til kompetanse i felles allmenne fag som tilsvarer VG1 og VG2 i yrkesfaglig utdanningsprogram.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Organisering av studiet
Utdanninga har følgjande gjennomføringsmodell:
- 120 studiepoeng som svarar til ei toårig heiltidsutdanning, Utdanninga vert gjennomført over tre årTsom nettbasert studium
Utdanninga er bygd opp av emne. Emna består av fleire tema.
Timebelastninga for studiumet er på 3400 timar totalt, det vil seie 1130 timar per studieår. Det inkluderer all lærarstyrt rettleiing/undervisning, praksis, eksamensførebuing og berekna eigearbeid for studentane.
Microsoft Teams vert brukt som læringsplattform for å administrere studiet, og til å formidle oppgåver og prosjekt til studentane. Studentane leverer oppgåver og får tilbakemeldingar på Teams. Teams vert òg brukt til rettleiing av ein eller fleire studentar. Vi nyttar funksjonar som chat, deling av dokument og kommunikasjon gjennom samtale eller video og samtale. Rettleiinga kan vere samtale om kva studenten skal gjere for å utvikle seg vidare.
Arbeidsmengde i Bygningssakkyndig Førde
| Emnebeskrivelse | Eigenstyrt aktivitet | Timeplanfesta timer | Sum |
|---|---|---|---|
| 65TX00A E1 Realfagleg reiskap | 442 | 34 | 476 |
| 65TX00B E2 Yrkesretta kommunikasjon | 255 | 28 | 283 |
| 65TB00D BS E4 Byggeprosess | 296 | 44 | 340 |
| 65TB00G E5 Bygg og anleggskonstruksjonar | 198 | 29 | 227 |
| 65TX00C_D E3 Leiing, økonomi og marknadsføring (LØM) - Digital | 249 | 34 | 283 |
| 65TB00E E6 Byggesaka | 247 | 36 | 283 |
| 65TB58A E7 Tilstandsanalyse av byggverk | 132 | 17 | 149 |
| 65TB58B E8 Tilstandsanalyse av bustad | 378 | 51 | 429 |
| 65TB58C BS E9 Bygningsfysikk | 242 | 41 | 283 |
| 65TB58H Hovudprosjekt Bygningssakkyndig | 280 | 10 | 290 |
| 65TB58D E11 Geofag og bygningsskade | 234 | 46 | 280 |
| 65TB58E E12 Offentlege krav og reglar | 234 | 46 | 280 |
| Sum | 3187 | 416 | 3603 |
Læringsformer
I vårt arbeid som læringsleiar vil mange undervisningsformer og læringsaktivitetar verte brukte. Prinsippet om variasjon i undervisninga gjer at vi nyttar mange læringsaktivitetar. Studentane får høve til å medverke når læringsaktivitetane vert bestemt. Det faglege innhaldet i undervisninga vil i mange høve styre læringsaktiviteten.
I nettstudium nyttar vi dei pedagogiske prinsippa vi har skissert over. Vi nyttar digital kommunikasjon for å gjennomføre læringsaktivitetane i periodane utanom samling. Det vert lagt vekt på rettleiing og oppfølging gjennom dialog.
Undervisningsformer
Undervisninga ved Fagskulen Vestland tek utgangspunkt i nyare pedagogisk forsking. Våre lærarar har fokus på å vere læringsleiarar og på den måten gjennomføre effektiv læring for studentane. Å vere læringsleiar er i hovudsak å legge til rette for at studentane vert aktivisert i læringsarbeidet. Vi vel å aktivisere studentane samstundes som vi kortar ned einvegsdialog der lærer føreles i lengre periodar. Sentrale element i vår pedagogikk er læraren sin relasjon og dialog med studentane og studentane sin eigenaktivitet og eigenvurdering.
Læringsaktivitetane skal vere relevante og målretta i høve til læringsutbyttebeskrivingane for utdanninga. I det pedagogiske arbeidet vektlegg vi i tillegg til fagleg utvikling, at studentane utviklar evne til sjølvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøving. Vi vel òg å legge vekt på at studentane skal utvikle evne til å sjå teknologien i eit breiare samfunns- og miljøperspektiv og at dei skal kunne foreta etiske refleksjonar.
Vi ser det som vesentleg å nytte tovegs dialog i undervisninga. Når fagstoff vert presentert av læraren kan han nytte studentane sine praktiske erfaringar. Erfaringane er gode å knytte til teorien og det skaper gode diskusjonar
Vurdering
Utganspunktet for all vurdering er læringsutbytteskildringane, både på overordna nivå og på emnenivå.
Vurderingsform kjem an på formålet med vurderinga og variere mellom ulike emne. Sjå emneplan for meir informasjon.
Vurderingsuttrykket A til F vert nytta.
I emna er det fastsett ulike obligatoriske læringsaktivitetar som studenten må gjennomføre for å kunne få sluttvurdering.
Kva type vurdering og kva obligatoriske læringsaktivitetar som vert nytta i dei einskilde emna kjem fram av emneoversikta.
Fagskulen Vestlands rutinar for vurdering følgjer Fagskolelova §2-5.
Sluttvurdering
Studentane får èin karakter for kvart emne. Emnekarakter gir utrykk for kompetanse som er oppnådd i ulike vurderingssituasjonar i emnet.
I kvart emne skal det gjerast ei sluttvurdering av studenten etter læringsutbyttet i emnet. Vurderingsgrunnlag og -kriterium er beskrive i den enkelte studieplanen. Det skal vere ei heilskapsvurdering av kunnskapane, ferdigheitene og den generelle kompetansen til studenten i alle tema i emnet.
Det er lærarane i emnet som gjer sluttvurderinga. Om vurderingsforma i emnet er ein eksamen, vert det i tillegg oppnemnde ein medsensor (sjå kapittel 7.2 Eksamen).
Obligatoriske læringsaktivitetar må vere godkjende før studenten kan få endeleg karakter i eit emne.
Eksamen kan brukast som vurderingsform inn mot ein emnekarakter. Studentane skal sikrast ei upartisk vurdering av kunnskapar og ferdigheiter. Ein fagkyndig person vert oppnemnd som medsensor.
Vurdering vert gjennomført slik at fagskulen kan vurdere på eit sikkert grunnlag om studenten har nådd læringsutbyttet i studieplanen for utdanninga, jf. fagskoleloven § 21 første ledd.
Det skal nyttast bokstavkaraktar frå A til F. Karakteren A er beste karakter, og F inneber at emnet eller eksamen ikkje er bestått.
Sluttdokumentasjon
Fullført og bestått fagskuleutdanning på 120 stp gir vitnemål og ein høgare fagskulegrad.
Vitnemålet skal innehalda:
- Emne som inngår i utdanninga.
- Omfang av emne og oppnådd karakter.
- Overordna læringsutbytte.
- Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
- Karaktersystemet som blir brukt og tal på studiepoeng.
- Namn på utdanning og tittel på hovudprosjektet.
Omgrepet Vocational Diploma (VD) brukast på vitnemålet for å sikre at det også kan nyttast internasjonalt.
Studentar som ikkje har fullført heile utdanninga, kan be om eit kompetansebevis som visar fullførte og beståtte emne og eventuelt eksamenar.
Litteratur- og utstyrsliste
Bygningssakkyndig Førde
| Emnebeskrivelse | Litteratur- og utstyrsliste |
|---|---|
| 65TX00A E1 Realfagleg reiskap | Hals, S., Brakestad, I. H., & Trippestad, S. Å., Løvøen, O. (2026) Matematikk for fagskolestudenter. Oslo, Cappelen Damm. (2026) Fysikk for fagskolestudenter. Oslo, Cappelen Damm. Kalkulator Casio FX-9860GIII
Tilrådd litteratur Hals, S., Brakestad, I. H., & Trippestad, S. Å., Løvøen, O. (2026) Matematikk for fagskolestudenter (løsningsforslag). Oslo, Cappelen Damm. (2026) Fysikk for fagskolestudenter (løsningsforslag). Oslo, Cappelen Damm. |
| 65TX00B E2 Yrkesretta kommunikasjon | Norsk Federl, M., Hoel, A. (2020): Norsk for fagskolen, 3. utgåve, Vigmostad & Bjørke AS, Fagbokforlaget, Bergen. ISBN: 9788245033618 Digital ordbok: Det Norske Akademis ordbok
Engelsk Ytterdal, M. R. (2021): Crossover – Practical and Technical English, 4. utgåve, Vigmostad & Bjørke AS, Fagbokforlaget, Bergen. ISBN: 9788245034264
|
| 65TB00D BS E4 Byggeprosess | Skogset, T, Norberg, D. (2014) Grunnleggende landmåling, Gyldendal Norsk forlag AS, Oslo. Espedal, K. J. (den siste vesjonen) Bygningsfysikk, Byggenæringens forlag AS, Lillestrøm. Digital lærebok på MyLearnView. Grunnleggende BygingsInformasjonsModellering (BIM) , bestilles på www.mylearnview.com Gjeldande lover og forskrifter, www.lovdata.no |
| 65TB00G E5 Bygg og anleggskonstruksjonar | Lærebøker E5 Bygg og anleggskonstruksjonar Vollen, Ø. (2010) Mekanikk for ingeniører: statikk og fasthetslære. 2. utg. Oslo, NKI Forlaget. Gjeldande lover og forskrifter, www.lovdata.no |
| 65TX00C_D E3 Leiing, økonomi og marknadsføring (LØM) - Digital | Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048681 Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048674 |
| 65TB00E E6 Byggesaka | Lærebøker E6 Byggesaken Bua K., Digernes, A. & Hansen, V. M. (2019) Byggesaken. 7. utg. Sandefjord, Læremiddelforlaget AS. Thune, T.E. (2020) Kvalitetsstyring og HMS i bygg og anlegg. Oslo, Byggenæringens forlag AS. J.Karlsen (2023)Byggesaksboka for ansvarlig søker og byggsakstudenter .www.byggesaken.no Studentabonnement på Norsk Standard www.standard.no |
| 65TB58A E7 Tilstandsanalyse av byggverk | Studentabonnement på Norsk Standard www.standard.no Studentabonnement på Byggforsk Byggforskserien Gjeldande lover og forskrifter, www.lovdata.no |
| 65TB58B E8 Tilstandsanalyse av bustad | E8 Tilstandsanalyse av bustad Studentabonnement på Norsk Standard www.standard.no Studentabonnement på Byggforsk Byggforskserien Gjeldande lover og forskrifter, www.lovdata.no |
| 65TB58C BS E9 Bygningsfysikk | Espedal, K.J. (2022) Bygningsfysikk 7.utgåve , Fagbokforlaget. Gjeldande lover og forskrifter, www.lovdata.no Tilgang til Norsk standard www.standard.no Tilgang til byggforskserien www.byggforsk.no |
| 65TB58H Hovudprosjekt Bygningssakkyndig | |
| 65TB58D E11 Geofag og bygningsskade | Lærebøker og abbonement vert utdelt av faglærar ved studiestart. Norsk Standard www.standard.no Studentabonnement på Byggforsk Byggforskserien Gjeldande lover og forskrifter, www.lovdata.no
|
| 65TB58E E12 Offentlege krav og reglar | Læremateriell vært utdelt av lærar ved studiestart. |