64TK51C Matkultur og kommunikasjon - 2027 Haust
Emnefakta
- FagområdeGrøne og gastronomiske utdanningar
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadHjeltnes
- StudieprogramMatkultur
- Startsemester2027 Haust
Om emnet
Tema:
-
Skriving (ulike typer tekster)
-
Kildehenvisning og KI
-
Historiefortelling
-
Ulike måter å kommunisere på gjennom mat
-
Verstskapsrolle
-
Formidlingsteorier
-
Presentasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
har kunnskap om formidlingsmetoder som promoterer mat og matprodukter, både med tekst og visuell presentasjon.
har kunnskap om hovedtrekkene ved norsk matkultur, tradisjon og konsum, samt kjennskap til særegenheter ved matkulturer i andre land.
har innsikt i hovedtrekkene i internasjonal mathistorie.
har forståelse for mat som en egen form for kommunikasjon.
har forstår matfaglige begreper.
har kunnskap om viktige epoker og trender i mathistorien.
har kjennskap til hvordan samfunnsendringer påvirker utviklingen av matkultur.
har kjennskap til sentrale personer innen gastronomi og deres bidrag til faget.
har kunnskap om kildekritikk og henvisning, samt KI og bruken av KI som verktøy i skriving og formidling.
Ferdigheiter
Studenten:
kan bruke relevant fagterminologi og reflektere, drøfte og resonere både muntlig og skriftlig.
kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for presentasjoner.
kan hente informasjon fra ulike kilder (tradisjonelle og digitale), samt reflektere over kildeopphav og kildebruk, både overfor egne og andre arbeid.
kan vurdere og forstå viktigheten av god kommunikasjon og troverdighet i forhold til kunder og produsenter.
kan vurdere kilders relevans og pålitelighet når man studerer gastronomiens historie.
kan presentere og diskutere mathistorie både skriftlig og muntlig.
kan beskrive norske tradisjonelle matteknikker.
Generell kompetanse
Studenten:
kan gjøre rede for valg av presentasjons- og formidlingsmetoder for mat.
kan gjennomføre arbeidsoppgaver der kommunikative (tekstlige) evner brukes til å formidle ideer og informasjon om mat.
kan bruke relevant fagspråk, terminologi og formidlingsevner til å presentere produkt, idéar og ferdige matrettar på ein profesjonell og fagleg presis måte
forstår viktigheten av at arbeid utføres i tråd med lover og etiske prinsipper, og at dette kommuniseres på en troverdig måte overfor kunder.
kan bruke sin fagkunnskap og kjennskap til yrkesfeltet i diskusjoner om god praksis.
utvikler kritisk tenkning og evne til å reflektere over matens rolle i samfunnet, både før og nå.
kan samarbeide effektivt med andre om prosjekter relatert til gastronomiens historie og kultur.
Undervisningsformar og aktivitetar
Undervisninga vert gjennomført som ei kombinasjon av førelesingar, refleksjonar, individuelt arbeid, og arbeid i grupper. Det vert lagt vekt på studentaktive læringsformer som skal fremje forståing og sjølvstendig arbeid med fagstoffet.
Undervisinga i dette emnet går føre seg digitalt, både synkront (direktesendte økter) og asynkront (innspelte økter). Studentane skal i desse periodane bearbeide teori og arbeide vidare med fagstoffet. Emnet kan gjennomførast fullstendig asynkront for dei studentane som treng det.
Læringsressursar, førelesingar, oppgåver og innleveringar vert gjort tilgjengelege gjennom digitale læringsplattformen Teams.
| Vurdering | Praktisk info | Annet |
|---|---|---|
Vurderingsform Heimeeksamen Sensortype Intern sensor Karakterskala A-F |
Arbeidsmengde
| Aktivitet | Aktivitetsdetaljer | Varighet | Studieform | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
Timeplanfesta timer | 48 Tima(r) | Deltid | ||
Eigenstyrt aktivitet | 235 Tima(r) | Deltid |
Læringsaktivitetar
| Namn | Krav | Kommentar |
|---|---|---|
Test deg sjølv-oppgåve 4 4 Individuell |
Litteratur- og utstyrsliste
Mat og kommunikasjon
Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere - mat og spisevaner i Norge fra 1500- tallet til vår tid (2019)