64TK51C Matkultur og kommunikasjon - 2027 Haust

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Grøne og gastronomiske utdanningar
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Hjeltnes
    • Studieprogram
      Matkultur
    • Startsemester
      2027 Haust

Om emnet

Tema:  

  • Skriving (ulike typer tekster) 

  • Kildehenvisning og KI 

  • Historiefortelling 

  • Ulike måter å kommunisere på gjennom mat 

  • Verstskapsrolle 

  • Formidlingsteorier 

  • Presentasjon

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

har kunnskap om formidlingsmetoder som promoterer mat og matprodukter, både med tekst og visuell presentasjon. 

har kunnskap om hovedtrekkene ved norsk matkultur, tradisjon og konsum, samt kjennskap til særegenheter ved matkulturer i andre land. 

har innsikt i hovedtrekkene i internasjonal mathistorie. 

har forståelse for mat som en egen form for kommunikasjon. 

har forstår matfaglige begreper. 

har kunnskap om viktige epoker og trender i mathistorien. 

har kjennskap til hvordan samfunnsendringer påvirker utviklingen av matkultur. 

har kjennskap til sentrale personer innen gastronomi og deres bidrag til faget. 

har kunnskap om kildekritikk og henvisning, samt KI og bruken av KI som verktøy i skriving og formidling. 

Ferdigheiter

Studenten:

kan bruke relevant fagterminologi og reflektere, drøfte og resonere både muntlig og skriftlig. 

kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for presentasjoner. 

kan hente informasjon fra ulike kilder (tradisjonelle og digitale), samt reflektere over kildeopphav og kildebruk, både overfor egne og andre arbeid. 

kan vurdere og forstå viktigheten av god kommunikasjon og troverdighet i forhold til kunder og produsenter. 

kan vurdere kilders relevans og pålitelighet når man studerer gastronomiens historie. 

kan presentere og diskutere mathistorie både skriftlig og muntlig. 

kan beskrive norske tradisjonelle matteknikker. 

Generell kompetanse

Studenten:

kan gjøre rede for valg av presentasjons- og formidlingsmetoder for mat. 

kan gjennomføre arbeidsoppgaver der kommunikative (tekstlige) evner brukes til å formidle ideer og informasjon om mat. 

kan bruke relevant fagspråk, terminologi og formidlingsevner til å presentere produkt, idéar og ferdige matrettar på ein profesjonell og fagleg presis måte

forstår viktigheten av at arbeid utføres i tråd med lover og etiske prinsipper, og at dette kommuniseres på en troverdig måte overfor kunder. 

kan bruke sin fagkunnskap og kjennskap til yrkesfeltet i diskusjoner om god praksis. 

utvikler kritisk tenkning og evne til å reflektere over matens rolle i samfunnet, både før og nå. 

kan samarbeide effektivt med andre om prosjekter relatert til gastronomiens historie og kultur. 

 

Undervisningsformar og aktivitetar

Undervisninga vert gjennomført som ei kombinasjon av førelesingar, refleksjonar, individuelt arbeid, og arbeid i grupper. Det vert lagt vekt på studentaktive læringsformer som skal fremje forståing og sjølvstendig arbeid med fagstoffet. 

Undervisinga i dette emnet går føre seg digitalt, både synkront (direktesendte økter) og asynkront (innspelte økter). Studentane skal i desse periodane bearbeide teori og arbeide vidare med fagstoffet. Emnet kan gjennomførast fullstendig asynkront for dei studentane som treng det.

Læringsressursar, førelesingar, oppgåver og innleveringar vert gjort tilgjengelege gjennom digitale læringsplattformen Teams. 

VurderingPraktisk infoAnnet
Vurderingsform
Heimeeksamen
Sensortype
Intern sensor
Karakterskala
A-F

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Timeplanfesta timer
48 Tima(r)
Deltid
Eigenstyrt aktivitet
235 Tima(r)
Deltid

Læringsaktivitetar

NamnKravKommentar
Test deg sjølv-oppgåve
4
4
Individuell

Litteratur- og utstyrsliste

Mat og kommunikasjon

Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere - mat og spisevaner i Norge fra 1500- tallet til vår tid (2019)

Emneansvarleg

Julie Gyllander
David Gyllander