64TB03B Lokal tilpassing: Varmepumpe- og kuldetekniske løsninger

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes
    • Startsemester
      2027 Vår

Om emnet

  • Varmepumpe- og kuldeteknikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om begreper som benyttes innen kulde- og varmepumpeteknikk, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes i utvikling og opprettholdelse av et kulde- og varmepumpeanlegg
  • bred kunnskap om ulike systemløsninger som finnes for kulde- og varmepumpeanlegg
  • kunnskap om ulike virksomheter og aktører innen kulde- og varmepumpebransjen og kjennskap til yrkesfeltet
  • kjennskap til kulde- og varmepumpebransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • innsikt i egne utviklingsmuligheter innen kulde- og varmepumpeteknikkbransjen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
  • gjøre rede for valg av verktøy, løsninger, komponenter og prosesser som benyttes innenfor kulde- og varmepumpeteknikk
  • gjøre rede for valg av medier, systemløsninger og systemer for styring og overvåking som inngår i ulike kulde- og varmepumpeanlegg
  • reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på tekniske og miljømessige aspekter ved kulde- og varmepumpeteknikk og justere denne under veiledning
  •  finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger i kulde- og varmepumpeteknikk
  • oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kulde- og varmepumpeteknikk med litteratur og relevante fora innenfor bransjen, slik at en kan holde seg faglige oppdatert

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen kulde- og varmepumpeteknikk alene eller som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt
  • utføre arbeid etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov
  • bygge relasjoner med fagfeller innen kulde- og varmepumpeteknikk og på tvers av fag som andre tekniske fag og ledelsesfag, samt med eksterne målgrupper som myndigheter og kommunale instanser ved å opprette og utvikle team og nettverk
  • utveksle synspunkter med andre aktører innenfor kulde- og varmepumpebransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen kulde- og varmepumpeteknikk faget som kan føre til nyskapning og innovasjon

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Vurdering

1 emneprøve

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

4 innleveringer

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • KEM – Klima, energi og miljø i bygg Nordnes

Emneansvarlig

Marte Ostrem