64PS15B Marknadsføring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Grøne og gastronomiske utdanningar
    • Studiepoeng
      9
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
    • Studiestad
      Førde
    • Studieprogram
      Handverksysting
    • Startsemester
      2023 Haust

Om emnet

Tema 2.1 Marked og markedsføring

  •         Markeder og markedsforståelse
  •         Kjøpsatferd og markedsføring
  •          Markedssegmentering og valg av målgruppe

Tema 2.2 Konkurransemidler

  •          Produkt, produktutvikling og produktpolitikk
  •          Prissetting og prispolitikk
  •          Distribusjon
  •          Markedskommunikasjon og salg

Tema 2.3 Markedsinformasjon og bransjekunnskap

  •         Innsamling av markedsinformasjon
  •         Sekundærkilder, bransjeundersøkelser og rapporter
  •          Kunnskap om matvarebransjen og benchmarking

Tema 2.4 Strategi og markedsplanlegging

  •          Situasjonsanalyse og markedsplanlegging
  •         Markedsstrategi

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •          har kunnskap om markeder, kjøpsatferd, markedssegmentering og hvordan en kan identifisere og velge målgruppe i en markedsføringsprosess
  •          har kunnskap om merkevarebygging og bruk av konkurransemidler for å nå markedsmål
  •          har kunnskap om matvarebransjen i Norge, samt om metoder for innsamling av markedsinformasjon og hvordan benchmarking kan brukes til å forbedre bedriftens             konkurransekraft
  •          har kunnskap om utforming av markedsplaner og hvordan slike planer kan anvendes av lokalmatprodusenter

Ferdigheter

Studenten:

  •          kan segmentere markedet, velge målgruppe og fastsette markedsmål.
  •          kan anvende faglig kunnskap om produkt, pris, distribusjon, merkevarebygging og markedskommunikasjon på praktiske problemstillinger i egen bedrift.
  •          kan finne markedsinformasjon og bransjekunnskap som er relevante for en yrkesfaglig problemstilling hos lokalmatprodusenter.
  •          kan kartlegge en bedrifts nåsituasjon, identifisere relevante arbeidsbetingelser og sette opp en markedsplan.

Generell kompetanse

Studenten:

•         har utviklet en etisk grunnholdning til markedsføring av lokalmat

•         kan utføre markedsføring etter utvalgte målgruppers behov

•         kan bygge relasjoner med andre lokalmatprodusenter og på tvers av fag, samt med eksterne grupper i matbransjen

Vurdering

Mappevurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
64 Time(r)
Sjølvstudium
216 Time(r)

Arbeidskrav

Fem innleveringar.

Fagressursar

 

Litteraturliste Marknadsføring

Forfattar og årstal

Tittel

Forlag

ISBN

Holan Mette (2019)

Markedsføringsledelse

Fagbokforlaget

9788245032079

Furu Nina(2021)

Digital markedsføring og kommunikasjon

Cappelens Damm akademisk

9788202700317

Ekstra litteratur

Nygaard Arne (2019)

Grønn markedsføringsledelse

Vigmostad & Bjørke AS

9788245024289

Hilde Bjørkhaug Hilde & Reidar & Vik Jostein (2015)

Norsk matmakt i endring

Fagbokforlaget

9788245017526

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Handverksysting

Emneansvarlig

Andrid Solaas