64HH47C Personsentrert omsorg og målretta miljøbehandling
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
- StudiestadNordnes
- StudieprogramDemensomsorg og psykisk helsearbeid til eldre
- Startsemester2026 Vår
Om emnet
- Personbasert omsorg som verdigrunnlag
- Miljøbehandling
- Aktivitet som omgrep
- Livshistorie og meistrinsstrategiar
- Ressursar, ønske og behov
- Livskvalitet
- Smertevurdering
- Pårørande
- sin situasjon
- som ressurs
- Personsentrert omsorg
- Prinsipp, mål og metodar
- VIPS praksismodell (VPM)
- Planverktøy
- Tillitsskapande tiltak
- Utfordrande åtferd og korleis forstå denne
- TID-modellen (Tverrfagleg intervensjonsmodell ved utfordrande atferd ved demens)
- Relasjonelle årsaker
- Aggresjonsdempande kommunikasjon og deeskalering
- Teknikkar som hindrar skade ved utagering
- Debrifing og dufusing
- Tvang og tvangsvedtak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om kva som ligg i omgrepet personsentrert omsorg, verdigrunnlaget og relevante arbeidsmetodar og -prosessar som legg til rette for å arbeida personsentrert.
- kunnskap om kva målretta miljøbehandling er, og kva teoretiske modellar og praktiske metodar denne arbeidsforma byggjer på.
- innsikt i aktuelle observasjons- og kartleggingsverktøy
- kunnskap om tillitsskapande arbeid og bruk av tvang
- innsikt i nasjonale råd og lovverk som regulerer bruk av tvang når pasienten set seg imot helsehjelp
- kunnskap om relasjonens betydning for å deeskalera situasjonar der pasienten viser tegn til aggressiv åtferd
- kunnskap om korleis ein kan handtera situasjonar der pasienten misser kontroll og utagerer
- kunnskap om korleis ein kan ivareta seg sjølv og sine kollegaer og pasienten etter ein situasjon med utagering
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartleggja pasientens situasjon, behov og ressursar, samt reflektera over og vurdera faglege problemstillingar og utforma gode personsentrerte tiltaksplanar for den aktuelle pasienten
- samarbeida med pårørande og innhenta informasjon om pasientens liv og interesser
- observera og kartleggja pasientens evne til aktivitet og deltaking og leggja til rette det fysiske miljøet rundt pasienten slik at han/ho bevarer sine ressursar lengst mogleg og opplever meistring og kjenner seg trygg
- finna informasjon og fagstoff som er relevant innan miljøbehandling i fagfeltet psykisk helsearbeid for eldre og demensomsorg
- utforma tillitsskapande tiltak som byggjer på pasientens perspektiv
- nytta kunnskap for å gje nødvendig helsehjelp til pasientar som set seg imot denne
- laga ein tiltaksplan som deeskalerer situasjonar dersom pasienten viser teikn til aggressiv åtferd
- nytta forskjellige teknikkar for å beskytta seg sjølv og kollegaer når utagering skjer på ein skånsam måte
- gjennomføra defusing med kollegaer som ha vore involverte i ei alvorleg stress eller krisehending
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan utføra miljøbehandling etter grunnlagstenking i personsentrert omsorg
- har forståelse for verdigrunnlaget i personsentrert omsorg
- har utvikla ei etisk grunnhaldning som gjer at studenten fremmar brukermedverknad og pasientens integritet
- kan samarbeide med pårørande og forstår at dei er ein ressurs for pasienten
- har ei etisk grunnhaldning som byggjer på brukermedverknad og pasientens perspektiv
- har ei fagleg og etisk grunnhaldning som kjem til uttrykk i tillitsskapanda samhandling der ein fokuserer på meistring og mest mogleg livskvalitet
- har innsikt i kor viktig det er å ta pasientes perspektiv for å forstå problemtaisk og utfordrande atferd
- kan identifisera krenkring og overgrep og fremma tillitsskapande samhandling som støtter pasientes medverknad og eigne val for å unngå bruk av tvang
Undervisningsformer og aktivitet
Undervisninga vil vera studentaktiv. Det vil seia at studentane må vera førebudd til samlingane. Dette er dei ved å ha nytta seg av nettundervisninga som lærarane har lagt ut i forkant av samlingane og gjera arbeidskrav innan tidsfristane. På samlingane skal studentane arbeida med fagstoffet ved å løysa caseoppgåver i grupper. Dersom ein ikkje har arbeidd med fagstoffet på førehand vil ein ikkje ha godt utbytte av den studentaktive undervisninga.
Undervisninga baserer seg i stor grad på fagtekstar, forelesingar, rettleiing, refleksjonar og arbeid med oppgåver og oppgåveløysing individuelt og i gruppe. I tillegg blir det brukt video relatert til aktuelt lærestoff og rollespel. Undervisninga og rettleiinga skjer både samlingsbasert og digitalt.
Ein vil i stor grad leggja opp til casebasert undervisning og refleksjon. Rettleiing på arbeidskrav er ein del av undervisninga. Den digitale undervisninga vil veksla mellom å vera asynkron og synkron.
Forkunnskapskrav
Emna byggjer på kvarandre. Du må ha fullført emna 64HH47A Etikk, kommunikasjon og relasjonskompetanse og 64HH47B Demens, psykiske lidingar og plager hos eldre for å starta på emnet 64HH47C Personsentrert omsorg og målretta miljøbehandling.
Arbeidsinnsats
Største delen av den nettbaserte undervisninga er asynkron, det vil seia at studentane kan arbeida med lærestoffet på tidspunkt som høver den enkelte. Studiet er tilrettelagt for å kombinera det med å vera i arbeid. Lærarstyrt aktivitet utanom samlingane er eit gruppearbeid der gruppene får rettleiing frå lærar. På samlingane vil ein i stor grad leggja opp til casebasert undervisning og refleksjon. Denne forma krev at studenten er førebudd til samlingane og har arbeidd med det asynkrone lærestoffet i forkant av samlingane. Denne modulen utgjer ca 300 arbeidstimar totalt for studenten.
Vurdering
Vurderingsforma er mappevurdering.
Mappa inneheld:
- 3 oppgaver
Karakteren vert sett etter ei heilskapleg vurdering av mappeinnhaldet. Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 60 Time(r) | Deltid |
Asynkron undervisning | 40 Time(r) | Deltid |
Lærerstyrte aktiviteter utenom samlinger | 30 Time(r) | Deltid |
Sjølvstudium | 140 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
- deltaking på 2 simuleringsdager
- 2 refleksjonsloggar
- 3 "test-deg-sjølv"-oppgåver
For å ha rett til å gå opp til vurdering i emnet, så må arbeidskrava vere gjennomført og godkjent
Fagressursar
Modul 3: Personsentrert omsorg og målretta miljøbehandling
ISBN | Litteratur | Pensum |
978-82-8061-260-1 | Tretteteig, S. (red) (2017) Demensboka. Forlaget Aldring og helse | Kap. 10,15 (35 s) |
| Rokstad, A.M.M., Smedby, K.L. (red) (2020) Personer med demens – møte og samhandling. Cappelen Damm Akademisk. KOMPENDIUM | Kap.9 (21 s) |
978-82-02-51432-7 | Eskeland, K.O. (2017) Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademisk KOMPENDIUM | Kap.12 + 19 (21 s) |
978-82-05-46393-6 | Lillevik, O.G. og Øien, L. (2014) Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon. Gyldendal | 155 s |
| Skau, G.M. ( 2015) Mellom makt og hjelp. Universitetsforlaget. KOMPENDIUM | Kap.2 (13.5 s) |
| 15 s | |
| Tilleggslitteratur |
|
| Film: https://www.aldringoghelse.no/nar-spenningene-er-til-a-ta-og-fole-pa-vold-og-aggresjon-i-sykehjem/ |
|
| E-læringskurs (gratis) 3 timar: Et kurs om demens og hvordan atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD) kan forstås. https://www.aldringoghelse.no/kompetanseressurser/hva-er-demens/ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ISBN | Litteratur | Pensum |
978-82-8061-260-1 | Tretteteig, S. (red) (2017) Demensboka. Aldring og helse | Kap. 12,13, 16 – 20 (56 s) |
9788280613868 | Tretteteig, S. (red.)(2020) Psykiske sykdommer hos eldre. Aldring og helse | Kap 12, 15 (31 s) |
| Engedal, K. og Tveito, M. (red.) (2019) Alderspsykiatri. Aldring og helse. KOMPENDIUM | Kap. 11 (9 s) |
| Kap 2-4 (13 s) | |
| VIPS-manualen for institusjon eller for tjenester i hjemmet | Ca 50 s |
| Tilleggslitteratur |
|
| Strandli, E.H.A. (2016) Inn på tunet. Dagaktivitetstilbud tilrettelagt for personer med demens. Oslo: Forlaget aldring og helsehttps://butikk.aldringoghelse.no/file/digitalarkiv-nettbutikk/innpatunet2018_1_triawaq.pdf |
|
| Strandli, E.H.Ø (2020) Dagaktivitetstilbud for personer med demens. Forlag aldring og helse |
|
| Nettressurs |
|
| Demensplan 2025: https://www.regjeringen.no/contentassets/b3ab825ce67f4d73bd24010e1fc05260/demensplan-2025.pdf |
|
| Cornell skala for depresjon ved demens (CSDD): Rettleiiar for utfylling av skjema: https://www.aldringoghelse.no/ah-archive/documents/Cornell_Retningslinjer_Sk%C3%A5r_2019_INT00012_WEB.pdf |
|
|
| |
| OBS-demens Observasjonsskjema for observering av funksjon for personer med kognitiv svikt og demens |
|
| QUALID Livskvalitet ved langtkommen demens - registreringsskjema |
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| Fysiske omgivelser: https://www.utviklingssenter.no/malrettet-miljobehandling/fysiske-omgivelser-en-vei-til-mestring-og-aktivitet |
|
|
|
|
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Demensomsorg og psykisk helsearbeid til eldre