64HH47C Personsentrert omsorg og målretta miljøbehandling

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Demensomsorg og psykisk helsearbeid til eldre
    • Startsemester
      2025 Vår

Om emnet

  • Personbasert omsorg som verdigrunnlag
  • Miljøbehandling
  • Aktivitet som omgrep
  • Livshistorie og meistrinsstrategiar
  • Ressursar, ønske og behov
  • Livskvalitet
  • Smertevurdering
  • Pårørande   
    • sin situasjon
    • som ressurs
  • Personsentrert omsorg  
    • Prinsipp, mål og metodar
    • VIPS praksismodell (VPM)
    • Planverktøy
  • Tillitsskapande tiltak
  • Utfordrande åtferd og korleis forstå denne
  • TID-modellen (Tverrfagleg intervensjonsmodell ved utfordrande atferd ved demens)
  • Relasjonelle årsaker
  • Aggresjonsdempande kommunikasjon og deeskalering
  • Teknikkar som hindrar skade ved utagering
  • Debrifing og dufusing
  • Tvang og tvangsvedtak

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om kva som ligg i omgrepet personsentrert omsorg, verdigrunnlaget og relevante arbeidsmetodar og -prosessar som legg til rette for å arbeida personsentrert.   
  • kunnskap om kva målretta miljøbehandling er, og kva teoretiske modellar og praktiske metodar denne arbeidsforma byggjer på.
  • innsikt i aktuelle observasjons- og kartleggingsverktøy
  • kunnskap om tillitsskapande arbeid og bruk av tvang
  • innsikt i nasjonale råd og lovverk som regulerer bruk av tvang når pasienten set seg imot helsehjelp
  • kunnskap om relasjonens betydning for å deeskalera situasjonar der pasienten viser tegn til aggressiv åtferd
  • kunnskap om korleis ein kan handtera situasjonar der pasienten misser kontroll og utagerer
  • kunnskap om korleis ein kan ivareta seg sjølv og sine kollegaer og pasienten etter ein situasjon med utagering

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kartleggja pasientens situasjon, behov og ressursar, samt reflektera over og vurdera faglege problemstillingar og utforma gode personsentrerte tiltaksplanar for den aktuelle pasienten
  • samarbeida med pårørande og innhenta informasjon om pasientens liv og interesser
  • observera og kartleggja pasientens evne til aktivitet og deltaking og leggja til rette det fysiske miljøet rundt pasienten slik at han/ho bevarer sine ressursar lengst mogleg og opplever meistring og kjenner seg trygg
  • finna informasjon og fagstoff som er relevant innan miljøbehandling i fagfeltet psykisk helsearbeid for eldre og demensomsorg
  • utforma tillitsskapande tiltak som byggjer på pasientens perspektiv
  • nytta kunnskap for å gje nødvendig helsehjelp til pasientar som set seg imot denne
  • laga ein tiltaksplan som deeskalerer situasjonar dersom pasienten viser teikn til aggressiv åtferd
  • nytta forskjellige teknikkar for å beskytta seg sjølv og kollegaer når utagering skjer på ein skånsam måte
  • gjennomføra defusing med kollegaer som ha vore involverte i ei alvorleg stress eller krisehending

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan utføra miljøbehandling etter grunnlagstenking i personsentrert omsorg
  • har forståelse for verdigrunnlaget i personsentrert omsorg
  • har utvikla ei etisk grunnhaldning som gjer at studenten fremmar brukermedverknad og pasientens integritet
  • kan samarbeide med pårørande og forstår at dei er ein ressurs for pasienten
  • har ei etisk grunnhaldning som byggjer på brukermedverknad og pasientens perspektiv
  • har ei fagleg og etisk grunnhaldning som kjem til uttrykk i tillitsskapanda samhandling der ein fokuserer på meistring og mest mogleg livskvalitet
  • har innsikt i kor viktig det er å ta pasientes perspektiv for å forstå problemtaisk og utfordrande atferd
  • kan identifisera krenkring og overgrep og fremma tillitsskapande samhandling som støtter pasientes medverknad og eigne val for å unngå bruk av tvang

Undervisningsformer og aktivitet

Undervisninga vil vera studentaktiv. Det vil seia at studentane må vera førebudd til samlingane. Dette er dei ved å ha nytta seg av nettundervisninga som lærarane har lagt ut i forkant av samlingane og gjera arbeidskrav innan tidsfristane. På samlingane skal studentane arbeida med fagstoffet ved å løysa caseoppgåver i grupper. Dersom ein ikkje har arbeidd med fagstoffet på førehand vil ein ikkje ha godt utbytte av den studentaktive undervisninga.

Undervisninga baserer seg i stor grad på fagtekstar, forelesingar, rettleiing, refleksjonar og arbeid med oppgåver og oppgåveløysing individuelt og i gruppe. I tillegg blir det brukt video relatert til aktuelt lærestoff og rollespel. Undervisninga  og rettleiinga skjer både samlingsbasert og digitalt.

Ein vil i stor grad leggja opp til casebasert undervisning og refleksjon. Rettleiing på arbeidskrav er ein del av undervisninga. Den digitale undervisninga vil veksla mellom å vera asynkron og synkron.

Forkunnskapskrav

Modulane byggjer på kvarandre. ein må ha fullført modul 1 og 2 for å starta på modul 3

Arbeidsinnsats

Største delen av den nettbaserte undervisninga er asynkron, det vil seia at studentane kan arbeida med lærestoffet på tidspunkt som høver den enkelte. Studiet er tilrettelagt for å kombinera det med å vera i arbeid. Lærarstyrt aktivitet utanom samlingane er eit gruppearbeid der gruppene får rettleiing frå lærar. På samlingane vil ein i stor grad leggja opp til casebasert undervisning og refleksjon. Denne forma krev at studenten er førebudd til samlingane og har arbeidd med det asynkrone lærestoffet i forkant av samlingane. Denne modulen utgjer ca 300arbeidstimar totalt for studenten.

Vurdering

Vurderingsforma er mappevurdering.

Mappa inneheld:

  • 3 oppgaver

Karakteren vert sett etter ei heilskapleg vurdering av mappeinnhaldet.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
60 Time(r)
Deltid
Asynkron undervisning
40 Time(r)
Deltid
Lærerstyrte aktiviteter utenom samlinger
30 Time(r)
Deltid
Sjølvstudium
140 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

  • deltaking på 5 samlinger
  • 2 refleksjonsloggar
  • 3 "test-deg-sjølv"-oppgåver

For å ha rett til å gå opp til vurdering i emnet, så må arbeidskrava vere fullført og bestått.

Fagressursar

Modul 3: Personsentrert omsorg og målretta miljøbehandling

ISBN

Litteratur

Pensum

978-82-8061-260-1

Tretteteig, S. (red) (2017) Demensboka.

Forlaget Aldring og helse

Kap. 10,15

(35 s)

 

Rokstad, A.M.M., Smedby, K.L. (red) (2020) Personer med demens – møte og samhandling.

Cappelen Damm Akademisk. KOMPENDIUM

Kap.9 (21 s)

978-82-02-51432-7

Eskeland, K.O. (2017) Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademisk KOMPENDIUM

Kap.12 + 19 (21 s)

978-82-05-46393-6

Lillevik, O.G. og Øien, L. (2014) Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon. Gyldendal

155 s

 

Skau, G.M. ( 2015) Mellom makt og hjelp. Universitetsforlaget. KOMPENDIUM

Kap.2 (13.5 s)

 

Tidmanualen  

15 s

 

Tilleggslitteratur

 

 

Film: https://www.aldringoghelse.no/nar-spenningene-er-til-a-ta-og-fole-pa-vold-og-aggresjon-i-sykehjem/

 

 

E-læringskurs (gratis) 3 timar: Et kurs om demens og hvordan atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD) kan forstås.

https://www.aldringoghelse.no/kompetanseressurser/hva-er-demens/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISBN   

Litteratur

Pensum

978-82-8061-260-1

Tretteteig, S. (red) (2017) Demensboka. Aldring og helse

Kap. 12,13, 16 – 20 (56 s)

9788280613868

Tretteteig, S. (red.)(2020) Psykiske sykdommer hos eldre. Aldring og helse

Kap 12, 15 (31 s)

 

Engedal, K. og Tveito, M. (red.) (2019) Alderspsykiatri. Aldring og helse. KOMPENDIUM

Kap. 11 (9 s)

 

Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen (2015)

Kap 2-4 (13 s)

 

VIPS-manualen for institusjon eller for tjenester i hjemmet

Ca 50 s

 

Tilleggslitteratur

 

 

Strandli, E.H.A. (2016) Inn på tunet. Dagaktivitetstilbud tilrettelagt for personer med demens. Oslo: Forlaget aldring og helsehttps://butikk.aldringoghelse.no/file/digitalarkiv-nettbutikk/innpatunet2018_1_triawaq.pdf

 

 

Strandli, E.H.Ø (2020) Dagaktivitetstilbud for personer med demens. Forlag aldring og helse

https://butikk.aldringoghelse.no/file/sync-files/dagaktivitetstilbud-for-personer-med-demens_handbok_pdf.pdf

 

 

Nettressurs

 

 

Demensplan 2025: https://www.regjeringen.no/contentassets/b3ab825ce67f4d73bd24010e1fc05260/demensplan-2025.pdf

 

 

Cornell skala for depresjon ved demens (CSDD):

Rettleiiar for utfylling av skjema: https://www.aldringoghelse.no/ah-archive/documents/Cornell_Retningslinjer_Sk%C3%A5r_2019_INT00012_WEB.pdf

 

 

Registreringsskjema for adferd

 

 

OBS-demens Observasjonsskjema for observering av funksjon for personer med kognitiv svikt og demens

 

 

QUALID Livskvalitet ved langtkommen demens - registreringsskjema

 

 

MOBID-2: Skåringsverktøy for smerte hos personer med demens

 

 

CAM - skåringsskjema for delir

 

 

Min livshistorie – samtaleguide når hukommelsen svikter

 

 

Fysisk aktivitet

 

 

Fysisk aktivitet på sykehjem

 

 

Fysiske omgivelser: https://www.utviklingssenter.no/malrettet-miljobehandling/fysiske-omgivelser-en-vei-til-mestring-og-aktivitet

 

 

 

 

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Demensomsorg og psykisk helsearbeid til eldre

Emneansvarlig

Marianne Moberg
Oda Marie Nilsen
Renate Alvestad
Bjarte Johnsen