58TK01V Teknisk systemforståelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Prosess
    • Studiepoeng
      20
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Prosess
    • Startsemester
      2025 Vår

Om emnet

Faglig ledelse (integrert)

Styring, måling og reguleringsteknikk

Prosesslære med DAK

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  •          Målemetoder som brukes innenfor områdene trykk, temperatur, nivå, gjennomstrømning, luftkvalitet, pH, gassanalyse og forstå de fysiske lover som gjelder for at målemetodene skal virke
  •          Prosessdynamikken i en tilbakekoblet reguleringssløyfe og innstillingsmetoder til PID regulator for å gjøre en reguleringssløyfe stabil
  •          Alternative reguleringsstrukturer som foroverkobling, kaskaderegulering, delt områderegulering og forholdsregulering og kunne forstå fordelene med å bruke slike strukturer
  •          Dataverktøy for å simulere modeller av prosesser og vurdere stabilitet og egenskaper med prosessene i tidsplanet
  •          Maskintekniske komponenter som inngår i en reguleringssløyfe som ventiler, pumper, omformere, og varmeelementer/varmevekslere
  •          Oppbygning og virkemåte til styringer ved hjelp av rele og PLS
  •          Alarm og forrigling i av en prosess
  •          Dokumentstandarder – normer som til enhver tid er relevante for prosess
  •          Vanligste forkortninger og symboler som er knyttet til dokumentasjonsformen P&ID
  •          Relevante dataprogram som er brukt til tekniske tegninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  •          Vurdere bruk av rett målemetode i en gitt prosess innenfor trykk, temperatur, nivå, gjennomstrømning, luftkvalitet, pH, gassanalyse og å kunne bruke dette for å velge rett målemetode med hensyn på gjeldende normer og krav i den gitte                    prosessen
  •          Reflektere og bidra i samarbeid med veileder i å kvalitetssikre prosesstekniske målinger for å sikre et godt måleresultat
  •          Bidra til å løse oppgaver innen reguleringsteknikk
  •          Være et bidrag i samarbeid med veileder og tilgrensende fagmiljøer for å finne optimale metoder for å løse reguleringstekniske problemer
  •          Gjøre rede for reguleringsutstyr som regulatorer, omformere og ventiler for å kunne innhente informasjon som er relevant og på denne måten være et viktig ledd i å løse en problemstilling
  •          Gjøre rede for teknisk prosessflytskjema og bruke informasjonen som ligger i dette skjema og å gjøre endringer i dette i samarbeid med overordnede for å forbedre prosessen
  •          Anvende dataverktøy som simulerer prosesser til å prøve ut og finne optimale reguleringsmetoder på prosesser innen nivå, temperatur, trykk og flow
  •          Anvende skjemateknikk for å forstå relestyringer av asynkronmotorer og forriglinger i prosessanlegg
  •          Bruke PLS i styringer istedenfor tradisjonell relestyring og vurdere muligheter for å ha PLS i styresystemer for å gjøre styringer enklere og mer brukervennlig
  •          Lese og produsere P&ID etter gjeldende tegneregler og normer
  •          Anvende DAK som et verktøy for å lage teknisk flytskjema og maskinteknisk utstyr i prosess

Generell kompetanse

Studenten skal:

  •          forstå bruken og anvendelsesområde for måleinstrumenter for måling av trykk, temperatur, flow og nivå
  •          bidra til å utveksle synspunkter i planleggingen av installasjon av et måleinstrument for å sikre god kvalitet i målingen
  •          forstå egen praksis og bidra til et godt samarbeid og gode holdninger i fagfeltet prosess.
  •          forstå bruken av reguleringsutstyr som brukes i prosessindustrien og bidra i et samarbeid med tilgrensende fagfelt for å løse reguleringstekniske problemstillinger
  •          vise forståelse for de miljømessige konsekvenser det har at prosesser reguleres optimalt for å ivareta miljøet herunder å ha fokus på unødig utslipp av farlige stoffer i naturen
  •         forstå bruken av styresystemer som er i bruk i dag og identifisere de muligheter som er for å løse et problem innenfor styring av elektriske asynkronmotorer

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant, gjennomføres laboratorieøvelser.

For nettstøttet utdanning vil det gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger med videosnutter / opptak av forelesninger / undervisningsunderlag som legges ut

på læringsplattformen, webkonferanser, veiledning og annen aktivitet på nett, samt nettsamlinger

Vurdering

Det gjennomføres mappevurdering med stor vekt på avsluttende emneprøve. I tillegg vil studentene vurderes ut fra innleveringer, engasjement og utvikling i faget. Prøver og prosjekt vurderes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling for Fagskolen i

Hordaland (forskrift for Fagskolen i Hordaland).

Eksamen kan trekkes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling

for Fagskolen i Hordaland (forskrift for Fagskolen i Hordaland).

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
332 Time(r)
Sjølvstudium
252 Time(r)

Arbeidskrav

Det skal gjennomføres minimum en prøve i emnet per termin, inklusiv en avsluttende emneprøve. Lærer definerer hvilke prøver, innleveringer og andre aktiviteter som er obligatoriske Obligatoriske arbeidskrav vil fremkomme av Undervisningsplan for tema i emnet

Krav til minimum 80% frammøte til undervisning.

Fagressursar

Teknisk systemforståelse

Litteraturliste oppgis ved studiestart

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Prosess

Emneansvarlig

Tage Lie Karlsen