58TK01V Teknisk systemforståelse
Emnefakta
- FagområdeProsess
- Studiepoeng20
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramProsess
- Startsemester2025 Vår
Om emnet
Faglig ledelse (integrert)
Styring, måling og reguleringsteknikk
Prosesslære med DAK
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- Målemetoder som brukes innenfor områdene trykk, temperatur, nivå, gjennomstrømning, luftkvalitet, pH, gassanalyse og forstå de fysiske lover som gjelder for at målemetodene skal virke
- Prosessdynamikken i en tilbakekoblet reguleringssløyfe og innstillingsmetoder til PID regulator for å gjøre en reguleringssløyfe stabil
- Alternative reguleringsstrukturer som foroverkobling, kaskaderegulering, delt områderegulering og forholdsregulering og kunne forstå fordelene med å bruke slike strukturer
- Dataverktøy for å simulere modeller av prosesser og vurdere stabilitet og egenskaper med prosessene i tidsplanet
- Maskintekniske komponenter som inngår i en reguleringssløyfe som ventiler, pumper, omformere, og varmeelementer/varmevekslere
- Oppbygning og virkemåte til styringer ved hjelp av rele og PLS
- Alarm og forrigling i av en prosess
- Dokumentstandarder – normer som til enhver tid er relevante for prosess
- Vanligste forkortninger og symboler som er knyttet til dokumentasjonsformen P&ID
- Relevante dataprogram som er brukt til tekniske tegninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere bruk av rett målemetode i en gitt prosess innenfor trykk, temperatur, nivå, gjennomstrømning, luftkvalitet, pH, gassanalyse og å kunne bruke dette for å velge rett målemetode med hensyn på gjeldende normer og krav i den gitte prosessen
- Reflektere og bidra i samarbeid med veileder i å kvalitetssikre prosesstekniske målinger for å sikre et godt måleresultat
- Bidra til å løse oppgaver innen reguleringsteknikk
- Være et bidrag i samarbeid med veileder og tilgrensende fagmiljøer for å finne optimale metoder for å løse reguleringstekniske problemer
- Gjøre rede for reguleringsutstyr som regulatorer, omformere og ventiler for å kunne innhente informasjon som er relevant og på denne måten være et viktig ledd i å løse en problemstilling
- Gjøre rede for teknisk prosessflytskjema og bruke informasjonen som ligger i dette skjema og å gjøre endringer i dette i samarbeid med overordnede for å forbedre prosessen
- Anvende dataverktøy som simulerer prosesser til å prøve ut og finne optimale reguleringsmetoder på prosesser innen nivå, temperatur, trykk og flow
- Anvende skjemateknikk for å forstå relestyringer av asynkronmotorer og forriglinger i prosessanlegg
- Bruke PLS i styringer istedenfor tradisjonell relestyring og vurdere muligheter for å ha PLS i styresystemer for å gjøre styringer enklere og mer brukervennlig
- Lese og produsere P&ID etter gjeldende tegneregler og normer
- Anvende DAK som et verktøy for å lage teknisk flytskjema og maskinteknisk utstyr i prosess
Generell kompetanse
Studenten skal:
- forstå bruken og anvendelsesområde for måleinstrumenter for måling av trykk, temperatur, flow og nivå
- bidra til å utveksle synspunkter i planleggingen av installasjon av et måleinstrument for å sikre god kvalitet i målingen
- forstå egen praksis og bidra til et godt samarbeid og gode holdninger i fagfeltet prosess.
- forstå bruken av reguleringsutstyr som brukes i prosessindustrien og bidra i et samarbeid med tilgrensende fagfelt for å løse reguleringstekniske problemstillinger
- vise forståelse for de miljømessige konsekvenser det har at prosesser reguleres optimalt for å ivareta miljøet herunder å ha fokus på unødig utslipp av farlige stoffer i naturen
- forstå bruken av styresystemer som er i bruk i dag og identifisere de muligheter som er for å løse et problem innenfor styring av elektriske asynkronmotorer
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant, gjennomføres laboratorieøvelser.
For nettstøttet utdanning vil det gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger med videosnutter / opptak av forelesninger / undervisningsunderlag som legges ut
på læringsplattformen, webkonferanser, veiledning og annen aktivitet på nett, samt nettsamlinger
Vurdering
Det gjennomføres mappevurdering med stor vekt på avsluttende emneprøve. I tillegg vil studentene vurderes ut fra innleveringer, engasjement og utvikling i faget. Prøver og prosjekt vurderes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling for Fagskolen i
Hordaland (forskrift for Fagskolen i Hordaland).
Eksamen kan trekkes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling
for Fagskolen i Hordaland (forskrift for Fagskolen i Hordaland).
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 332 Time(r) | |
Sjølvstudium | 252 Time(r) |
Arbeidskrav
Det skal gjennomføres minimum en prøve i emnet per termin, inklusiv en avsluttende emneprøve. Lærer definerer hvilke prøver, innleveringer og andre aktiviteter som er obligatoriske Obligatoriske arbeidskrav vil fremkomme av Undervisningsplan for tema i emnet
Krav til minimum 80% frammøte til undervisning.
Fagressursar
Teknisk systemforståelse
Litteraturliste oppgis ved studiestart
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Prosess