58TK01V Teknisk systemforståelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Prosess
    • Studiepoeng
      20
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Prosess
    • Startsemester
      2024 Haust

Om emnet

Faglig ledelse (integrert)

Styring, måling og reguleringsteknikk

Prosesslære med DAK

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  •          Målemetoder som brukes innenfor områdene trykk, temperatur, nivå, gjennomstrømning, luftkvalitet, pH, gassanalyse og forstå de fysiske lover som gjelder for at målemetodene skal virke
  •          Prosessdynamikken i en tilbakekoblet reguleringssløyfe og innstillingsmetoder til PID regulator for å gjøre en reguleringssløyfe stabil
  •          Alternative reguleringsstrukturer som foroverkobling, kaskaderegulering, delt områderegulering og forholdsregulering og kunne forstå fordelene med å bruke slike strukturer
  •          Dataverktøy for å simulere modeller av prosesser og vurdere stabilitet og egenskaper med prosessene i tidsplanet
  •          Maskintekniske komponenter som inngår i en reguleringssløyfe som ventiler, pumper, omformere, og varmeelementer/varmevekslere
  •          Oppbygning og virkemåte til styringer ved hjelp av rele og PLS
  •          Alarm og forrigling i av en prosess
  •          Dokumentstandarder – normer som til enhver tid er relevante for prosess
  •          Vanligste forkortninger og symboler som er knyttet til dokumentasjonsformen P&ID
  •          Relevante dataprogram som er brukt til tekniske tegninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  •          Vurdere bruk av rett målemetode i en gitt prosess innenfor trykk, temperatur, nivå, gjennomstrømning, luftkvalitet, pH, gassanalyse og å kunne bruke dette for å velge rett målemetode med hensyn på gjeldende normer og krav i den gitte                    prosessen
  •          Reflektere og bidra i samarbeid med veileder i å kvalitetssikre prosesstekniske målinger for å sikre et godt måleresultat
  •          Bidra til å løse oppgaver innen reguleringsteknikk
  •          Være et bidrag i samarbeid med veileder og tilgrensende fagmiljøer for å finne optimale metoder for å løse reguleringstekniske problemer
  •          Gjøre rede for reguleringsutstyr som regulatorer, omformere og ventiler for å kunne innhente informasjon som er relevant og på denne måten være et viktig ledd i å løse en problemstilling
  •          Gjøre rede for teknisk prosessflytskjema og bruke informasjonen som ligger i dette skjema og å gjøre endringer i dette i samarbeid med overordnede for å forbedre prosessen
  •          Anvende dataverktøy som simulerer prosesser til å prøve ut og finne optimale reguleringsmetoder på prosesser innen nivå, temperatur, trykk og flow
  •          Anvende skjemateknikk for å forstå relestyringer av asynkronmotorer og forriglinger i prosessanlegg
  •          Bruke PLS i styringer istedenfor tradisjonell relestyring og vurdere muligheter for å ha PLS i styresystemer for å gjøre styringer enklere og mer brukervennlig
  •          Lese og produsere P&ID etter gjeldende tegneregler og normer
  •          Anvende DAK som et verktøy for å lage teknisk flytskjema og maskinteknisk utstyr i prosess

Generell kompetanse

Studenten skal:

  •          forstå bruken og anvendelsesområde for måleinstrumenter for måling av trykk, temperatur, flow og nivå
  •          bidra til å utveksle synspunkter i planleggingen av installasjon av et måleinstrument for å sikre god kvalitet i målingen
  •          forstå egen praksis og bidra til et godt samarbeid og gode holdninger i fagfeltet prosess.
  •          forstå bruken av reguleringsutstyr som brukes i prosessindustrien og bidra i et samarbeid med tilgrensende fagfelt for å løse reguleringstekniske problemstillinger
  •          vise forståelse for de miljømessige konsekvenser det har at prosesser reguleres optimalt for å ivareta miljøet herunder å ha fokus på unødig utslipp av farlige stoffer i naturen
  •         forstå bruken av styresystemer som er i bruk i dag og identifisere de muligheter som er for å løse et problem innenfor styring av elektriske asynkronmotorer

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant, gjennomføres laboratorieøvelser.

For nettstøttet utdanning vil det gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger med videosnutter / opptak av forelesninger / undervisningsunderlag som legges ut

på læringsplattformen, webkonferanser, veiledning og annen aktivitet på nett, samt nettsamlinger

Vurdering

Karakteren avgjøres av oppnådde resultater på emneprøver.

En emneprøve per semester.

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
332 Time(r)
Sjølvstudium
252 Time(r)

Arbeidskrav

Kravet er et godkjent arbeidskrav per to studiepoeng i emnet.

Arbeidskravene må være godkjent for å få karakter i emnet.

Krav til minimum 80% frammøte til undervisning.

Fagressursar

Teknisk systemforståelse

Litteraturliste oppgis ved studiestart

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Administrasjon
  • Prosess

Emneansvarlig

Magne Aarland
Rune Sørtun