58TB02M Emne I Hovedprosjektet

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Anlegg
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
    • Studiestad
      Voss
    • Studieprogram
      Anlegg Voss
    • Startsemester
      2023 Haust

Om emnet

Fagspesifikt fordypningsemne

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal:

  •          kjenne til relevante metoder og arbeidsmåter for å planlegge, gjennomføre og dokumentere et problemorientert prosjekt innenfor eget fagfelt
  •          kjenne til kontrakter og ledelsesutfordringene knyttet til en prosjektprosess

Ferdigheter

Studenten skal:

  •          kunne innhente og analysere informasjon på en kritisk og reflektert måte
  •          kunne dokumentere, drøfte og presentere resultater fra et prosjektarbeid i tråd med formelle krav
  •          kunne planlegge og delta i gruppearbeid med ansvar for egen læring

Generell kompetanse

Ved fullført utdanning skal studenten:

  •          arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et byggfaglig prosjekt
  •          benytte sine kunnskaper og ferdigheter til å foreslå og presentere praktiske løsninger på teoretiske problemstillinger
  •          vise en reflektert, faglig og etisk innsikt i sitt arbeid i tråd med bransjens normer og retningslinjer

Undervisningsformer og aktivitet

Veilere, avdelingsleder og klassekoordinator informerer om hovedprosjektet rundt tidspunkter, søknad og søknadsprosess. Veiledere følger studentene opp frem til søknaden er godkjent.

Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen itslearning. Samarbeid i grupper på 3-4 studenter. Veiledning både gruppevis og mellom student og lærer. Selvstudium i form av lesing av faglitteratur, undersøkelser og dialog med byggebransjen.

Vurdering

 

Emnekarakter

Emnekarakter fremkommer på grunnlag av en norskvurdering og en faglig vurdering. Dette gjøres i form av en underveisvurdering og en sluttvurdering. Veilederne gir en tilbakemelding om det faglige innholdet, samarbeid i gruppen, kommunikasjon, prosjektarbeid som prosess, generell kompetanse og problemløsninger som er valgt.

Sluttvurdering: Gruppen blir vurdert ut fra skriftlig rapport og vedleggsdel. Videre blir den enkelte student vurdert ut frå den munnlige høringen. 

Emnekarakteren settes ved at norsk- og fagveiledere deltar på et felles karaktermøte. Norsk- og fagveileder meddeler sine karakterer basert på sin norskvurdering, underveisvurdering, prosjektrapport og den munnlige høringen.

Veilederne reflekterer i felleskap rundt karaktersettingen før fagveileder setter emnekarakteren for den enkelte gruppe og student.

Erfaring viser at studentene i gruppen ofte får samme emnekarakter. Veilederne oppfordres imidlertid til å gi individuelle karakterer slik at de studentene som utmerker seg positivt, eller motsatt, vil få dette i form av en differensiert karakter.

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
101 Time(r)
Sjølvstudium
249 Time(r)

Arbeidskrav

1 prosjektskisse for hovudprosjekt, 1 hovedprosjektsøknad, 1 presentasjon av prosjektformulering i plenum, 2 underveispresentasjoner, 1 kort prosjektbeskrivelse til vitnemål, 1 hovedprosjektrapport med vedleggsdel, 1 munnlig høring

Fagressursar

Emne I  Hovedprosjektet

Emneansvarlig

Arvid Een