58TB02M Emne I Hovedprosjektet
Emnefakta
- FagområdeAnlegg
- Studiepoeng12
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
- StudiestadVoss
- StudieprogramAnlegg Voss
- Startsemester2023 Haust
Om emnet
Fagspesifikt fordypningsemne
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
- kjenne til relevante metoder og arbeidsmåter for å planlegge, gjennomføre og dokumentere et problemorientert prosjekt innenfor eget fagfelt
- kjenne til kontrakter og ledelsesutfordringene knyttet til en prosjektprosess
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne innhente og analysere informasjon på en kritisk og reflektert måte
- kunne dokumentere, drøfte og presentere resultater fra et prosjektarbeid i tråd med formelle krav
- kunne planlegge og delta i gruppearbeid med ansvar for egen læring
Generell kompetanse
Ved fullført utdanning skal studenten:
- arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et byggfaglig prosjekt
- benytte sine kunnskaper og ferdigheter til å foreslå og presentere praktiske løsninger på teoretiske problemstillinger
- vise en reflektert, faglig og etisk innsikt i sitt arbeid i tråd med bransjens normer og retningslinjer
Undervisningsformer og aktivitet
Veilere, avdelingsleder og klassekoordinator informerer om hovedprosjektet rundt tidspunkter, søknad og søknadsprosess. Veiledere følger studentene opp frem til søknaden er godkjent.
Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen itslearning. Samarbeid i grupper på 3-4 studenter. Veiledning både gruppevis og mellom student og lærer. Selvstudium i form av lesing av faglitteratur, undersøkelser og dialog med byggebransjen.
Vurdering
Emnekarakter
Emnekarakter fremkommer på grunnlag av en norskvurdering og en faglig vurdering. Dette gjøres i form av en underveisvurdering og en sluttvurdering. Veilederne gir en tilbakemelding om det faglige innholdet, samarbeid i gruppen, kommunikasjon, prosjektarbeid som prosess, generell kompetanse og problemløsninger som er valgt.
Sluttvurdering: Gruppen blir vurdert ut fra skriftlig rapport og vedleggsdel. Videre blir den enkelte student vurdert ut frå den munnlige høringen.
Emnekarakteren settes ved at norsk- og fagveiledere deltar på et felles karaktermøte. Norsk- og fagveileder meddeler sine karakterer basert på sin norskvurdering, underveisvurdering, prosjektrapport og den munnlige høringen.
Veilederne reflekterer i felleskap rundt karaktersettingen før fagveileder setter emnekarakteren for den enkelte gruppe og student.
Erfaring viser at studentene i gruppen ofte får samme emnekarakter. Veilederne oppfordres imidlertid til å gi individuelle karakterer slik at de studentene som utmerker seg positivt, eller motsatt, vil få dette i form av en differensiert karakter.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 101 Time(r) | |
Sjølvstudium | 249 Time(r) |
Arbeidskrav
1 prosjektskisse for hovudprosjekt, 1 hovedprosjektsøknad, 1 presentasjon av prosjektformulering i plenum, 2 underveispresentasjoner, 1 kort prosjektbeskrivelse til vitnemål, 1 hovedprosjektrapport med vedleggsdel, 1 munnlig høring
Fagressursar
Emne I Hovedprosjektet