00TK01I Realfaglige redskap
Emnefakta
- FagområdeProsess
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramProsess
- Startsemester2025 Haust
Om emnet
- Matematikk
- Fysikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
- kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
- vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
- kjenner til vektorer
- kjenner til SI-systemets oppbygging
- kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
- kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse
- kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
- kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
- bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal
- omforme uttrykk, både symbolske og med tall
- løse likninger, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad
- løse enkle likninger med eksponential- logaritmefunksjoner
- derivere og integrere polynomfunksjoner
- behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral.
- kan regne med vektorer i planet, også på komponentform
- sjekke om enhetene stemmer i en utregning
- utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
- gjøre beregninger med mekanisk energi
- gjøre beregninger med tilstandslikningen, sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
- gjøre beregninger med masse, vekt, massetetthet og oppdrift.
- utføre kalorimetriske beregninger
Generell kompetanse
Studenten kan:
- presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
- vurdere rimeligheten av resultater
- bruke realfag til å løse problemer knyttet til prosessfag
- velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til prosessfag.
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlaget for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Vurdering
- 1 emneprøve, teller 30 % på endelig karakter (høstsemester).
- 1 emneprøve, teller 70 % på endelig karakter (vårsemester).
Vekting:
- Matematikk 60%
- Fysikk 40%
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Aktivitetsdetaljer | Varighet | Studieform | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Timeplanfesta timer | 45 Time(r) | Deltid | ||
Eigenstyrt aktivitet | 246 Time(r) | Deltid |
Obligatoriske læringsaktivitetar
5 induviduelle innleveringer med fremføring
Litteratur- og utstyrsliste
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352
Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider
Kompendie ved skulestart
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Prosess