Akutt geriatri
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng30
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Førde, Gol, Jessheim, Skien, Drammen, Tinn, Hurdal, Helgeland, Lillestrøm, Oslo, Tromsø, Trondheim, Bodø
- StudieformUndervisning ved studiestedet, Undervisning med digitalt oppmøte, Deltid
- StudieprogramAkutt geriatri
- Startsemester2026 Høst
Akutt geriatri
Generell informasjon
Fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag har som samfunnsoppdrag og dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanningen er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.
I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Fagskolen Diakonova. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR).
Mål og hovedmomenter
Eldre mennesker har ofte sammensatte og komplekse helseutfordringer som krever høy kompetanse i observasjon, vurdering og håndtering av akutte situasjoner. Fagskoleutdanningen Akutt geriatri skal bidra til å styrke studentenes faglige og kliniske kompetanse i møte med denne pasientgruppen, med særlig vekt på tidlig oppdagelse av endringer i helsetilstand, systematisk kartlegging og målrettede tiltak ved akutt sykdom og funksjonssvikt.
I NOU 2023:4 Tid for handling – Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste fremheves det at helsepersonellet er ryggraden i helse- og omsorgssektoren. Tilstrekkelig og kompetent personell er avgjørende for at både sykehus og kommunale tjenester skal kunne levere helsehjelp av høy kvalitet. Samtidig står Norge overfor store utfordringer knyttet til rekruttering og tilgang på kvalifisert personell, utfordringer som forventes å øke fram mot 2040. Dette understreker betydningen av å styrke kompetansen hos eksisterende ansatte og å bruke tilgjengelige ressurser på en effektiv og bærekraftig måte.
Denne utdanningen svarer på dette behovet ved å gi fagarbeidere økt handlingskompetanse innen akuttmedisinsk oppfølging av eldre pasienter i ulike deler av helsetjenesten.
Utdanningen bygger på studentenes eksisterende helse- og omsorgsfaglige kunnskap, og gir en fordypning i observasjon, vurdering og behandling av den geriatriske pasienten. Gjennom undervisning, refleksjon og praksisnære læringsaktiviteter utvikler studentene evne til klinisk resonnering, systematisk beslutningstaking og tverrfaglig samarbeid i akutte situasjoner.
Utdanningen består av tre emner:
Emne 1: Observasjon og vurdering av den geriatriske pasienten, som fokuserer på systematisk observasjon, identifisering av risikofaktorer og vurdering av pasienter med komplekse sykdomsbilder, inkludert pasienter i palliativ fase.
Emne 2: Akutt sykdomsforståelse og klinisk vurdering av den geriatriske pasienten, som vektlegger handlingskompetanse ved akutte tilstander, sykdomslære, infeksjonssykdommer og bruk av kartleggingsverktøy i akutte situasjoner.
Emne 3: Spesialisering i medisinske prosedyrer og observasjonskompetanse, her trenes det på medisinske prosedyrer, systematisk gjennomgang av viktige observasjoner og bruk av NEWS2, ABCDEF-metodikken og kommunikasjonsverktøyet ISBAR.
Gjennom utdanningen skal studentene utvikle trygghet i å observere, vurdere og iverksette tiltak for geriatriske pasienter med akutt sykdom eller funksjonssvikt. Målet er å bidra til økt pasientsikkerhet, bedre kvalitet i helsetjenesten og tryggere pasientforløp for eldre med komplekse behov og samtidig styrke helsepersonellets kompetanse som en sentral del av et bærekraftig helsevesen.
Verdigrunnlag og bærekraft
Fagskolen Diakonova forholder seg til verdigrunnlaget utformet i tråd med FNs Verdenserklæring om menneskerettigheter, FNs klimakonvensjon og ILO- konvensjonene (International Labour Organization). Det er preget av demokrati, likeverd og inkludering for å fremme læringsprosesser og samfunnsbevissthet.
En bærekraftig helsetjeneste handler om sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Økonomisk bærekraft handler om bevissthet rundt ressursbruk, effektive helsetjenester og organisering og at de ansatte bruker arbeidstiden hensiktsmessig og effektivt. Sosial bærekraft handler om trivsel og gode arbeidsfellesskap for de ansatte og at brukerne tilbys gode trivselsfremmende arenaer. Miljømessig bærekraft vil si at man arbeider for å minimere klimaavtrykk, både når det gjelder innkjøp, forbruk og avfall.
Fagskolen Diakonova er en ideell fagskole innenfor helse og omsorgssektoren. Fagskolen Diakonova har en diakonal, verdibasert og inkluderende profil. Fagskolen skal bidra til å styrke kompetanse, kapasitet og rekruttering til tjenester. Ambisjonen er at utdanningen vil gjøre deg til en etterspurt medarbeider, med en utviklende jobb innenfor helse og omsorgssektoren.
Internasjonalisering
For å øke kvaliteten i utdanningen tilstreber Fagskolen Diakonova at studentene bevisstgjøres på globale og flerkulturelle problemstillinger og presenteres for internasjonale perspektiver og utviklingsområder i fagfeltet, innenfor de ulike emnene. Fagskolen har gjennom sine eiere og deres virksomheter relasjoner til samarbeidende institusjoner innenfor helse og omsorg i Norden og i Europa. I løpet av studiet blir det tilrettelagt for at studentene skal kunne avlegge studiebesøk eller hospitere ved aktuelle institusjoner, bedrifter eller virksomheter i både inn- og utland.
Store deler av helse- og omsorgstjenestene har i dag yrkesutøvere med ulik kulturell bakgrunn og internasjonale erfaringer. Det gjenspeiler seg også i studentgruppene. Gjennom å møte og diskutere ulike perspektiver på sentrale tema innenfor helse, sykdom, medbestemmelse og etiske spørsmål i læringsgrupper og -aktiviteter, skal studenter forberedes til å arbeide profesjonelt i et flerkulturelt miljø.
Ansvars- og funksjonsområde
Fagskoleutdanningen Akutt geriatri gir deg oppdatert og spesialisert kompetanse, som er aktuell i kommunal- og spesialisthelsetjenesten ved helseinstitusjoner som sykehjem, helsehus, sykehus, omsorgsboliger og i hjemmebaserte tjenester.
Opptakskrav
Fagskolen Diakonova følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005 Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, samt skolens lokale forskrift FOR-2025-01-09-20 Forskrift om opptak, utdanninger og eksamen ved Fagskolen Diakonova.
Utdanningen retter seg mot fagarbeidere og annet personell i helsetjenesten som ønsker kompetanseheving og fordypning innenfor sår og sårbehandling.
Formelle opptakskrav
Fullført og bestått videregående opplæring med kvalifiserende fagbrev eller yrkeskompetanse fra helse- og oppvekstfag. Følgende fagbrev og yrkeskompetanser er godkjent for opptak:
-
Ambulansearbeider
-
Helsefagarbeider
-
Helsesekretær
-
Hjelpepleier (1963-2006)
Betinget opptak
Søkere som ikke har dokumentert fullført og bestått fagprøve eller vitnemål innen fristen for å sende inn dokumentasjon, og som derfor ikke er kvalifisert for opptak, kan få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve/eksamen i løpet av påfølgende semester.
Studenter med opptak uten fagprøve eller eksamen kan ikke reservere studieplassen.
Oppfylles ikke vilkårene i løpet av første semester, mister studenten studieplassen og studieretten. Studentene som går opp til eksamen i en utdanning de har fått betinget opptak i, får ikke eksamen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.
Opptak på grunnlag av utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til aktuell norsk fagskoleutdanning.
Søkere utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør og ha bestått eller ha likeverdig realkompetanse i de felles allmenne fagene tilsvarende Vg1 og Vg2 i yrkesfaglige utdanningsprogram.
Ved opptak til fagskoleutdanning i helsefag må søkere med utenlandsk utdanning, være autorisert i Norge.
Språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak uten tilleggskrav i norsk.
Søkere med fullført og bestått treårig videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Kunnskaper i norsk dokumenteres ved å ha bestått én av følgende prøver:
a) norsk med 393 timer fra videregående opplæring
b) eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
c) eksamen fra 1-årig studium i norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter
d) skriftlig test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»), med minimum 450 poeng eller «bestått» etter ny vurderingsordning f.o.m. høsten 2009
e) avsluttende prøve i norsk (norskprøven) med ferdigheter på minimum nivå B2 i alle delferdigheter, jf. lov 6. november 2020 nr. 127 om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) § 37.
Kriterier for innpass og fritak
Dersom søker har avbrutt tidligere fagskoleutdanning eller har ønske om å bytte studiested kan det søkes innpassing. Det vil si at deler av tidligere utdanning kan godkjennes, og det kan gis fritak for deler av det aktuelle utdanningstilbudet. Utdanningen må oppfylle de faglige kravene for emnet det søkes innpassing for, og være på samme eller nært beslektet fagområde og nivå.
Søkere som har annen relevant utdanning eller realkompetanse som del av en fagskoleutdanning kan søke om fritak.
Skriftlig søknad om innpassing eller fritak må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og oppnådd læringsutbytte i emnet som søkes godkjent. Innpassing eller fritak gis på grunnlag av dokumentert oppnådd likeverdig læringsutbytte for den aktuelle utdanning eller emne, studiepoeng eller andre vurdering av omfang, nivå og arbeidskrav.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskolen Diakonova har et lovpålagt ansvar for å foreta skikkethetsvurdering av studenter som under utdanning og i framtidig yrkesutøvelse kommer i kontakt med og kan utgjøre en fare for liv, fysisk og/eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet for barn, unge og voksne i sårbare situasjoner. Vurderingen er underlagt forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleforskriften) kap. 5 om skikkethet. Skikkethetsvurderingen skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å kunne fungere i yrket. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering.
Politiattest
Utdanningen krever ikke politiattest.
Læringsutbytte
De overordnede læringsutbyttebeskrivelsene angir den samlede kompetansen kandidaten skal ha etter fullført utdanning, og beskriver kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse på nivå 5.1 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). Det uttrykkes gjennom tre kategorier:
- Kunnskap – forståelse av begreper, teorier og sammenhenger.
- Ferdigheter – evne til å anvende kunnskapen i praktiske situasjoner.
- Generell kompetanse – refleksjon, samarbeid, etisk bevissthet og evne til å bruke kunnskap og ferdigheter på en selvstendig og ansvarlig måte.
Læringsutbyttet danner grunnlag for utforming av innhold, arbeidsformer og vurdering i fagskoleutdanningen, og skal sikre at studenten oppnår relevant og praksisnær kompetanse til arbeidslivet.
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om aldringsprosesser og hvordan disse påvirker fysiologiske, psykiske og sosiale funksjoner hos eldre
- har inngående kunnskap om vanlige akutte sykdommer og tilstander hos eldre, inkludert atypiske symptombilder og sammenhengen mellom akutt sykdom, kroniske lidelser, funksjonssvikt og skrøpelighet
- har kunnskap om observasjons- og kartleggingsverktøy brukt i akutt geriatri, herunder ABCDEF-metodikken, NEWS2, SAFE, Clinical Frailty Scale, Barthel Index, CAM, MMSE, MNA, Downton Fall Risk Index, NRS og Mobid-2
- har kunnskap om risikovurdering og kjennetegn på sykdom, skade og forverret somatisk tilstand
- har kunnskap om grunnleggende væske- og oksygenbehandling, observasjon ved bruk av medisinsk utstyr og stabilisering av kritisk syke eldre
- har kunnskap om utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, bruk av prosedyreverktøy som VAR Healthcare, smittevern og hygieniske prinsipper
- har kunnskap om utvalgte legemidler, legemiddelhåndtering og observasjon av legemiddeleffekter hos eldre
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, inkludert helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven og forskrifter knyttet til pasientsikkerhet og dokumentasjon
- har kunnskap om yrkesetiske prinsipper, etiske dilemmaer og arbeidsmåter for etisk refleksjon
- har forståelse for betydningen av kommunikasjon, relasjonsbygging og samhandling både i møte med pasienter og pårørende og i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om kommunikasjonsverktøy som ISBAR og closed loop og deres betydning for effektiv og sikker samhandling
- kan oppdatere og videreutvikle sin faglige kunnskap gjennom refleksjon, erfaring og bruk av faglige kilder
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan observere, vurdere, dokumentere og rapportere endringer i helsetilstanden hos eldre pasienter i akutte og subakutte situasjoner
- kan anvende systematiske observasjons- og vurderingsverktøy, inkludert ABCDEF-metodikken og NEWS2, for å oppdage og reagere på forverring av somatisk tilstand
- kan bruke faglige kartleggingsverktøy som SAFE, Clinical Frailty Scale, Barthel Index, CAM, MMSE, MNA og Downton Fall Risk Index i vurdering av akutt syke eldre
- kan anvende kunnskap om sykdomsforståelse, symptombilder og kliniske observasjoner for å identifisere behov for tiltak og varsling
- kan anvende kommunikasjonsverktøy som ISBAR og closed loop for strukturert og presis rapportering og varsling
- kan utføre utvalgte praktiske prosedyrer i tråd med gjeldende retningslinjer, inkludert måling av vitale parametere, væske- og oksygenbehandling, HLR, kateterisering, injeksjoner og stell av perifert venekateter
- kan ivareta smittevern og hygieniske prinsipper i gjennomføring av prosedyrer
- kan bidra til stabilisering, transport og trygg overføring av pasienter mellom omsorgsnivåer
- kan anvende kunnskap om utvalgte legemidler og sikre forsvarlig legemiddelhåndtering
- kan finne, anvende og vurdere relevant fagstoff, lovverk, faglige retningslinjer og offentlige dokumenter som grunnlag for faglig forsvarlige beslutninger
- kan kommunisere og samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende og tverrfaglig personell for å sikre kontinuitet, trygghet og kvalitet i pleie og behandling
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan utøve yrkesrollen med faglig trygghet, etisk bevissthet og respekt for pasientens verdighet i akuttgeriatrisk praksis
- kan arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i akutte og uforutsigbare situasjoner
- kan bidra til faglig utvikling og kvalitetsforbedring i tjenesten
- kan søke, vurdere og anvende relevant informasjon og forskningsbasert kunnskap i faglig arbeid
- kan anvende relasjonskompetanse og kommunikasjon for å bygge tillit og fremme brukermedvirkning
- kan bidra til pasientsikkerhet, kvalitet og tverrfaglig samhandling på tvers av tjenestenivåer
- kan anvende faglige og etiske vurderinger for å ivareta pasienter i komplekse og krevende situasjoner
- kan formidle faglige vurderinger og bidra til et helhetlig og verdibasert pasientforløp i akuttgeriatrisk praksis
Studiets struktur og oppbygning
Utdanningen omfatter 30 studiepoeng og består av tre emner à 10 studiepoeng. Emne 1 og 2 gjennomføres med ti digitale samlinger hver, à to timer. Emne 3 består av fem digitale samlinger à to timer samt 24 timer ferdighetstrening med fysisk oppmøte. Utdanningen kan taes som enkeltemner.
Praksis
Det er ikke praksis i denne utdanningen, men det er en fordel at studenten er i relevant arbeid.
Utdanningsform
Utdanningen består i hovedsak av digitale samlinger på de første to emnene, i emene tre er det i tillegg fysiske samlinger med ferdighetstrening.
75% obligatorisk oppmøte på nettsamlingene. 100% obligatorisk oppmøte på de fysiske samlingene.
Utdanningen er organisert med metoden omvendt undervisning (flipped classroom), og praktisk ferdighetstrening med simulering. Dette er en undervisningsform hvor den delen av undervisnigen som tradisjonelt har foregått i klasserommet flyttes hjem til studenten. Studenten får tilgang til en læringssti via læringsplattformen Moodle. Læringsstien gir oversikt over hva som skal læres og når, og hvordan de skal lære. Studenntene skal gjennomføre læringsaktiviteter, og kan selv bestemme når disse skal gjøres innenform gitte rammer. Som forberedelse til de digitale samlingene vil ulikt undervisningsmateriell være tilgangenlig for studenten på læringsplattformen. Den kan være presentasjoner, lærerproduserte videoer, VAR Healthcare prosedyrer, fagtekster, artikler, aktuelle tenker, podcaster, quiz og interative oppgaver. Studenten skal forberede seg på dette hjemme. På samlingen vil fagstoffet bearbeides videre med ferdighestrening, diskusjoner, oppgaver og veledning individuelt og i gruppe. Ved fysisk samling vil opplæringen være praktisk, ved å øve på praktiske ferdigheter med simulering som metode
Vitnemål
Etter fullført og bestått høyere yrkesfaglig utdanning skal det utstedes vitnemål, Vocational Diploma (VD). Når studenten har bestått alle emner, genereres vitnemålet automatisk fra dokumentasjon som er lagret i skolens administrative system.
For studenter som avslutter utdanningen uten å ha bestått alle emner, får utstedt karakterutskrift av beståtte emner.
Karakterskalaen nedenfor gir en kvallitativ beskrivelse av de enkelte karaktertrinn. Karakteren A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå.
Karakteren F innebærer ikke bestått.
| Symbol | Beskrivelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
|---|---|---|
| A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
| B | Meget god | Meget god prestasjon. Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
| C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
| D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
| E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
| F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
| Symbol | Beskrivelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
|---|---|---|
| Bestått | Bestått | Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både tilfredsstillende vurderingsevne og selvstendighet. |
| Ikke bestått | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Evaluering
For å vurdere utdanningskvalitet gjennomføres evaluering på fagskolens digitale læringsplattform og er beskrevet i Fagskolen Diakonova sitt kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, læreren og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling
