00AOHD Aktiv omsorg i praksis for eldre personer med helseutfordringer
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramAktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
- Startsemester2027 Vår
- Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
Innhold
I dette emnet får studentene kunnskap og praktisk erfaring med å møte eldre personer som har helseutfordringer. De lærer hvordan de kan møte disse på en etisk og respektfull måte, fremme samhandling, og bidra til økt aktivitet og deltakelse. Målet er at de eldre skal oppleve økt livskvalitet og bedre helse.
Studentene utvikler også forståelse for tverrfaglig samarbeid – hva det innebærer, og hvordan det påvirker tjenestene som tilbys både eldre og deres pårørende. Emnet gir i tillegg innsikt i dokumentasjon, og hva man må ta hensyn til ved utarbeidelse av rapporter. Dette bidrar til at studentene blir bedre kjent med sin egen rolle i praksisfeltet.
Gjennom et obligatorisk arbeidskrav får studentene anledning til å demonstrere sine kunnskaper og ferdigheter i praksis.
Praksis
Praksis gjennomføres på to måter:
-
Utviklingsarbeid (for studenter som har praksis på egen arbeidsplass)
-
Fordypningsarbeid (for studenter uten egen arbeidsplass)
Utviklingsarbeid
Et utviklingsarbeid er et endringsprosjekt hvor studenten forbereder, planlegger, gjennomfører og evaluerer tiltak knyttet til sentrale temaer i utdanningen. Målet er å forbedre praksis på egen arbeidsplass.
Fordypningsarbeid
Et fordypningsarbeid gir studenten mulighet til å gå i dybden på ulike sider ved organiseringen av arbeidsplassen de er utplassert ved.
Både utviklingsarbeidet og fordypningsarbeidet skal planlegges og gjennomføres i tett samarbeid med praksisstedet.
Alle studenter i praksis får veiledning gjennom hele perioden. Praksis vurderes ut fra det overordnede læringsutbyttet for utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om observasjon og dokumentasjon for å identifisere behov, ønsker og endring av tilstand
- har kunnskap om aktiviteter og tilrettelagte miljø som kan stimulerer eldre personer med helseutfordringer til økt aktivitet
- har kunnskap om egen yrkesrolle
- har kunnskap om organisering av helsetjenesten og kjennskap til egen og medarbeidernes rolle
- har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av yrker, virksomheter og nivå
- har innsikt i dokumentasjonsrutiner internt i virksomheten
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre god relasjonell omsorg som vektlegger brukermedvirkning og samvalg, og stimulere eldre personer med helseutfordringer til aktivitet og medvirkning i fellesskapet
- kan bidra med å tilrettelegge omgivelsene for utøvelse av forskjellige aktiviteter
- utfører sitt arbeid i henhold til fagarbeiderens ansvars- og arbeidsområde
- kan planlegge og iverksette tiltak som ivaretar omsorgstrengende eldre personers behov for aktivitet, pleie og omsorg
- kan anvende kunnskap om omsorg i livets siste fase
- kan anvende miljøterapeutiske prinsipper i krevende brukersituasjoner
- kan anvende kunnskap om sykdom, skader og funksjonsnedsettelser i behandling og rehabilitering av eldre personer med helseutfordringer
- kan bistå eldre personer med ivaretakelse av sosiale, kulturelle og eksistensielle behov
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon og samhandlingsprosesser, veiledning og konflikthåndtering i samhandling med pasienter/brukere, pårørende og medarbeidere
- kan anvende kunnskap om dokumentasjon og dokumentasjonsrutiner
- kan bidra aktivt med kvalitets- og forbedringsarbeid på arbeidsplassen
Generell kompetanse
Studenten
- har en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over eget arbeid, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og medarbeidere
- kan bygge tverrfaglige relasjoner innad egen virksomhet og i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere
Tema
- Fagarbeiderens rolle i praksis
- Utøvelse av aktiv omsorg for eldre personer med helseutfordringer, basert på samvalg og pasientsikkerhet
- Samarbeid med pasient og pårørende
- Tverrfaglig samarbeid
- Kommunikasjon og samhandling på tvers av fag og systemer
- Dokumentasjon og bruk av kartleggingsverktøy
Vurdering
Det avholdes midt– og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier:
1) Utdanningens krav til gjennomført praksis
2) Godkjent obligatorisk arbeidskrav
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksisstudier | Bestått / ikke bestått | 8 Uke(r) |
Arbeidskrav
Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder.
Fordypningsarbeidet knyttes til en konkret pasientsituasjon i praksis og skal belyse og begrunne omsorgstiltak som iverksettes.
Obligatoriske aktiviteter
- Praksisforberedende undervisning og veiledning
- Nærværsplikt i praksis
- Deltakelse i digitale samlinger
- Gjennomføring av utviklingsarbeid eller fordypningsarbeid etter gjeldende retningslinjer
Praksis anses som bestått ut fra følgende kriterier
- Gjennomført alle obligatoriske aktiviteter (se over)
- Gjennomført et utviklingsprosjekt eller fordypningsarbeid etter gjeldende retningslinjer
- Presentert UP/FA for ansatte og eller/medstudenter
- Plikten om nærvær er ivaretatt innenfor oppgitte regler
Pensumliste
Emne 4- Praksis med fordypningsoppgave i tema. Her benytter en tidligere litteratur og velger egen litteratur tilpasset fordypningstema
Bøker
- Helsedirektoratet Kosthåndsboken
- Holm, M.S (2014). En verdig alderdom. Omsorg ved livets slutt, Fagbokforlaget
ISBN:9788245016499 - Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget.
ISBN 9788245021783
Nettressurser
- Demensplan 2025. demensplan-2025.pdf (regjeringen.no) Et mer demensvennlig samfunn, Helsedirektoratet
- Kosthåndboken - Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kosthandboken/.pdf
- Kompetansebroen. Hentet fra; https://www.kompetansebroen.no/
- Helsepersonelloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64
- Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011), Hentet fra; https://lovdata.no/lov/2011-06-24-30
- Helsedirektoratet; Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring 2019-2023. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedrin....
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-i...
- Helse- og omsorgsdepartementet; Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019-2023 Hentet fra Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no)
- I trygge hender 24/7. Pasientsikkerhetsprogrammet. Hentet fra;https://pasientsikkerhetsprogrammet.no/
- Helsedirektoratet. (2021). Forebygging og behandling av underernæring. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-og-behandlin...
- Helsedirektoratet. (2020). Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand. Nasjonal faglig råd. Hentet fra; Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand - Helsedirektoratet
- Helsedirektoratet. Nasjonal faglige råd. Psykiske lidelser hos eldre. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/psykiske-lidelser-hos-eldre
- Aldersvennlige lokalsamfunn - KS
- Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/
- Nasjonalt senter for aldring og helse – For en bedre aldring
- Nasjonale faglige råd for lindring i livets sluttfase. Hentet fra; Lindrende behandling i livets sluttfase - Helsedirektoratet
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress: Veileder for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vold i nære relasjoner. Hentet fra; https://voldsveileder.nkvts.no/
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palpasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-16/id2582548/
- Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63
- Pårørendeveileder. Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. (2019) Hentet fra; https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/parorendeveileder
- Sentrale lover og forskrifter www.lovdata.no
- Psykisk helsevernloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62
- Yrkesetiske retningslinjer for Helsefagarbeiderforbundet (delta.no)
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Utviklingsarbeid | Arbeidskrav | evt. fordypningsarbeid |