00AOHC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for eldre personer med helseutfordringer

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Oslo
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
    • Startsemester
      2026 Høst
Used in other programs
  • Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer

Innhold

Emnet omhandler eldre personers fungering, grunnleggende behov og vanlige omsorgsbehov hos både skrøpelige eldre og personer med ulike grader av funksjonsbegrensninger. Det legges vekt på fysiologiske behov, og viktigheten av god hygiene og ernæring for å fremme velvære og overskudd, slik at eldre kan delta i ulike daglige aktiviteter. Studentene får innsikt i hvordan kognitive, psykiske og mentale helseutfordringer kan begrense aktivitetsnivået, og lærer hvordan slike utfordringer kan håndteres på en faglig og omsorgsfull måte.Videre introduseres ulike tilnærmingsmåter som kan benyttes for å stimulere til aktivitet og samfunnsdeltakelse hos eldre med helseutfordringer. Avslutningsvis belyses vanlige medikamenter som ofte benyttes av eldre, med fokus på deres virkning og relevans i møte med ulike helseproblemer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den eldre pasienten, om behandling og pleie ved sykdom og ved livets slutt, ved skader og funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om sammenhengen mellom fysiske, kognitive og psykiske forutsetninger for helse og trivsel
  • har kunnskap om faglige verktøy som anvendes for å kartlegge eldre personens helse, livssituasjon og sammensatte behov
  • ​har kunnskap om omsorgs- og aktivitetsbehov, arbeidsmåter, behandlingsmetoder og arbeidsprosesser i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
  • har kunnskap om legemidler som brukes ved ulike helseutfordringer hos eldre og riktig håndtering av disse
  • har kunnskap om omsorg i livets siste fase
  • har forståelse for faggruppens betydning i yrkesfeltet, og har kunnskap om egen yrkesrolle, kompetanse og myndighet
  • har kunnskap om eldre personers behov for nærhet, seksuell helse og utfordringer knyttet til dette

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om aktivitet, deltakelse og fellesskap, og tilrettelegge for aktivitetstilbud tilpasset eldre personers helse- og livssituasjon, ønsker og behov
  • kan kartlegge situasjoner der bruk av velferdsteknologiske løsninger og tilpassede boliger kan være hensiktsmessig i pleie og omsorgsarbeid, og iverksette relevante tiltak
  • kan veilede eldre personer med helseutfordringer og deres pårørende i kost og ernæringsbehov, sammenhengen mellom hygiene og fysisk velvære og bruk av velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • kan anvende kunnskap om omsorg i livets siste fase
  • kan anvende kunnskap om arbeids- og problemløsningsprosesser knyttet til kompliserte/utfordrende omsorgsoppgaver
  • kan anvende kunnskap om seksuell helse og eldre sitt behov for nærhet, seksualitet og diskutere utfordringer knytte til dette med brukere, pårørende og kollegaer 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak med utgangspunkt i den eldre personens mål og behov
  • kan oppdatere sin kunnskap om den eldre pasienten, om behandling, pleie ved sykdom og ved livets slutt, ved skader og funksjonsnedsettelser

Tema

  • Aldring, aktivitetsbehov og aktiviseringsmetoder
  • Helseutfordringer
  • Fysisk helse – friske og skjøre eldre
  • Psykisk/eksistensiell helse
  • Kost og ernæringsbehov
  • Kognitiv funksjon
  • Tilnærmingsmåter i aktiv omsorg
  • Omsorg i livets siste fase
  • Medikamentell / ikke medikamentell behandling
  • Eldre personers behov for nærhet og seksuell helse

Vurdering

Studenten får tildelt eksamensoppgaven i starten av emne 3. Studenten gjennomfører en aktivitet med planlegging, gjennomføring og evaluering av aktiviteten, dette dokumenteres i den skriftlige delen av oppgaven. Omfang 1500 ord +/- 10%. Det vil være en fagsamtale knyttet til den skriftlige delen av besvarelsen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig individuell oppgave
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Engedal, K.Bjørkløf, G.H. (2020) Depresjon hos eldre. Forståelse og behandling. Hertervige forrlag. ISBN 9788282161886
  • Helsedirektoratet Kosthåndsboken
  • Holm, M.S (2014). En verdig alderdom. Omsorg ved livets slutt, Fagbokforlaget ISBN:9788245016499 
  • Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021783

Nettressurser

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
7,5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
187,5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
187,5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)