00AOHC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for eldre personer med helseutfordringer
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramAktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
- Startsemester2026 Høst
- Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
Innhold
Emnet omhandler eldre personers fungering, grunnleggende behov og vanlige omsorgsbehov hos både skrøpelige eldre og personer med ulike grader av funksjonsbegrensninger. Det legges vekt på fysiologiske behov, og viktigheten av god hygiene og ernæring for å fremme velvære og overskudd, slik at eldre kan delta i ulike daglige aktiviteter. Studentene får innsikt i hvordan kognitive, psykiske og mentale helseutfordringer kan begrense aktivitetsnivået, og lærer hvordan slike utfordringer kan håndteres på en faglig og omsorgsfull måte.Videre introduseres ulike tilnærmingsmåter som kan benyttes for å stimulere til aktivitet og samfunnsdeltakelse hos eldre med helseutfordringer. Avslutningsvis belyses vanlige medikamenter som ofte benyttes av eldre, med fokus på deres virkning og relevans i møte med ulike helseproblemer.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om den eldre pasienten, om behandling og pleie ved sykdom og ved livets slutt, ved skader og funksjonsnedsettelser
- har kunnskap om sammenhengen mellom fysiske, kognitive og psykiske forutsetninger for helse og trivsel
- har kunnskap om faglige verktøy som anvendes for å kartlegge eldre personens helse, livssituasjon og sammensatte behov
- har kunnskap om omsorgs- og aktivitetsbehov, arbeidsmåter, behandlingsmetoder og arbeidsprosesser i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om legemidler som brukes ved ulike helseutfordringer hos eldre og riktig håndtering av disse
- har kunnskap om omsorg i livets siste fase
- har forståelse for faggruppens betydning i yrkesfeltet, og har kunnskap om egen yrkesrolle, kompetanse og myndighet
- har kunnskap om eldre personers behov for nærhet, seksuell helse og utfordringer knyttet til dette
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om aktivitet, deltakelse og fellesskap, og tilrettelegge for aktivitetstilbud tilpasset eldre personers helse- og livssituasjon, ønsker og behov
- kan kartlegge situasjoner der bruk av velferdsteknologiske løsninger og tilpassede boliger kan være hensiktsmessig i pleie og omsorgsarbeid, og iverksette relevante tiltak
- kan veilede eldre personer med helseutfordringer og deres pårørende i kost og ernæringsbehov, sammenhengen mellom hygiene og fysisk velvære og bruk av velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- kan anvende kunnskap om omsorg i livets siste fase
- kan anvende kunnskap om arbeids- og problemløsningsprosesser knyttet til kompliserte/utfordrende omsorgsoppgaver
- kan anvende kunnskap om seksuell helse og eldre sitt behov for nærhet, seksualitet og diskutere utfordringer knytte til dette med brukere, pårørende og kollegaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak med utgangspunkt i den eldre personens mål og behov
- kan oppdatere sin kunnskap om den eldre pasienten, om behandling, pleie ved sykdom og ved livets slutt, ved skader og funksjonsnedsettelser
Tema
- Aldring, aktivitetsbehov og aktiviseringsmetoder
- Helseutfordringer
- Fysisk helse – friske og skjøre eldre
- Psykisk/eksistensiell helse
- Kost og ernæringsbehov
- Kognitiv funksjon
- Tilnærmingsmåter i aktiv omsorg
- Omsorg i livets siste fase
- Medikamentell / ikke medikamentell behandling
- Eldre personers behov for nærhet og seksuell helse
Vurdering
Studenten får tildelt eksamensoppgaven i starten av emne 3. Studenten gjennomfører en aktivitet med planlegging, gjennomføring og evaluering av aktiviteten, dette dokumenteres i den skriftlige delen av oppgaven. Omfang 1500 ord +/- 10%. Det vil være en fagsamtale knyttet til den skriftlige delen av besvarelsen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig individuell oppgave | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Engedal, K.Bjørkløf, G.H. (2020) Depresjon hos eldre. Forståelse og behandling. Hertervige forrlag. ISBN 9788282161886
- Helsedirektoratet Kosthåndsboken
- Holm, M.S (2014). En verdig alderdom. Omsorg ved livets slutt, Fagbokforlaget ISBN:9788245016499
- Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021783
Nettressurser
- Demensplan 2025. demensplan-2025.pdf (regjeringen.no) Et mer demensvennlig samfunn, Helsedirektoratet
- Kosthåndboken - Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kosthandboken/.pdf
- Kompetansebroen. Hentet fra; https://www.kompetansebroen.no/
- Helsepersonelloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64
- Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011), Hentet fra; https://lovdata.no/lov/2011-06-24-30
- Helsedirektoratet; Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring 2019-2023. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedrin....
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-i...
- Helse- og omsorgsdepartementet; Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019-2023 Hentet fra Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no)
- I trygge hender 24/7. Pasientsikkerhetsprogrammet. Hentet fra;https://pasientsikkerhetsprogrammet.no/
- Helsedirektoratet. (2021). Forebygging og behandling av underernæring. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-og-behandlin...
- Helsedirektoratet. (2020). Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand. Nasjonal faglig råd. Hentet fra; Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand - Helsedirektoratet
- Helsedirektoratet. Nasjonal faglige råd. Psykiske lidelser hos eldre. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/psykiske-lidelser-hos-eldre
- Aldersvennlige lokalsamfunn - KS
- Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/
- Nasjonalt senter for aldring og helse – For en bedre aldring
- Nasjonale faglige råd for lindring i livets sluttfase. Hentet fra; Lindrende behandling i livets sluttfase - Helsedirektoratet
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress: Veileder for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vold i nære relasjoner. Hentet fra; https://voldsveileder.nkvts.no/
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palpasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-16/id2582548/
- Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63
- Pårørendeveileder. Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. (2019) Hentet fra; https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/parorendeveileder
- Sentrale lover og forskrifter www.lovdata.no
- Psykisk helsevernloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62
- Yrkesetiske retningslinjer for Helsefagarbeiderforbundet (delta.no)
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |