00AODB Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer
00AODB Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramAktiv omsorg for personer med demens
- StudiestedOslo, Bergen
- Emnekode00AODB
- Studiepoeng15
- Startsemester2024 Vår
Emnet gir studentene innføring i verdier og lovverk som regulerer tjenesten til eldre personer samt deres rettigheter og plikter i samfunnet. Videre vil viktigheten av kulturell tilhørighet, livssyn og det å bevare håp, tro, mening og mestring i eldre år bli inngående belyst. Relasjonell omsorg, bruk av makt, kommunikasjon og samhandling mellom pasienter/brukere, pårørende, medarbeidere og andre aktuelle samfunnsaktører står sentralt i emnet. Emnet gir også kunnskap om kvalitetssystemer som brukes i arbeid med eldre personer for å sikre faglig forsvarlighet, kvalitet og pasientsikkerhet.
- Eldre personers rettigheter og plikter i et individ- og samfunnsperspektiv
- Kulturell tilhørighet og livssyn i eldreomsorg
- Etikk og helserett i eldreomsorg
- Håp, tro, mening og mestring i eldreomsorg
- Relasjonell omsorg
- Kommunikasjon
- Autonomi, brukermedvirkning og samhandling
- Makt og avmakt
- Kvalitet og pasientsikkerhet
- Forelesninger
- Seminar
- Kommunikasjonsøvelser (Simulering)
- Selvstudium
Studenten
- har innsikt i nasjonal helselovgivning om pasienter, brukere og pårørendes rettigheter, og om helsepersonellets plikter og rettigheter
- har kunnskap om betydningen av livssyn og kulturell tilhørighet i eldre menneskers liv
- har kunnskap om relasjonell omsorg, kommunikasjon, selvbestemmelse, brukermedvirkning, bruk av makt og samarbeid med pårørende og relevante samarbeidspartnere
- har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet, og kjenner til ulike kvalitetsindikatorer som bidrar til å belyse kvalitet i tjenesten
- kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger og utfordringer knyttet til behandling, samarbeid og bruk av velferdsteknologi for å kunne ivareta personvern og enkeltindividets integritet
- har kunnskap om betydningen av kulturforskjeller og kulturmangfold i omsorgspraksis og kan identifisere utfordringer og ressurser knyttet til kultur og kulturmangfold
- har kunnskap om betydning av den enkeltes livssyn i omsorgsutøvelse
Studenten
- kan utføre sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer for helsefagarbeidere og pasient- og brukerrettighetsloven
- kan ivareta eldre personers integritet og verdighet i utøvelsen av pleie- og omsorgsoppgaver, og kan bidra til å fremme livskvalitet og forebygge ensomhet hos eldre personer med helseutfordringer
- kan ivareta eldre personers behov for å bli møtt på spørsmål knyttet til håp, tro, mening og mestring i utøvelse av pleie- og omsorgsoppgaver
- kan anvende kunnskap om religion og livssyn og tilrettelegge for tros- og livssynsutøvelse tilpasset individuelle behov
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, og kommunisere med eldre personer, pårørende og samarbeidspartnere på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- kan anvende kunnskap om kulturforskjeller og betydningen av kulturmangfold både i utøvelse av omsorg og som kollega i et flerkulturelt arbeidsmiljø
- kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og pårørendesamarbeid som bidrar til å involvere, inkludere og støtte brukere og deres pårørende
- kan identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til aktiv eldreomsorg, og behov for å iverksette tiltak
- kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar relasjonell omsorg for eldre personer med helseutfordringer
- kan finne og anvende informasjon og fagstoff som er relevant i rehabilitering og behandling av fysiske, kognitive og psykiske lidelser hos eldre omsorgstrengende personer
Studenten
- kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i en aktiv eldreomsorg
- kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
- kan bidra til å kartlegge pårørendes behov og hjelpe til med at de får nødvendig avlastning
- kan bidra til koordinering og positiv utvikling av tjenestetilbudet til omsorgstrengende eldre ved å dele erfaringer og ny kunnskap
Obligatoriske aktiviteter
- Veiledning
- Deltakelse i gruppe /fremlegg
- Kommunikasjonsøvelser
- Faglig refleksjonsnotat som må vurderes til godkjent for å bestå emnet
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i første samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg | Bestått/ikke bestått | 1 Semester |
Befring, Anne Kjersti (2017) Helse og omsorgsrett, Cappelen Damm Akademisk. |
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk, Gyldendal akademisk |
Hansen, Ingrid. (2019) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn, Gyldendal. |
Sentrale lover og forskrifter https://lovdata.no/ |
Yrkesetiske retningslinjer for Helsefagarbeiderforbundet (delta.no) |