00AODB Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer

00AODB Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for personer med demens
    • Studiested
      Oslo, Bergen
    • Emnekode
      00AODB
    • Studiepoeng
      15
    • Startsemester
      2024 Vår
Introduksjon

Emnet gir studentene innføring i verdier og lovverk som regulerer tjenesten til eldre personer samt deres rettigheter og plikter i samfunnet. Videre vil viktigheten av kulturell tilhørighet, livssyn og det å bevare håp, tro, mening og mestring i eldre år bli inngående belyst. Relasjonell omsorg, bruk av makt, kommunikasjon og samhandling mellom pasienter/brukere, pårørende, medarbeidere og andre aktuelle samfunnsaktører står sentralt i emnet. Emnet gir også kunnskap om kvalitetssystemer som brukes i arbeid med eldre personer for å sikre faglig forsvarlighet, kvalitet og pasientsikkerhet.

Om emnet
  • Eldre personers rettigheter og plikter i et individ- og samfunnsperspektiv
  • Kulturell tilhørighet og livssyn i eldreomsorg
  • Etikk og helserett i eldreomsorg
  • Håp, tro, mening og mestring i eldreomsorg
  • Relasjonell omsorg
  • Kommunikasjon
  • Autonomi, brukermedvirkning og samhandling
  • Makt og avmakt
  • Kvalitet og pasientsikkerhet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminar
  • Kommunikasjonsøvelser (Simulering)
  • Selvstudium
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i nasjonal helselovgivning om pasienter, brukere og pårørendes rettigheter, og om helsepersonellets plikter og rettigheter
  • har kunnskap om betydningen av livssyn og kulturell tilhørighet i eldre menneskers liv
  • har kunnskap om relasjonell omsorg, kommunikasjon, selvbestemmelse, brukermedvirkning, bruk av makt og samarbeid med pårørende og relevante samarbeidspartnere
  • har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet, og kjenner til ulike kvalitetsindikatorer som bidrar til å belyse kvalitet i tjenesten
  • kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger og utfordringer knyttet til behandling, samarbeid og bruk av velferdsteknologi for å kunne ivareta personvern og enkeltindividets integritet
  • har kunnskap om betydningen av kulturforskjeller og kulturmangfold i omsorgspraksis og kan identifisere utfordringer og ressurser knyttet til kultur og kulturmangfold
  • har kunnskap om betydning av den enkeltes livssyn i omsorgsutøvelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer for helsefagarbeidere og pasient- og brukerrettighetsloven
  • kan ivareta eldre personers integritet og verdighet i utøvelsen av pleie- og omsorgsoppgaver, og kan bidra til å fremme livskvalitet og forebygge ensomhet hos eldre personer med helseutfordringer
  • kan ivareta eldre personers behov for å bli møtt på spørsmål knyttet til håp, tro, mening og mestring i utøvelse av pleie- og omsorgsoppgaver
  • kan anvende kunnskap om religion og livssyn og tilrettelegge for tros- og livssynsutøvelse tilpasset individuelle behov
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, og kommunisere med eldre personer, pårørende og samarbeidspartnere på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan anvende kunnskap om kulturforskjeller og betydningen av kulturmangfold både i utøvelse av omsorg og som kollega i et flerkulturelt arbeidsmiljø
  • kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og pårørendesamarbeid som bidrar til å involvere, inkludere og støtte brukere og deres pårørende
  • kan identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til aktiv eldreomsorg, og behov for å iverksette tiltak
  • kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar relasjonell omsorg for eldre personer med helseutfordringer
  • kan finne og anvende informasjon og fagstoff som er relevant i rehabilitering og behandling av fysiske, kognitive og psykiske lidelser hos eldre omsorgstrengende personer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i en aktiv eldreomsorg
  • kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
  • kan bidra til å kartlegge pårørendes behov og hjelpe til med at de får nødvendig avlastning
  • kan bidra til koordinering og positiv utvikling av tjenestetilbudet til omsorgstrengende eldre ved å dele erfaringer og ny kunnskap
Arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter

  • Veiledning
  • Deltakelse i gruppe /fremlegg
  • Kommunikasjonsøvelser
  • Faglig refleksjonsnotat som må vurderes til godkjent for å bestå emnet
Vurdering

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

Oppgaveteksten presenteres i plenum i første samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).

Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighet
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg
Bestått/ikke bestått
1 Semester
Pensumliste

Befring, Anne Kjersti (2017) Helse og omsorgsrett, Cappelen Damm Akademisk.  
ISBN: 9788202425012
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 (Boken trenger ikke kjøpes)

Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk, Gyldendal akademisk
ISBN: 9788205500563.
Hele boken med unntak av kapittel 10, 11 og 14.

Hansen, Ingrid. (2019) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn, Gyldendal.
ISBN:9788205517738
Kap. 4, 6 (Boken trenger ikke kjøpes)

Sentrale lover og forskrifter https://lovdata.no/    

 Yrkesetiske retningslinjer for Helsefagarbeiderforbundet (delta.no)