Jord- og plantekultur Jord- og plantekultur
Jord- og plantekultur Jord- og plantekultur
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- EmnekodeJord- og plantekultur
- StudieprogramØkologisk landbruk
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
Dette emnet tar for seg sammenhengen mellom jordliv, jordstruktur- og tekstur, plantetilgjengelig næring og organisk materiale for best mulig plantevekst.
- Jord og vekstgrunnlag
- Gjødsling
- Dyrkingsteknikk og etablering
- Plantevern i økologisk landbruk
- Vekstskifte
Jord og vekstgrunnlag
- Jordartens bruksegenskaper
- Jordstruktur og tekstur
- Jordliv
- Organisk materiale
- Mineralisering av plantenæring
- Spadediagnose
- Debios «Jordlappen»
Gjødsling
- Sirkulering av næringsstoffer
- Gjødseltyper
- Kompostering
- Nitrogenfiksering og “grønn” gjødsling (eng, grønngjødsling, fangvekster med mer)
Dyrkningsteknikk og etablering
- Valg av arter og sorter
- Jordarbeiding og såbed
- Gjødsling
- Innhøsting
- Lagring og konservering
Plantevern i økologisk landbruk
- Ugras
- Biologien til viktige arter
- Direkte og forebyggende tiltak
- Sykdommer
- Skadedyr
Vekstskifte
- Bekjempelse av skadegjørere
- Næringsforsyning
- Jordstruktur
- Biologisk mangfold
Kandidaten:
- har kunnskap om betydningen av organisk materiale for fysiske, kjemiske og biologiske prosesser i jord
- har kunnskap om jordas oppbygging og hva som er gunstig i forhold til god plantevekst
- har kunnskap om vekstskiftes betydning for jordas fruktbarhet, ugrasregulering, skadedyr og skadesjukdommer på kulturvekstene
- kjenner til ulike gjødseltyper, bruk og handtering og resirkulering av næringsstoffer
- har kunnskap om biologien til viktige ugras, plantesykdommer og skadedyr og plantevern i økologisk drift
- har kunnskap om kulturvekster i forhold til økologisk planteproduksjon
- har kunnskap om beitebruk og stell av beite i forhold til ressursutnyttelse, produktkvalitet, biologisk mangfold og framtidig beitekvalitet.
- har kjennskap til regelverk for økologisk planteproduksjon
- kjenner til hvor og hvordan en skal hente oppdatert fagkunnskap om økologisk planteproduksjon
- har kunnskap om offentlig- og privat rådgivingstjeneste knyttet til økologisk planteproduksjon
- forstår betydningen av økologisk planteproduksjon i forhold til et samfunnsøkonomisk- og helsemessig perspektiv
Kandidaten:
- kan vurdere jordas tilstand, kunne gjennomføre riktig jordarbeiding, samt identifisere jordpakking og foreslå tiltak som motvirker og «reparerer» jordpakking
- kan utarbeide vekstskifteplan for ulike driftsformer og vekstbetingelser
- kan utarbeide gjødselplan, og andre relevante tiltaksplaner
- kan finne fram til oppdatert informasjon om jordkultur, jordøkologi og planteproduksjon i relevante fagtidsskrift og hos aktuelle fagmiljø
- kan samarbeide med og kjenner til offentlig- og privat rådgivingstjeneste
- kan identifisere, planlegge og gjennomføre forebyggende og direkte dyrkingstiltak for å regulere gitte ugrasarter, sjukdommer og skadedyr.
- kan anvende kunnskap om de ulike kulturvekstene i økologisk planteproduksjon
- kan velge og anvende teknisk utstyr tilpassa jordart, aktuell kulturvekst og krav til energieffektivitet
- kan identifisere nye utfordringer og muligheter i forhold til klimaendringer og nye markeder
- kan bistå og henvise til aktuelle fagmiljø for utvikling og drift innen økologisk planteproduksjon
Kandidaten:
- har forståelse for bærekraft som standard og prinsipp for økologisk planteproduksjon
- har innsikt i hvordan drive økologisk planteproduksjon på en bærekraftig og etisk forsvarlig måte
- kan utføre arbeid innen økologisk planteproduksjon i henhold til markedets behov
- har kontakt med fagfeller og fagmiljøer innen økologisk planteproduksjon
- kan utvikle sine arbeidsmetoder og driftsopplegg til å produsere fôr og mat av ønsket kvalitet basert på økologiske prinsipper
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Kjell Mangerud, Pløyehefte (her trengs litt mer)