20TX00C-EKAU Realfaglige redskap 2

20TX00C-EKAU Realfaglige redskap 2

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Elektro
    • Emnekode
      20TX00C-EKAU
    • Studieprogram
      Elkraft
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2025 Høst
Introduksjon

I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.

Tema

Matematikk

Fysikk

Emnets innhold

Rettlinjet bevegelse

  • Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon

Energi

  • Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad
  • Beregne kinetisk og potensiell energi
  • Anvende energibevaring

Termofysikk

  • Varmeoverføring og varmekapasitet

Fysikk i væsker og gasser

  • Trykk
  • Tilstandslikning for gasser

Funksjoner

  • Rette linjer
  • Polynomfunksjoner
  • Eksponentialfunksjoner
  • Logaritmer
  • Rasjonale funksjoner
  • Trigonometriske funksjoner
  • Derivasjon ved hjelp av digitale hjelpemidler
  • Regresjon ved hjelp av digitale hjelpemidler
  • Integrasjon ved hjelp av digitale hjelpemidler

Komplekse tall

Lys og bølger

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes.
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen.
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover.
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer.
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema.
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver.
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker.
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger.
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk.
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk.
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov.
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger.
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes.
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling.
Arbeidskrav

Se rutine 1.5.1.1 "Vurderingsarbeidet ved FI" i skolens kvalitetssystem.

Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Vurdering

Obligatoriske passeringskrav underveis i opplæringen. Sluttvurdering i form av avsluttende prøve(r).

Pensumlitteratur
20TX00C-EKAU Realfaglige redskap 2