20TT73S Markedsføring

20TT73S Markedsføring

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Teknologifag
    • Emnekode
      20TT73S
    • Studieprogram
      Industri 5.0
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2023 Vår
Introduksjon

Modulen gir en innføring i begreper, teorier og modeller innen markedsføring, og spesielt innen bedriftsmarkedet (B2B). Studenten lærer om markedsstrategi, markedssegmentering, målgrupper, etikk og bærekraftig verdiskapning. I tillegg vil digital markedsføring, slik som innholdsmarkedsføring, inbound marketing og datadrevet markedsføring være tema. Modulen vil også ta for seg markedsføring i perspektiv av bærekraft, fleksibilitet og robusthet i et samfunn som er preget av raske omstillinger. På denne måten vil modulen vil gi studenten en forståelse for markedsføring fra et strategisk til et operativt nivå.

Tema

Markedsføring i Industri 5.0

Bedriftsmarkedsføring (B2B)

Digital markedsføring

Emnets innhold
  • Markedsføring i Industri 5.0
    • Markedsstrategi
    • Markedssegmentering og målgrupper (inkl. intern markedsføring)
    • Etikk og bærekraftig verdiskapning
  • Bedriftsmarkedsføring (B2B)
    • Industriell kjøpsprosesser
    • Kunde- og leverandørrelasjoner
    • Produktutvikling
  • Digital markedsføring
    • Innholdsmarkedsføring
    • Inbound marketing
    • Datadrevet markedsføring
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • Har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier og metoder innen markedsføring, spesielt knyttet til bedriftsmarkedet
  • har kunnskap om markedsføring som bidrar til å utvikle en menneskesentrert, robust og fleksibel organisasjon
  • har kunnskap om etikk og bærekraftig verdiskaping
  • har kjennskap til digital markedsføring
  • har kunnskap om markedsføring i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • Har innsikt i markedsføring i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen av markedsføringen i et industri 5.0-perspektiv
  • kan reflektere over egen etisk forståelse og bærekraftig verdiskaping
  • kan gjøre rede for betydningen av markedsføring og bærekraftig utvikling i et Industri 5.0-perspektiv
  • kan kartlegge og identifisere kunde- og leverandørrelasjoner og industrielle kjøps- og salgsprosesser
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere markedsføringstiltak i et industri 5.0- perspektiv i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utveksle synspunkter, delta i diskusjoner og bidra til organisasjonsutvikling ved å bidra med et markeds- og kundeperspektiv
Arbeidskrav

Følgende generell arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Spesifikke abreidskrav for modulen:

  • En gruppeoppgave
  • En individuell prøve
Pensumlitteratur
20TT73S Markedsføring
Litteratur
  • Biong, H og E. Nes (2016). Markedsføring på bedriftsmarkedet: industri, tjenesteyting og offentlige virksomheter. Universitetsforlaget.
  • Framnes, R., Huse H., Pettersen, A. og H. Thjømøe (2021) “Markedsføringsledelse”. Universitetsforlaget.