20TT73S Markedsføring
20TT73S Markedsføring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TT73S
- StudieprogramIndustri 5.0
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Vår
Modulen gir en innføring i begreper, teorier og modeller innen markedsføring, og spesielt innen bedriftsmarkedet (B2B). Studenten lærer om markedsstrategi, markedssegmentering, målgrupper, etikk og bærekraftig verdiskapning. I tillegg vil digital markedsføring, slik som innholdsmarkedsføring, inbound marketing og datadrevet markedsføring være tema. Modulen vil også ta for seg markedsføring i perspektiv av bærekraft, fleksibilitet og robusthet i et samfunn som er preget av raske omstillinger. På denne måten vil modulen vil gi studenten en forståelse for markedsføring fra et strategisk til et operativt nivå.
- Markedsføring i Industri 5.0
- Markedsstrategi
- Markedssegmentering og målgrupper (inkl. intern markedsføring)
- Etikk og bærekraftig verdiskapning
- Bedriftsmarkedsføring (B2B)
- Industriell kjøpsprosesser
- Kunde- og leverandørrelasjoner
- Produktutvikling
- Digital markedsføring
- Innholdsmarkedsføring
- Inbound marketing
- Datadrevet markedsføring
Kandidaten
- Har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier og metoder innen markedsføring, spesielt knyttet til bedriftsmarkedet
- har kunnskap om markedsføring som bidrar til å utvikle en menneskesentrert, robust og fleksibel organisasjon
- har kunnskap om etikk og bærekraftig verdiskaping
- har kjennskap til digital markedsføring
- har kunnskap om markedsføring i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- Har innsikt i markedsføring i et internasjonalt perspektiv
Kandidaten
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen av markedsføringen i et industri 5.0-perspektiv
- kan reflektere over egen etisk forståelse og bærekraftig verdiskaping
- kan gjøre rede for betydningen av markedsføring og bærekraftig utvikling i et Industri 5.0-perspektiv
- kan kartlegge og identifisere kunde- og leverandørrelasjoner og industrielle kjøps- og salgsprosesser
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere markedsføringstiltak i et industri 5.0- perspektiv i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter, delta i diskusjoner og bidra til organisasjonsutvikling ved å bidra med et markeds- og kundeperspektiv
Følgende generell arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Spesifikke abreidskrav for modulen:
- En gruppeoppgave
- En individuell prøve