20TT73C Kvalitetsledelse
20TT73C Kvalitetsledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TT73C
- StudieprogramIndustri 5.0
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Vår
Modulen gir en systematisk tilnærming til å planlegge, koordinere og kontrollere prosesser. Tilnærmingene er for å sikre at produkter og tjenester oppfyller kundens krav og forventninger og bedriftens mål om bærekraft og robusthet.
Det omfatter bl.a. kunnskap om temaer som kvalitetsstandarder, verdiskapende prosesser og kvalitets- og verdiforankret ledelse.
Introduksjon og fagterminologi
Verdiskapende prosesser
Kvalitetsledelse
Verdiforankret ledelse / Visjonært lederskap
- Introduksjon og fagterminolog
- Hva er kvalitet?
- Kvalitet i et historisk perspektiv
- De fem industrielle revolusjoner
- Fagterminologi
- Standarder innen kvalitetsstyring og ledelse for virksomheter
- Verdiskapende prosesser
- Verdiskapende og ikke-verdiskapende prosesser, sløsing, restverdier og alternativer, bærekraft
- LEAN: prinsipper og verktøy
- Rotårsaksanalyser (fiskebeinsdiagram, Paretodiagram)
- Statistisk prosesskontroll
- PDCA/PUKK-hjulet
- Kontinuerlig forbedring
- Kvalitetsledelse
- Kvalitet, kunde og samfunn
- «De tre store tapene»
- Sjekkliste for å sikre operative mål for kvalitetsoppfølging (TURMAT)
- Verdiforankret ledelse
- Ledelse og lederskap
- Prinsipper for ledelse i kvalitetsarbeid
- Visjonært lederskap
- Kvalitet, kunde og samfunn
- Involverende strategiledelse
- Prosessledelse, verdiskapende samspill, lærende og robuste organisasjoner
- Organisasjonskultur og verdiforankret ledelse
- Bærekraft - for menneske og miljø
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy i kvalitetsledelse og Industri 5.0
- har kjennskap til kvalitetsledelse i produksjons- og prosessindustrien i et historisk perspektiv
- kjenner til kvalitetsledelses standarder og trender innen teknologi, produksjon og konkurransesituasjon for produksjons- og prosessindustri
- har kunnskap om og forstår hensikten med kvalitetsledelse i et verdiskapnings- og bærekraftperspektiv
Kandidaten
- kan gjøre rede for kvalitetsbegrepet og prinsippene for kvalitetsledelse samt motivere til bruk og holdninger omkring kvalitetsarbeid i en bedrift
- kan kartlegge, forstå og definere kundens og samfunnets behov i et kvalitets- og bærekraftperspektiv
- kan planlegge og benytte kvalitetsverktøy for å identifisere sløsing og iverksette eventuelle tiltak for å sikre kvalitet, bærekraft og robusthet i en bedrift
Kandidaten
- kan bruke kvalitetsprinsipper i praksis og bidra til lærings- og arbeidsmiljø der medarbeiderne ivaretas
- kan drøfte og utveksle synspunkter innenfor kvalitetsledelse og delta i diskusjoner for å bidra til kontinuerlig forbedring av god praksis
- kan identifisere, planlegge, utføre og evaluere kvalitets- og forbedringstiltak med relevant dokumentasjon, alene og som deltaker i en gruppe
- kan planlegge og utføre kvalitetsledelse for å oppnå bærekraftig produksjon
- kan tenke over egen og gruppens faglige utøvelse for å sikre planlagt kvalitet
- kan vurdere og oppdatere sin egen yrkesfaglige praksis i forhold til kvalitetsstandarder og digitale verktøy
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnene skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Obligatorisk oppgave:
- En case/praktisk problemstilling relatert til det faglige i modulen er en gjennomgående oppgave, som en rød tråd gjennom hele modulen. Dette skal ende opp i en skriftlig rapport og en muntlig presentasjon av resultater fra problemstillingen.
- Problemstillingen skal forstås, hvem er kunden, hva kunden ønsker å oppnå (f.eks. stiloppgave, risikovurdering, prosjektgjennomføring m.m.).
- Drøfting, analysere og begrunne resultater, kritisk tenking og bruk av kilder
- Individuell prøve basert på fagstoff og arbeidskrav.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.