20TT73C Kvalitetsledelse

20TT73C Kvalitetsledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Teknologifag
    • Emnekode
      20TT73C
    • Studieprogram
      Industri 5.0
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2023 Vår
Introduksjon

Modulen gir en systematisk tilnærming til å planlegge, koordinere og kontrollere prosesser. Tilnærmingene er for å sikre at produkter og tjenester oppfyller kundens krav og forventninger og bedriftens mål om bærekraft og robusthet.

Det omfatter bl.a. kunnskap om temaer som kvalitetsstandarder, verdiskapende prosesser og kvalitets- og verdiforankret ledelse.

Tema

Introduksjon og fagterminologi

Verdiskapende prosesser

Kvalitetsledelse

Verdiforankret ledelse / Visjonært lederskap

Emnets innhold
  • Introduksjon og fagterminolog
    • Hva er kvalitet?  
    • Kvalitet i et historisk perspektiv  
    • De fem industrielle revolusjoner 
    • Fagterminologi 
    • Standarder innen kvalitetsstyring og ledelse for virksomheter    
  • Verdiskapende prosesser
    • Verdiskapende og ikke-verdiskapende prosesser, sløsing, restverdier og alternativer, bærekraft  
    • LEAN: prinsipper og verktøy  
    • Rotårsaksanalyser (fiskebeinsdiagram, Paretodiagram)  
    • Statistisk prosesskontroll  
    • PDCA/PUKK-hjulet  
    • Kontinuerlig forbedring  
  • Kvalitetsledelse
    • Kvalitet, kunde og samfunn  
    • «De tre store tapene»  
    • Sjekkliste for å sikre operative mål for kvalitetsoppfølging (TURMAT)  
  • Verdiforankret ledelse 
    • Ledelse og lederskap  
    • Prinsipper for ledelse i kvalitetsarbeid
    • Visjonært lederskap
    • Kvalitet, kunde og samfunn
    • Involverende strategiledelse
    • Prosessledelse, verdiskapende samspill, lærende og robuste organisasjoner   
    • Organisasjonskultur og verdiforankret ledelse  
    • Bærekraft - for menneske og miljø
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy i kvalitetsledelse og Industri 5.0
  • har kjennskap til kvalitetsledelse i produksjons- og prosessindustrien i et historisk perspektiv
  • kjenner til kvalitetsledelses standarder og trender innen teknologi, produksjon og konkurransesituasjon for produksjons- og prosessindustri
  • har kunnskap om og forstår hensikten med kvalitetsledelse i et verdiskapnings- og bærekraftperspektiv
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for kvalitetsbegrepet og prinsippene for kvalitetsledelse samt motivere til bruk og holdninger omkring kvalitetsarbeid i en bedrift
  • kan kartlegge, forstå og definere kundens og samfunnets behov i et kvalitets- og bærekraftperspektiv
  • kan planlegge og benytte kvalitetsverktøy for å identifisere sløsing og iverksette eventuelle tiltak for å sikre kvalitet, bærekraft og robusthet i en bedrift
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke kvalitetsprinsipper i praksis og bidra til lærings- og arbeidsmiljø der medarbeiderne ivaretas 
  • kan drøfte og utveksle synspunkter innenfor kvalitetsledelse og delta i diskusjoner for å bidra til kontinuerlig forbedring av god praksis 
  • kan identifisere, planlegge, utføre og evaluere kvalitets- og forbedringstiltak med relevant dokumentasjon, alene og som deltaker i en gruppe 
  • kan planlegge og utføre kvalitetsledelse for å oppnå bærekraftig produksjon 
  • kan tenke over egen og gruppens faglige utøvelse for å sikre planlagt kvalitet
  • kan vurdere og oppdatere sin egen yrkesfaglige praksis i forhold til kvalitetsstandarder og digitale verktøy
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnene skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Obligatorisk oppgave:

  • En case/praktisk problemstilling relatert til det faglige i modulen er en gjennomgående oppgave, som en rød tråd gjennom hele modulen. Dette skal ende opp i en skriftlig rapport og en muntlig presentasjon av resultater fra problemstillingen.
    • Problemstillingen skal forstås, hvem er kunden, hva kunden ønsker å oppnå (f.eks. stiloppgave, risikovurdering, prosjektgjennomføring m.m.).
    • Drøfting, analysere og begrunne resultater, kritisk tenking og bruk av kilder
  • Individuell prøve basert på fagstoff og arbeidskrav.
Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20TT73C Kvalitetsledelse
Godkjent av
Ruth Laeskogen Hoff