20TT71A Grunnleggende logistikk i helseforetak
20TT71A Grunnleggende logistikk i helseforetak
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT71A
- StudieprogramLogistikk i helseforetak
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole
- Startsemester2023 Høst
I helseforetakene utføres logistikkoppgaver av svært mange personer og på ulik måte. Hensikten med opplæringstilbudet er i større grad å gi en grunnleggende innføring i hva logistikk i et helseforetak er. Målet med denne modulen er at studentene etter gjennomført modulutdanning skal ha kunnskap om grunnleggende logistikk i helseforetak.
Logistikk i helseforetak
-
Generell logistikk
-
Gjennomgang av viktig vareflyt i helseforetak
-
Beskrive hovedutfordringer og kostnader for ulike vareflyter
-
Konsekvenser ved ikke-optimale vareflyter
-
Samordning av vareflyter
-
-
Gjennomgang og definisjon av ulike logistikkbegrep
-
Systemstøtte og målinger
Eksterne rammer
-
Sentrale forsyningsløsninger
-
Lov og forskrifter
Vareflyt i helseforetak
-
Flaskehalser i et helseforetak
-
Metodikk for forenkling og kontinuerlig forbedring
Kandidaten
-
har kunnskap om logistikkbegreper, generelle prinsipper innen logistikk og hvordan disse tilpasses til helseforetak
-
har kjennskap til utfordringer med flaskehalser, lav produkttilgjengelighet og tiltak for å forbedre dette
-
har kunnskaper om organisering av logistikk og hvordan synergieffekter oppnås ved effektiv organisering av vareflyt
-
har kjennskap om hvilke lover, forskrifter og retningslinjer som gjelder for logistikk i helseforetak, samt hvilke eksterne retningslinjer/sentrale logistikkløsninger som helseforetak må forholde seg til
-
har kunnskap om forutsetninger og krav til eksterne logistikkpartnere som bidrar inn i verdikjeden
-
har kunnskap om strategiske og taktiske forutsetninger for sentrale vareforsyningsløsninger
-
har forståelse for viktigheten av deltagelse i relevante nettverk for å fange opp endringer, trender og endrede rammebetingelser på logistikkområdet
-
forstår hva støttesystemer og målinger betyr for kvalitet, økonomi og ytelser i helseforetak
Kandidaten
-
kan identifisere utviklings- og forbedringsområder innenfor logistikken basert på kunnskap om ulike vareflyter i et helseforetak, samt forståelse for utfordringsbildet for internforsyningen i et helseforetak
-
kan tilrettelegge eget arbeid i tråd med ulike eksterne rammer, herunder sentraliserte forsyningsløsninger
-
kan gjennomføre en forenklet verdistrøms-kartlegging i en avgrenset del i helseforetak
-
kan finne og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til generell logistikk i et helseforetak, samt vurdere relevansen for yrkesfaglige problemstillinger
-
kan kartlegge vareflyt i et helseforetak, og bidra til tiltak for kontinuerlige forbedringer
-
har innsikt i hvilke krav helsepersonell stiller til logistikkleveranser
Kandidaten
-
kan formidle forutsetninger for målinger, rapporteringer, flytoptimalisering og gevinstrealisering, herunder effektiv systemstøtte
-
kan formidle de viktigste logistikkprinsippene, også i et bærekraftig perspektiv, ulike nivåer på tilnærming for virksomhetene, og vise sammenhengen mellom strategi og logistikk
-
kan vurdere etiske forhold i et logistisk perspektiv som ivaretar helseforetakets verdier
-
kan bygge relasjoner og samhandle med relevante fagpersoner og har forståelse for hva som kreves for å skape tillit hos helsepersonell
-
kan utarbeide enkle problembeskrivelser og løsningsforslag innenfor deler av logistikkområdet og delta i diskusjoner om god praksis
-
kan bidra i og lede enkle endrings-, effektiviserings- og forbedringstiltak innenfor logistikkområdet
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i modulen fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.