20TT55Y Innovativ logistikk
20TT55Y Innovativ logistikk
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT55Y
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Dette emnet tilrettelegger for å skape nye løsninger med samfunnsnytte, enten det er noe helt nytt eller en forbedring av eksisterende tjeneste eller produkt. Emnets mål er at studenten skal lære å bruke utviklingsmetodikker som kan tas i bruk i en bedrift eller organisasjon. Virksomheter, både i offentlig og privat sektor, er i økende grad avhengig av evne til omstilling og innovasjon. Mange av disse utfordringene er knyttet til bærekraft, lønnsomhet og nye konkurransesituasjoner. I dette emnet vil studentene få verktøy til å utvikle løsninger som møter disse behovene. Det er tilgang til labber og verksteder med teknologi og verktøy som kan brukes i innovasjonsprosesser: Kraftige datamaskiner, digitale skissebrett, nyeste programvarer, VR, flere typer 3D-printere, CNC-maskiner med mer. Studentene vil kunne få mulighet til å bruke dette utstyret i praksis i innovasjonsprosesser.
Bærekraft, behov og drivkrefter
Innovasjons- og forbedringstyper
Innovasjon og metodikk
Håndtering av innovasjoner
Bærekraft, behov og drivkrefter
-
Samfunnets behov og endringer
-
Globalisering, selvforsyning og konkurranse
-
Tilgang til menneskelige ressurser og demografi
-
Menneskelig trivsel, og medarbeiderdrevet innovasjon
-
Kandidatens, organisasjoners og bedrifters ansvar. Initiativ til å se behov og løse behov
Innovasjons- og forbedringstyper
-
Produkt- og tjenesteinnovasjon
-
Prosessinnovasjon
-
Markedsinnovasjon
-
Organisasjonsinnovasjon
-
Øko- og nøysom-innovasjon
-
Grader av innovasjon
-
Disruptiv eller videreførende
-
Småsteg/inkrementell
-
Radikale forbedringer og paradigmeskifte.
Innovasjon og metodikk
-
Tilrettelegge, innovasjon, planlegge, organisere, lede og kontrollere
-
Metodikk. Forstå, søke, skape, evaluere og iverksette
-
Digitale 2D og 3D utviklingsverktøy og verktøy for rask prototyping og testing
-
Innovasjon som strategisk grunnlag for vekst og konkurransefortrinn, inklusiv tjenestegjøring
-
Investering i kunnskap og verktøyer
-
Samarbeid, partnerskap og tilegnelse av eksterne løsninger versus intern innovasjon
-
Praksis på case, refleksjon og diskusjon
Håndtering av innovasjoner
-
Forbedringens risiko, teknologi, marked og endringsvillighet, i bedrift og samfunn
-
Forenlighet, bedriftens kjerneforretning og strategi
-
Eierskap av innovasjon
-
Etikk
Kandidaten
-
har kunnskap om metodikk for styring av innovasjonsprosesser.
-
har kjennskap til ulike typer og grader av produktinnovasjon og tjenesteinnovasjon.
-
har kjennskap til betydningen av innovasjon i et verdiskapingsperspektiv.
-
har kjennskap til drivkrefter, konkurransesituasjonen og rammebetingelser innenfor bransjen.
-
kan vurdere eget arbeid i forhold til egne utviklingsmuligheter, gjeldende lover, forskrifter og standarder i en menneskesentrert bærekraftig og robust organisasjon.
-
har kunnskap om medarbeiderdrevet innovasjon i et industri 5.0-perspektiv.
-
har innsikt om bærekraftig utvikling i et innovasjonsperspektiv.
Kandidaten
-
kan gjøre rede for egne faglige valg i planlegging og gjennomføring av innovasjonsprosessen.
-
kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i en innovasjonsprosess og initiere tiltak.
-
kan drøfte hvordan innovasjon i en bedrift kan bidra for å nå bærekraftsmål.
-
kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til innovasjon.
-
kan benytte grunnleggende funksjoner i digitale utviklingsverktøy for å samarbeide med produktutviklere.
Kandidaten
-
kan planlegge og gjennomføre innovasjonsprosesser, alene eller i samarbeid med andre, som fører til et tjeneste- eller produktkonsept.
-
kan kartlegge og identifisere innovative tiltak og sikre oppfølging i en bedrift.
-
kan bidra til å skape innovasjonskultur og bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fag, samt med eksterne.
-
kan bidra til utvikling av god praksis for en bærekraftig og innovativ organisasjonskultur og omstillingsdyktige medarbeidere.
-
kan bidra til innovasjon i et bærekraftig perspektiv.
-
kan velge og benytte utvalgte verktøy for rask prototyping og testing.
-
kan reflektere over muligheter, konsekvenser og risiko knyttet til en nyskapning eller en innovasjon.
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.