20TT55R Transport- og ruteplanlegging
20TT55R Transport- og ruteplanlegging
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT55R
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Vår
Transportplanlegging handler om å tilrettelegge ulike typer sendinger slik at kapasiteten utnyttes best mulig. God retningsbalanse, riktig transportform og kjøretøy, og best mulig rute er viktig i planarbeidet, både for gods og passasjertransport.
Transportsystemet krever flere innsatsfaktorer og ressurser for å lykkes. Derfor blir det også viktig å dimensjonere enheter riktig i forhold til etterspørselen. God utnyttelse av enhetene gir bedre lønnsomhet og forbedrer klimaavtrykket til virksomheten. Samlasting, som betyr å samle gods fra flere avsendere og mottakere i felles enheter, bidrar til økt utnyttelse av enhetene og en mer bærekraftig bransje.
Planlegging av transportoppdrag
Prosjektledelse og samarbeid med kunder og transportører
Lovgivning, HMS, tariffavtaler, kjøre- og hviletid, arbeidstid for sjåfører
Organisering, roller, krav til ledelse og medarbeidere
Samarbeid mellom lager, terminal og distribusjon (3PL)
Inngående og utgående varestrømmer. Rutesamarbeid. Intermodale transporter
Dokumenter: Lasteliste, fraktbrev, ruteopplegg, booking, m.fl
-
Løsning av transportoppdrag med øvingsoppgaver. Prosjektfrakt.
-
Kjøp av lastebiltransport. Prismodeller. Anbud.
-
Krav til kompetanse, IT-verktøy og kvalitet. Ruteplanlegging. Rett første gang.
-
Leveringsbetingelser. Incoterms 2020. Temperaturregulerte varer. Farlig gods. HMS.
-
Lastberegning. Lastbærere. Miljøkrav. Trender.
Kandidaten
-
har kunnskap om de ulike transportgrenene i Norge / Europa og kan generelle prinsipper innen logistikk, 3PL og transportflyt.
-
kjenner organisering av egen arbeidsplass med tanke på optimal planlegging, fordeling av arbeid, kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
-
har overordnet kunnskap om gjeldende lover og regler innen transportplanlegging.
-
har kunnskap om ulike kostnader som gjelder innen transportøkonomiske prinsipper, med hovedvekt på vei, men også innslag av flere transportformer, gods og passasjerer.
-
har overordnet kjennskap til hvordan å bruke digitale verktøy kan brukes innen turbilplanlegging til å planlegge, styre og kontrollere driften effektivt.
-
har innsikt om hvordan se miljø og bærekraft i sammenheng med planlegging av drift.
Kandidaten
-
kan gjøre rede for valg av hvordan logistikkløsninger kan påvirke vare- og tjenestestrøm i arbeidslivet.
-
kjenner særtrekkene til de ulike transportgrenene, samt deres utbredelse i Norge/Europa og i ulike nettverk.
-
kan planlegge oppdrag over landegrenser innen ekstern logistikk og planlegge rundt internasjonale leveringsklausuler og valg av disse.
-
kan generelle administrative rutiner og arbeidsoppgaver innen planlegging og optimalisering.
-
kan reflektere over hvordan digitale verktøy kan være en viktig faktor for oversikt og optimalisering av transportplanlegging.
-
kan finne og henvise til hvorfor miljø og bærekraft er en viktig del av forsyningskjeden.
Kandidaten
-
kjenner til historiske og mulige fremtidige trender innen fagområdet.
-
kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen temaet logistikk (styring og kontroll av varestrømmer og informasjonsstrømmer) alene og som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer, myndigheters lover, for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt (og internasjonalt) innen logistikk.
-
kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen logistikk, som for eksempel transport, spedisjon generelt, roller, og delta i diskusjoner rundt utvikling av god praksis.
-
Kan bidra til å bygge relasjoner og utvikle logistikken i en bedrift generelt, men også innen temaet miljø, bærekraft og digitalisering.
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.