20TI02E Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
20TI02E Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
- Emnebeskrivelse
- FagområdeInformasjonsmodellering (BIM)
- Emnekode20TI02E
- StudieprogramBIM
- Studiepoeng7,5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
I emnet, digital kommunikasjon og digital tallbehandling gjennomgås forskjellige digitale aspekter ved BIM-studiet, som visualisering av bygg gjennom animasjoner/film, samhandling i skyløsninger, presentasjon og mangfoldiggjøring av BIM-produkter på digitale plattformer i tillegg til gruppevis og individuelt strukturere og skrive en prosjektrapport med tilhørende dokumentasjons- og tekstbehandlingskompetanse. Som studenter skal dere også jobbe med ulike tallbehandlingsverktøy og megndeuttakk som er rellevante for et BIM-prosjekt.
Gjennom en grundig utforskning av digitale verktøy og metoder for kommunikasjon og tallbehandling i BIM-prosjekter, vil studentene kunne utvikle nødvendige ferdigheter og kompetanse for å lykkes i fremtidige prosjekter.
Digital kommunikasjon
- Digital samhandling
- Animasjon/film
- Prosjektrapport
- Dokumentasjon
Digital tallbehandling
- Dataanalyse og visulasering i byggeprosjekter
- Lage interaktive dokumenter
- Analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
- Integrering av BIM-data med tallbehandlings programvarer for å utnytte informasjonen fra bygg modeller
- Håndtering og analysering av store mengder bygg relaterte data effektivt i tallbehandlings programvarer
Kandidaten
- har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
- har kunnskap om dataanalyse og visualisering i byggeprosjekter
- har kunnskap om rapportskriving, rapport oppsett, skriftlig kommunikasjon med bruk av digitale verktøy
- kan anvende av søkemotorer for effektive søketeknikker
- kan utvikle av et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
- kan anvende av programmer for tallbehandling og presentasjoner
Kandidaten
- kan anvende ulike tekstbehandlingsprogrammer og digitale ordbøker/oppslagsverk
- kan anvende skjermbildebehandlingsprogrammer for å dokumentere arbeid
- kan lage interaktive dokumenter
- kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
- kan anvende epost-systemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
- kan formulere problemstillinger, anvende nettforum og innhente og dele kunnskap
- kan anvende søkemotorer for effektive søketeknikker på nettet
- kan anvende fjernhjelpsprogramvare
- kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon og behandle data fra modelleringsprogrammer
- skal kunne utforme og presentere rapporter basert på BIM-data ved hjelp av tallbehandlings programvarer for å kommunisere effektivt med ulike interessenter i byggeprosjekter.
- skal kunne bruke tallbehandlings programvarer til å overvåke fremdrift, ressursbruk, kostnader og andre viktige indikatorer i byggeprosjekter, og dermed bidra til bedre prosjektledelse og styring.
- kan anvende program for presentasjoner, animasjon og bildebehandling
- kan skape kreative, illustrerte og lett forståelige logger, rapporter, presentasjoner o.l. og ta hensyn til helhetsinntrykket ved oppbygging av tekst og figurer
Kandidaten
- skal ha utviklet et etisk og kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
- skal ha utviklet et kritisk og reflektert forhold til dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak i BIM-prosjekter
- skal gjennom sitt arbeid med dokumentasjon og beskrivelser ta hensyn til alle parter i en byggeprosess og være med å sikre riktig kvalitet på planlegging og gjennomføring av BIM i prosjekter
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.