20TE59A Fleksibel digitalisert produksjon
20TE59A Fleksibel digitalisert produksjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TE59A
- StudieprogramIndustriell digitalisert automatisering
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole
- Startsemester2023 Vår
Modulen Fleksibel digitalisert produksjon inneholder flere sentrale områder det er viktig å ha fokus på i utviklingen av dagens og fremtidens produksjon. Som student i denne modulen vil du jobbe med egen produktdesign, planlegge og gjennomføre produksjon/montasje av ditt eget produkt og jobbe med prinsipper for produksjonslogistikk i moderne industrimiljøer. Relevante digitale verktøy tas i bruk i alle sentrale deler av arbeidet.
Fleksibel digitalisert produksjon er en del av utdanningsprogrammet Industriell digitalisert automasjon, som ligger under Industrifagskolen.
Produktutvikling/DAK
-
2D skisse til 3D parametrisk modell og sammenstilling
-
Hente og importere 3D modeller
-
Design thinking
-
Livsløpsanalyser
-
CE-merking
DAP
-
CNC programmering
-
Materialer og tilvirkningsmetoder
-
Additiv produksjon
Industrielle robot- og Cobot-systemer
-
Oppbygging og virkemåte
-
Robotprogrammering
-
Synssystemer og posisjonering
-
Produkt og materialhåndtering
-
Autonomi i produksjonen
Produksjonslogistikk
-
Forsynings- og verdikjeden
-
Prediksjon og produksjons- og kapasitetsplanlegging
-
Materialbehov og lagerstyring
-
Flytorientert og LEAN produksjon
-
ERP og MES systemer
Studiet er organisert med fysiske samlinger og undervisning/veiledning via Teams. Undervisningen vil dels være innføring i fagteori, men også forelesninger fra ressurspersoner fra arbeidsliv og fagmiljø. Oppgaver studentene skal jobbe med underveis går på de ulike temaene i emnet, men tar utgangpunkt i ett og samme case. Slik får studentene én case å forholde seg til, men med ulike problemstillinger. Modulen startes og avsluttes med fysiske samlinger på Fagskolen Innlandet/Læringsfabrikken ved Katapultsenteret i Raufoss Næringspark. Det vil også være fysisk samling underveis i løpet. Case startes opp på første samling og avsluttes med innlevering/presentasjon på modulens siste samling. Her skal studentene presentere sine løsninger på casen og avlegge avsluttende prøve. Det gjennomføres relevante bedriftsbesøk på fysisk samling.
Kandidaten:
- har kunnskap om begreper, fagterminologi og metoder for produktutvikling, tilvirkningsmetoder og tilhørende produksjonsutstyr
- har kunnskap om 3D- modellering, tegningslesing, produksjonsunderlag og typisk dokumentasjon innen produktutvikling, tilvirkningsteknikker og automatiserte produksjonsanlegg
- har kunnskap om robotsystemer, layout og monitorering av prosesser i industrielle automatiserte produksjonsanlegg
- har kunnskap om hvordan man kan bruke digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere forsyningskjeden
Kandidaten:
- kan gjøre rede for bruk av 3D-modellering som visualisering, modellerings- og planleggingsverktøy i moderne industrielle sammenhenger og i en produktutviklingsprosess
- kan gjøre rede for eget arbeid rundt planlegging og utforming av industrielle og automatiserte produksjonsanlegg
- kan reflektere over valg av ulike teknologiske løsninger, og forklare fordeler/ulemper ved implementering av disse i automatiserte anlegg
- kan gjøre rede for hvordan IKT, digitale verktøy og automatisering kan effektivisere verdikjeden
Kandidaten:
- kan i samarbeid med andre yrkesgrupper foreslå og planlegge forbedringer i produkter og fleksible produksjonssystemer, i tråd med de etiske krav, standarder og lover som til enhver tid gjelder innenfor moderne industrielle sammenhenger og produksjon
- kan delta i planlegging av fleksible digitaliserte produksjonssystemer, med fokus på ressursbruk og lønnsomhet
- kan utveksle synspunkter om problemstillinger innenfor fleksibel digitalisert produksjon med andre som har bakgrunn innenfor fagfeltet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Det gis arbeidskrav underveis der studentene får tilbakemelding på måloppnåelse. Vurdering på disse arbeidskravene gis som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav gitt underveis i modulen må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Modulen avsluttes med eksamen som gis vurdering A-F, og vil være sluttvurderingen.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |