20TB59C Restaurering og reparasjoner i tre
20TB59C Restaurering og reparasjoner i tre
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB59C
- StudieprogramBygningsvern 2
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole
- Startsemester2021 Høst
- Arbeidsprosess på verneverdig bebyggelse
- HMS og løfting
- Restaurering og reparasjoner av tak, tekking og konstruksjoner i tre
Arbeidsprosess på verneverdig bebyggelse
• Kontrahering og anskaffelsesprosedyrer
• Lover og regelverk
• Søknadsprosesser
HMS og løfting
• Sikker jobbanalyse
• Risikovurdering og HMS-analyse for arbeid på eldre byggverk
• Løfting og sikring
Restaurering og reparasjon av konstruksjoner i tre
• Prinsipper for istandsetting
• Mangfold av løsninger og bruksaspekter
• Merking og dokumentasjon
• Demontering/remontering (gjenbruk av bygningsmaterialer)
• Lokalisere og identifisere skader og feil
• Bygningsforsåelse – konstruksjon, krefter, dimensjoner
Tak og tekking
• Tradisjonelle tekkinger
• Indentifisere og reparere skader på tekking
• Tidligere tiders tekking i ny tid
Avsluttende oppgave
Studenten
• har kunnskap om lover og regler som gjelder kontrahering og anskaffelsesprosedyrer
• har innsikt i kostnadsberegning og tilbudsutforming
• har kunnskap om farer og risiko ved arbeid på eldre byggverk
• har oversikt over de viktigste instansene hvor man kan søke om økonomiske midler til istandsetting av kulturminner
• har innsikt i norsk vernehistorie og aktuelle internasjonale chartre
• har kunnskap om metoder for verdivurdering av kulturminner
• har kunnskap om metoder for aldersbestemmelse av gamle byggverk, som dendroundersøkelse, kildeundersøkelser, og trekk ved byggemetode og byggeskikk
• har kunnskap om antikvariske prinsipper, - materiell og prosessuell autentisitet
• har kunnskap om systemer for merking av tømmer og bygningsdeler
• har kunnskap om terminologi, materialer og verktøy knyttet til arbeid på tradisjonelle konstruksjoner
• har kunnskap om metoder for utbedring og forsterkning av tradisjonelle konstruksjoner
• har grunnleggende kunnskap om statikk og krefter i tradisjonelle konstruksjoner
• har kunnskap om gjenbruksmaterialer
• har kunnskap om tradisjonelle tekkemetoder, som never, spon, stikker, bræde, bord, skifer og tegl
Studenten
• kan anvende tverrfaglig kunnskap for å veilede huseier i søknadsprosesser om økonomisk støtte og gjennomføring av tiltak
• kan utføre verdivurdering av ulike kulturminner, og begrunne vurderingen
• kan anvende og argumentere for vernefilosofi og antikvariske prinsipper
• kan bruke kunnskap om vernehistorien og forståelse for vernefilosofi i møte med mangfoldet av løsninger og bruksaspekter på eldre bebyggelse
• kan anvende og dokumentere merkesystemer for å systematisere bygningsdeler
• kan remontere bygningsdeler ved hjelp av merkesystemer og dokumentasjon
• kan utføre antikvarisk istandsetting på bærekonstruksjoner ved bruk av metoder som utskifting, innskjøting, innfelling og avstivning
• kan lese tradisjonelle bygningers konstruksjon, forstå hvordan kreftene virker i bygget, og kan gjøre enkle utregninger på statikk
• kan identifisere og reparere skader på tradisjonell tekking
• kan foreslå og utføre alternative løsninger for å bevare den tradisjonelle tekkingen på bygg som har moderne bruk og endret ytre påkjenning
• kan legge tak med gjenbruk av tradisjonelle tekkematerialer
• kan reparere og bygge om takkonstruksjoner der man tar hensyn til tradisjonell utforming og ny bruk
• kan, med særlig tanke på HMS-arbeid for enkeltmannsforetak og små bedrifter, sette opp en risikovurdering og hms-analyse for verktøybruk og arbeidsprosesser i forbindelse med restaureringsarbeid
• kan planlegge og gjennomføre løfting og sikring av enkle byggverk
Studenten
• anvender tverrfaglig kunnskap til å se helhet, og samarbeide med andre fagfelt i arbeidsprosesser på verneverdig bebyggelse
• kan initiere og organisere byggemøter
• har innarbeidet etiske holdninger til bygningsvern og har evne til å forholde seg til lovverk og forvaltning
• kan gi råd til huseier om tiltak på verneverdige bygg
• kan veilede huseier i kontakt med andre faggrupper og forvaltning
• kan foreslå gode og miljøvennlige løsninger ved arbeid på verneverdige konstruksjoner
• kan videreutvikle sin forståelse og kunnskap om handverksfaget i møte med fagfeller, og ved å søke nytt og gammelt kildemateriell
Følgende arbeidskrav gjelder:
• Aktiv deltakelse i opplæringen
• Bidra til læring i gruppen/klassen
• Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
• Alle obligatoriske oppgaver, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
● Bok: Godal, Moldal, Oalann, Sandbakken (2018): Beresystem i eldre norske hus. Fagbokforlaget. ISBN 9788245024203
● Egenprodusert materiell laget av skolens lærere
● Utvalgte sider fra annen aktuell litteratur vil bli lenket til fra Canvas
Fra Bygningsvern 1:
● Bok: Drange, Aanesen, Brænne (2011): Gamle trehus. Gyldendal. ISBN 978-82-05-40143-3 (Eldre utgaver finnes på nb.no)
● Bok: Frøstrup, A (1993): Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. (Utgått. Finnes på nb.no)
● Bok: Godal, J. Bojer (2012): Tekking og kledning med emne frå skog og mark. Akademika forlag. ISBN 978-82-321-0039-2