20TB59B Energiøkonomisering og miljø
20TB59B Energiøkonomisering og miljø
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB59B
- StudieprogramBygningsvern 2
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
- Klima og miljø
- HMS
- Energiøkonomisering og bygningsfysikk
- Konstruksjoner i grunnen
Klima og miljø
• Nedbrytingsmakanismer i bygningsmaterialer og bygninger
• Sirkulær økonomi og livsløpsvurdering
• Ta gode valg – bygningsmaterialer/løsninger
• Sirkulær økonomi / gjenbruk
HMS
• Avfallshåndtering – planlegging og dokumentasjon
• Risikovurdere og håndtere farlig avfall
• Teste for Radon, sopp og farlige byggeavfall
Energiøkonomisering og bygningsfysikk
• Planlegge og gjennomføre måling av inneklima
• Små og store tiltak for energiøkonomisering av ulike konstruksjoner
• Etterisolering og energiutbedring
• Bygningsfysiske konsekvenser av etterisolering
• Oppvarming og varmekilder
Konstruksjoner i grunnen
• Undersøkelser av byggegrunn
• Utbedring av grunnmur og kjeller
Avsluttende oppgave
Studenten
• har innsikt i lovverk, teknisk forskrift og standarder som er aktuelt ved arbeid på stående bygningsmasse
• har kunnskap om klima og klimaendringers betydning for nedbryting av kulturminner
• har grunnleggende kunnskap om sirkulær økonomi, og livsløpsvurdering av bygninger
• har kunnskap om moderne, miljøvennlige isoleringsmaterialer som er på markedet i dag, som trefiber, cellulose, lin, m.fl.
• har kunnskap om tradisjonelle metoder for isolering av konstruksjoner, som torv og leire, flis, mullbenk, spekking og rapping av medfar, m.m.
• har kunnskap om fukt, fuktvandring og fuktbelastning og de forskjellige bygningsmaterialers egenskaper ved slik påkjenning
• har kunnskap om, og kan identifisere, de vanligste nedbrytingsmekanismene i forskjellige bygningsmaterialer
• har kunnskap om bygningsmaterialer som utgjør fare for helse og miljø, og hvordan disse skal håndteres på en forsvarlig måte
• har kunnskap om hvordan man kan teste for radon, sopp og skadelige bygningsmaterialer
• har innsikt i forskjellige bygningsmaterialers dampmotstand
• har kunnskap om behovet og metoder for ventilasjon i ulike boliger
• har kunnskap om alternative kilder til oppvarming som tar hensyn til husets kulturminneverdi, og som samtidig er et godt miljøalternativ
• har innsikt i hvordan historiske vedovner kan settes i stand for moderne bruk
• har et visst innblikk i kvartærgeologi, og kan lese kart og terreng for å få en bedre forståelse for byggegrunnsproblematikk
• har kunnskap om tradisjonelle fundamenteringsmåter
• har kunnskap om vurdering av byggegrunn
• har innsikt i utfordringer knyttet til oppvarming og etterisolering av kjellere
Studenten
• kan planlegge og gjennomføre termografering og trykktesting, for å kunne gjøre målrettede tiltak på bygningen
• kan måle fuktinnhold i luft og bygningsmaterialer og kan vurdere forskjellige bygningsmaterialers egenskaper ved fuktbelastning
• kan forklare hvordan varme og fuktighet transporteres i en bygning, og hvordan dette kan kontrolleres
• kan vurdere risiko ved etterisolering og endret bruk av tradisjonelle konstruksjoner
• kan beskrive de vanligste nedbrytingsmekanismene i bygningsmaterialer og hvordan disse kan motvirkes
• kan gi huseier råd om små og store tiltak for energiøkonomisering som ivaretar bygningenes kulturminneverdi på best mulig måte
• kan veilede huseier i søknadsprosesser om midler til energiøkonomiseringstiltak
• kan identifisere bygningsmaterialer som kan være en mulig risiko for helse og miljø
• kan identifisere helserisiko i forhold til arbeid med eldre bygg, som farlige bygningsmaterialer, mugg, sopp, råte, ekskrementer osv.
• kan finne fram til, og veilede huseier, om klimavennlige energikilder, som f.eks. masseovn, infrarød varme, vedovner fra før 1940, solceller, jordvarme, m.fl.
• kan utføre enkle grunnundersøkelser av byggegrunn og sette dette i sammenheng med innsikt i kvartærgeologi
• kan identifisere telehiv og andre sannsynlige årsaker til skader på grunnmur og kjeller, og kan komme med forslag til utbedring som tar hensyn til fuktigere klima
• kan veilede om, og utføre tiltak mot radon på eksisterende bygningsmasse
• kan gi råd om energieffektivisering og oppvarming av kjeller
• kan gi råd om utbedring av kryprom
• kan identifisere skader på tak og tekking forårsaket av varmere innemiljø
• kan identifisere skader på tak og tekking forårsaket av økt nedbør
• kan utbedre problematikk med tradisjonell tekking ved hjelp moderne løsninger
• kan finne kompromisser for etterisolering og lufting, som tar mest mulig hensyn til konstruksjon, utseende og tekkemetode
• kan vurdere løsning for ombygging av takkonstruksjoner som må etterisoleres
Studenten
• Forstår og kan problematisere spenningsforholdet mellom bygningsfysiske endringer og antikvariske hensyn
• Har utviklet forståelse for hvordan eldre konstruksjoner håndterer fukt, og hvilke konsekvenser det kan føre til når konstruksjonene endres
• Kan veilede huseiere til å ta gode og miljøvennlige valg når det gjelder husets kulturminneverdi og løsninger for energiøkonomisering
• Kan søke råd og samarbeide med andre faggrupper for å finne de beste løsningene
• kan rapportere på en profesjonell måte, muntlig og skriftlig/digitalt
Følgende arbeidskrav gjelder:
• Aktiv deltakelse i opplæringen
• Bidra til læring i gruppen/klassen
• Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
• Alle obligatoriske oppgaver, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
● Publikasjon: SINTEF/Riksantikvaren (2020): Grønt er ikke bare en farge: Bærekraftige bygninger eksisterer allerede. SINTEF akademisk forlag. (Finnes gratis på nett)
● SINTEF/Byggforsk: flere publikasjoner
● Bygg og Bevar: byggogbevar.no flere sider
● Egenprodusert materiell laget av skolens lærere
● Utvalgte sider fra annen aktuell litteratur vil bli lenket til fra Canvas
Fra Bygningsvern 1:
● Bok: Drange, Aanesen, Brænne (2011): Gamle trehus. Gyldendal. ISBN 978-82-05-40143-3 (Eldre utgaver finnes på nb.no)
● Bok: Frøstrup, A (1993): Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. (Utgått. Finnes på nb.no)