20TB55H Energi og miljø for byggdriftere
20TB55H Energi og miljø for byggdriftere
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB55H
- StudieprogramFDV-moduler
- Studiepoeng7,5
- Startsemester2023 Høst
FDV-studiet omhandler grunnleggende drift og vedlikehold av bygg med bl.a. fokus på energi, miljø, tekniske installasjoner og administrativ drift. Denne modulen skal dekke sentrale elementer innen styring av energibruk i bygg og dettes påvirkningen på det ytre miljøet.
Energi- og effektberegninger
Energipriser, fleksibilitet og samspill
Energiledelse
Energimerking, energivurdering og energitiltak
Energitekniske krav til bygg
Varmeanlegg
Bærekraft og sirkulærøkonomi
Gjennomgående prosjekt med utgangspunkt i energiberegningsprogrammet SIMIEN
Energi- og effektberegninger
- Grunnleggende forståelse for effekt og energi.
- SI-systemet.
- Grunnleggende beregninger for oppvarming av vann og luft.
- Beregninger for varmetap fra bygg.
- Transmisjonsvarmetap
- Infiltrasjonsvarmetap
- Ventilasjonsvarmetap
Energipriser, fleksibilitet og samspill
- Varighetsdiagram og muligheten for fleksibilitet og samspill mellom energikilder.
- Virkningsgrader for varmeanlegg.
- Strømpriser
- Kraft
- Nettleie
- Offentlige avgifter
- Energipriser for varmeleveranse fra aktuelle varmeanlegg og energikilder
Energiledelse
- Prinsipper for energiledelse
- Praktisk bruk av energioppfølgingssystemer (EOS)
- ET-kurver
- Graddagskorrigering
Energimerking, energivurdering og energitiltak
- Energimerking av bygg
- Prinsipper for ENØK
- Vurdering av aktuelle tiltak for bygg og tekniske anlegg
- Begreper og prinsipper for lønnsomhetsvurderinger
- Maks investering
- Varmeprisberegninger
- Investeringsanalye
Energitekniske krav til bygg
- TEK17 - Kapittel 14 Energi
- Kontroll av eget bygg opp mot byggtekniske krav
Varmeanlegg
- Styring og regulering opp mot energibruk
- Effektbegrensning i praksis
- Driftstider
- Settpunkt temperaturer
- Integralregning - Start stopp av pådrag i varmeanlegg
- Innregulering av vannmengder opp mot energibruk
- Utskifting av komponenter
- Bruksområder for akumulatortank
Bærekraft og sirkulærøkonomi
- Prinsipper for bærekraftig utvikling
- Prinsipper for sirkulærøkonomi
- Prinsipper for ombruk av komponenter
Gjennomgående prosjekt med utgangspunkt i energiberegningsprogrammet SIMIEN
- Bærekraftig utvikling gjennom vurdering av ENØK-tiltak for et konkret bygg.
- Praktisk bruk av energiberegningsprogrammet SIMIEN
- Vurdering av optimal drift for bygg og tekniske anlegg
- Vurdering av energi- og miljøbesparelser med tilhørende lønnsomhetvurdering
Følgende arbeidskrav gjelder:
- Aktiv deltakelse i opplæringen.
- Bidra til læring i gruppen/klassen.
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter.
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Lærere i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Kandidaten
- har kunnskap omoptimal energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima.
- har kunnskap om grunnleggende energitekniske beregninger.
- har kunnskap om energimerking og metoder for energivurdering av bygg.
- har kunnskap om prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
- har kunnskap om prinsipper for bærekraftig utvikling av bygg.
- har kunnskap om prinsipper for å oppnå sirkulærøkonomi ved FDV av bygg.
- har kunnskap om gjeldende regelverk, tekniske standarder som gjelder energibruk i bygg.
- har kunnskap omstyring og optimalisering av varmeanlegg opp mot energi og effekt.
Kandidaten
- kan kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som ivaretar bærekraftig utvikling gjennom optimalisert energibruk og redusert miljøbelastning, samtidig som en sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger.
- kan finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre enkle energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk.
- kan anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
- kan reflektere over energitekniske problemstillinger i bygg og innvirkning på miljø og samfunn.
- kan identifisere og utbedre avvik av energityver i et varmeanlegg.
Kandidaten
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen byggebransjen og delta i diskusjoner om bærekraftig utvikling av bygg opp mot stadig skjerpede krav til energieffektive bygg, uten at strenge energikrav skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter.
- kan bygge relasjoner på tvers av fag og formidle energiteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring.
- kan utveksle synspunkter med involverte aktører (brukere, byggeier, konsulenter, entreprenører og aktuelle myndigheter) og delta i diskusjoner om drift og vedlikehold av tekniske anlegg i bygg.
- Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev.
- Dokumentert tilstrekkelig relevant yrkeserfaring etter fylte 25 år.
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Grunnlaget for all vurdering er studieplanenes læringsutbyttebeskrivelser. Vurdering benyttes som metode for at studentene skal reflektere over ulike aspekter ved læring. Vurderingsformen bestemmes av formålet med vurderingen og vil variere innenfor hvert tema og innenfor studieforløpet som helhet. Vurdering henger nært sammen med arbeids- og læringsformer.
Vurdering for læring (formativ vurdering) handler om å gi veiledning og tilbakemelding på studentenes arbeid og prestasjoner, og fremover-melding med råd om forbedringer. Studentene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Vurdering som læring kan brukes som læringsaktivitet der studentene vurderer eget og medstudenters arbeid. Det gjør dem mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de skal, og hvordan de best kan komme dit.
Vurdering av læring (summativ vurdering) gir en oppsummering av hva studentene har lært. Det er studentens sluttkompetanse som skal måles på slutten av modulen. Studiet skal gjennomføres på en slik måte at skolen på et mest mulig sikkert grunnlag kan vurdere i hvilken grad studenten har nådd læringsutbyttet som er beskrevet i studieplanen for utdanningen. Avsluttende prøve skal ha et innhold som står i klar sammenheng med læringsutbyttebeskrivelsene i modulen, der studenten har hatt muligheten til å forbedre seg på grunnlag av fremover-meldinger. mappevurdering kan benyttes.
Det enkelte temas særegenhet må være førende for valg av vurderingsform. Det utarbeides vurderingskriterier til skriftlige og muntlige arbeidskrav. Vi viser for øvrig til KS rutine 1.5.1.1.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 37,5 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 36 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 122 Time(r) | Nettbasert med samlinger |