20TB55G Tekniske installasjoner for byggdriftere
20TB55G Tekniske installasjoner for byggdriftere
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB55G
- StudieprogramFDV-moduler
- Studiepoeng7,5
- Startsemester2023 Høst
FDV-studiet omhandler grunnleggende drift og vedlikehold av bygg med bl.a. fokus på energi, miljø, tekniske installasjoner og administrativ drift. Denne modulen skal dekke sentrale elementer innen det som omhandler drift og regulering av VVS-tekniske installasjoner.
Drift, vedlikehold og systemforståelse opp mot TFM
- Sanitær-, vann- og avløpssystemer
- Luftbehandling og komfortkjøling
- Energisentraler
- Grunnleggende om SD-anlegg og automatisering
- Introduksjon til energiberegningsprogrammet SIMIEN
- FDV-dokumentasjon
Drift, vedlikehold og systemforståelse opp mot TFM
- PA 0802 - Tverrfaglig merkesystem (TFM)
- Lese VVS-teknisk systemskjemaer
- Tegningsforståelse
- Symboler
- Merking av komponenter i henhold til TFM
- Identiifsere servicepunkter og hvordan gjennomføre dette i praksis.
Sanitær-, vann- og avløpssystemer
- Vann og avløsinstallasjoner
- Legionella
- Overvannshåndtering
- Sanitæranlegg
- Forbruk av tappevann
- Oppvarming av tappevann
- Varmtvannssirkulasjonsledning
Luftbehandling og komfortkjøling
- Introduksjon i ventilasjonsfaget
- Luftinntak og avkast
- Ventilasjonsaggregater, som inneholder vifter, filtre, varmegjenvinner, varmebatteri, kjølebatteri osv.
- Kanalnett, som distribuerer luften til og fra de ulike soner/rom
- Spjeld, som regulerer at riktig luftmengde kommer til riktig rom og ventil - Brannspjeld
- Lyddempere, som demper lyd fra komponenter som produserer lyd (aggregat og spjeld)
- Tilluftsventiler, som tilfører luft inn i rom/soner
- Avtrekksventiler, som trekker brukt luft ut fra rom/soner
- Overluftsventiler, som overfører luft mellom rom
- Distrubusjonskanaler
- Materialer og tetthetsklasser
- Kapasitetberegninger ut fra:
- Friksjonstrykkfall
- Komponenttrykkfall
- Anleggskarakterestikk
- Oppheng og brannsikring
- Beskyttelse i byggeprosessen
- Merking
- Transport og temperering av luft
- Luftmengdebehov
- Spesific Fan Power - SFP, effekt og energi.
- Oppvarming av luft, effekt og energi via:
- Varmegjenvinner
- Varmebatteri
- Kjøling av luft, effekt og energi:
- Fuktig luft - Mollierdiagrammet
- Avfukting
- Energieffektive ventilasjonsaggrgater - Nye løsninger.
Energisentraler
- Varmepumpe
- Varmepumpeprosessen
- Systemforståelse
- Energikilder
- Biokjeler
- Fliskjeler
- Pelletskjeler
- Biooljekjeler
- Fjernvarme
- Elektrokjeler
Grunnleggende om SD-anlegg og automatisering
- Innføring i SD-anlegg
- Trender, alarmhåndtering
- Samspill mellom systemer
- Grunnleggende styring- og reguleringsteknikk i byggautomatisering
- Lese elektriske skjema
- Innføring i grunnleggende reguleringsmetoder
Introduksjon til energiberegningsprogrammet SIMIEN
- Praktisk bruk av energiberegningsprogrammet SIMIEN
- Oppbygning av SIMIEN-filer
- Kontroll og justering av SIMIEN-filer opp mot aktuelle bygg og anlegg
FDV-dokumentasjon
- NS 3451 - Bygningsdelstabellen
- Avslutning entrepriser - Overtagelse - Dokumentasjon
- FDV(U) - Instruks - Innholdregister
- Sjekklister FDV-dokumentasjon
Følgende arbeidskrav gjelder:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærere i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Kandidaten har
- kunnskap om virkemåte og hensikt med tekniske innretninger i bygg
- innsikt i beregningstekniske og måleteknisk grunnlag som gjør dem i stand til å vurdere effektiv drift, vedlikehold, utbedringer og anskaffelser av tekniske installasjoner i bygg
- kunnskap om drift, vedlikehold og dokumentasjon av tekniske anlegg i bygg om hva som må til for å skape et godt inneklima
Kandidaten kan
- kartlegge en driftssituasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer drift og vedlikehold av de tekniske anleggene, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger
- lese, forstå og anvende VVS- og elektrotekniske tegninger og dokumentasjon i arbeidet med drift og vedlikehold av tekniske installasjoner i bygg
- kan reflektere over driftstekniske problemstillinger i bygg og innvirkning på miljø og samfunn
Kandidaten kan
- utvikle arbeidsmetoder angående drift og vedlikehold av tekniske anlegg som ivaretar stadig skjerpede krav til energieffektive bygg, uten at energikravene skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter
- bygge relasjoner på tvers av fag og formidle driftsteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring
- utveksle synspunkter med involverte aktører (brukere, byggeier, konsulenter, entreprenører og aktuelle myndigheter) og delta i diskusjoner om drift og vedlikehold av tekniske anlegg i bygg
- Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev
- Dokumentert tilstrekkelig relevant yrkeserfaring etter fylte 25 år
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Grunnlaget for all vurdering er studieplanenes læringsutbyttebeskrivelser. Vurdering benyttes som metode for at studentene skal reflektere over ulike aspekter ved læring. Vurderingsformen bestemmes av formålet med vurderingen og vil variere innenfor hvert tema og innenfor studieforløpet som helhet. Vurdering henger nært sammen med arbeids- og læringsformer.
Vurdering for læring (formativ vurdering) handler om å gi veiledning og tilbakemelding på studentenes arbeid og prestasjoner, og fremover-melding med råd om forbedringer. Studentene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Vurdering som læring kan brukes som læringsaktivitet der studentene vurderer eget og medstudenters arbeid. Det gjør dem mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de skal, og hvordan de best kan komme dit.
Vurdering av læring (summativ vurdering) gir en oppsummering av hva studentene har lært. Det er studentens sluttkompetanse som skal måles på slutten av modulen. Studiet skal gjennomføres på en slik måte at skolen på et mest mulig sikkert grunnlag kan vurdere i hvilken grad studenten har nådd læringsutbyttet som er beskrevet i studieplanen for utdanningen. Avsluttende prøve skal ha et innhold som står i klar sammenheng med læringsutbyttebeskrivelsene i modulen, der studenten har hatt muligheten til å forbedre seg på grunnlag av fremover-meldinger. mappevurdering kan benyttes.
Det enkelte temas særegenhet må være førende for valg av vurderingsform. Det utarbeides vurderingskriterier til skriftlige og muntlige arbeidskrav. Vi viser for øvrig til KS rutine 1.5.1.1.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 37,5 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 36 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 122 Time(r) | Nettbasert med samlinger |