20TB10A Konstruksjon bygg m/faglig ledelse
20TB10A Konstruksjon bygg m/faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB10A
- StudieprogramBygg og treteknikk
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2022 Høst
Konstruksjonslære 2
Trekonstruksjoner
Betong- og stålkonstruksjoner
Bygningsfysikk
Faglig ledelse (integrert)
Konstruksjonslære 2
- Bestemmelse av egenlaster
- Bestemmelse av snølaster
- Bestemmelse av vindlaster
- Bestemmelse av dimensjonerende laster
- Bestemmelse av lastvirkninger
- Utarbeidelse av bæresystemer, også i LCC-perspektiv
Trekonstruksjoner
- Tre som konstruksjonsmateriale
- Dimensjonering av trebjelkelag og -bjelker
- Dimensjonering av bindingsverk og tresøyler
- Mekaniske treforbindelser
- Kvalitetskontroll av trelast
- Rehabilitering og ombygging
- Planlegging av bygg i tre over flere etasjer
Betong- og stålkonstruksjoner
- Stål som konstruksjonsmateriale
- Dimensjonering av stålbjelker
- Dimensjonering av stålsøyler
- Planlegging av enkle bygg i stål
- Betong som konstruksjonsmateriale
- Dimensjonering av enkle betongdekker
- Dimensjonering av enkle betongbjelker
- Dimensjonering av enkle betongsøyler
- Planlegging av enkle betongelementbygg
- Forståelse av betong- og armeringstegninger med tilhørende bøyelister
Bygningsfysikk
- Vær, klima, gass fra grunnen
- Varmeisolering og tetthet, U-verdi, omfordeling
- Fukt
- Branntekniske forhold
- Lydtekniske forhold
Faglig ledelse(integrert)
- Kommunikasjon
- Lederstiler
Studenten
- kan vurdere fordeler og ulemper ved bruk av forskjellige konstruksjonsmaterialer. De kjenner til forskjellige materialer med hensyn på bruk, miljø og økonomi.
- har grunnleggende kunnskaper om gjeldende regelverk innen konstruksjonsfagene.
- har grunnleggende kunnskaper om Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter og veiledninger.
- kjenner til relevante tekniske dokumenter og kan kritisk anvende disse.
- har kunnskap om ulike kommunikasjon- og lederstiler
- har innsikt i ulike ledelsesverktøy
- har kunnskap om formål og prinsipper ved planlegging og samordning
- kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
- kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
- kjenner metoder for kontinuerlig forbedring
Studenten
- kan utarbeide relevante bæresystem for forskjellige type byggeprosjekter.
- kan utføre konstruksjonstekniske vurderinger og se konsekvensene av disse.
- kan dimensjonere enkle bygningskonstruksjoner etter gjeldende regelverk. Studentene kan planlegge og kan lede konstruksjonstekniske arbeider.
- har kompetanse til å vurdere ytre klimafaktorers påvirkning på konstruksjoner, og med bakgrunn i disse faktorene utarbeide forslag til løsninger etter gjeldende regelverk.
- kan ta hensyn til treets egenskaper i forhold til ytre påkjenninger som fukt, temperatur ved prosjektering
- kan vurdere eksisterende bygningsmasse i tre og komme med forslag til utbedringer etter gjeldende regelverk innenfor økonomisk forsvarlige rammer.
- kan velge fasthetsklasse og materialkvalitet til for trekonstruksjoner ut fra bruksområde og økonomi
- kan beskrive prøvemetoder for kontroll av trekvalitet
- forklare de viktigste profiltyper og deres karakteristika og kjenne kriteriene for valg av profil
- kan beskrive hvordan ulike bæresystemer i tre er bygd opp
- kan skissere vanlige detaljutforminger og redegjøre for deres innvirkning på konstruksjonens kvalitet og pris
- kan lese og utarbeide tegninger for bygg og anvende informasjon til å kunne kontrollere utførelsen, særlig med hensyn på trekonstruksjoner
- kan anvende og tilpasse ulike ledelsesverktøy i praktisk arbeid
- kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
- kan gjøre rede for verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
Studenten
- kan tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap både individuelt og i prosjektgrupper.
- har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter.
- kan formidle byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
- har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
- kan delta aktivt i konstruksjonstekniske diskusjoner og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
- har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen læringssituasjon.
- skal i tillegg sitte igjen med et læringsutbytte etter den overordnede nasjonale planen.
- Studentene skal også ha kompetanse til å lede denne type arbeider i henhold til læringsutbyttebeskrivelsen i den nasjonale planen.
- kan gjennom praktisk ledelse bidra til at den enkelte medarbeider får utviklet sitt potensiale
- kan ta ansvar for dokumentasjon av prosjektering og kontroll av prosjektering/dokumentasjon.
- kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Konstruksjonslære – Grunnlag for dimensjonering – Last og sikkerhet, John Eie, NKI-forlaget, siste utgave
- Trekonstruksjoner, John Eie, NKI-forlaget, siste utgave
- Stålkonstruksjoner, John Eie, NKI-forlaget, siste utgave
- Konstruksjonslære, Harald Fallsen, siste utgave
- Bygningsfysikk, Knut Jonas Espedal, Byggenæringens forlag, siste utgave
- Grunnleggende betongteknologi, Gjerp, Opsahl og Smeplass, Byggenæringens forlag, siste utgave
- Byggforskserien, SINTEF, www.sintef.no
- Betongelementboka, www.betongelement.no
- Plan- og bygningsloven, www.lovdata.no
- Tekniske forskrifter med tilhørende veiledninger, Direktoratet for byggkvalitet, www.dibk.no, siste utgave
- Egenprodusert materiell fra skolens lærere
- NS-EN 1990 Grunnlag for prosjektering av konstruksjoner, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1991-1-1 Egenlaster og snølaster, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1991-1-3 Snølaster, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1991-1-4 Vindlaster, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1992 Prosjektering av betongkonstruksjoner, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1993 Prosjektering av stålkonstruksjoner, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1995 Prosjektering av trekonstruksjoner, standard.no, siste utgave
- NS-EN 338 Konstruksjonsvirke - Fasthetsklasser, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1994 Limtre – Fasthetsklasser, standard.no, siste utgave
- NS 3031 Beregning av bygningers energiytelse – metode og data, standard.no, siste utgave
- NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger, standard.no, siste utgave
- NS-EN 13829 Utførelse av betongkonstruksjoner, standard.no, siste utgave
- Diverse beregningsprogrammer
- Organisasjon og ledelse, M. Holand, NKI
- Egenprodusert materiell fra skolens lærere