20TB08V Eiendomsdrift
20TB08V Eiendomsdrift
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB08V
- StudieprogramForvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av eiendommer og bygg (FDVU)
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole
- Startsemester2023 Høst
Innkjøp, anskaffelser og leieavtaler
Kalkulasjon og beskrivelser
Forsikring, sikkerhet og vakthold
Tilstandsvurdering med vedlkeholdsplanlegging
Renhold og avfallshåndtering
FDV-dokumentasjonn
Praktisk bruk av IKT i FDV
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som avendes i forbindelse med forvaltning, drift og vedlikehold av større bygg og eiendommer. (FDV)
- har kunnskaper om de ulike fagfelt som kreves for å ivareta FDVU for større bygg.
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet FDVU.
- har innsikt i lover, forskrifter, veiledninger og andre myndighetskrav, samt standarder som regulerer arbeidet i bransjen.
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende lover, forskrifter og normer som gjelder FDVU.
- kjenner bransjens historie, egenart og viktigheten av FDVU sett i samfunnsperspektiv og har innsikt i egne utviklingsmuligheter.
Kandidaten
- kan ivareta FDVU for en bygningsmasse på en rasjonell og effektiv måte i tråd med eiers interesser, leietagers behov og i henhold til gjeldende lover og forskrifter
- kan reflektere over egen arbeidspraksis, justere sin yrkesutøvelse under veiledning og gjøre rede for sine faglige valg
- kan planlegge og utføre forvaltning, drift og vedlikehold av større bygg, anvende gjeldende relevant lovverk, veiledninger, standarder og normer i relevante problemstillinger knyttet til FDV
- kan anvende relevante verktøy og metoder for planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av FDVU-prosjekter, kan gjøre rede for sine faglige valg og metoder og reflektere over egen faglig utøvelse.
- kan benytte relevant IKT-verktøy i FDVU-arbeidet
- kan bruke LCC som beslutningsverktøy i ulike sammenhenger
- kan gjøre rede for sine faglige valg, reflektere over dem og stimulere til bevisstgjøring, nyskapning og innovasjon innenfor bransjen.
Kandidaten
- har forståelse for etiske prinsipper som gjelder i bransjen og har utviklet en etisk grunnholdning i sin yrkesutøvelse.
- kan kommunisere og bygge relasjoner med fagpersoner på tvers av fag, samt med byggeier, entreprenører og myndigheter.
- kan omstille seg raskt og kan heve sin kompetanse i takt med den teknologiske utvikling og kan jobbe innovativt.
- kan bidra til å utføre FDVU for en bygningsmasse på en rasjonell og effektiv måte i tråd med eiers interesser, leietagers behov og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
- kan bidra til faglig utvikling og organisasjonsutvikling i virksomheter innen FDVU.
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen og kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi, som kan føre til nyskapning og innovasjon innenfor bransjen.
- har etter gjennomført utdanning lagt et grunnlag for livslang læring.
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Plan og bygningsloven med forskrifter og veiledninger.
- Eiendomsforvaltning- Fagbokforlaget
- Lov om offentlige anskaffelser m/veiledning
- NS 8420 Beskrivelsestekster for bygg, anlegg og installasjoner- utvalgte deler
- Holte prosjekt
- Aktuelle internettsider angitt av faglærer- eksempel www.dibk.no, www.lovtata.no www.arbeidtilsynet.no www.byggmiljo.no ww.anskaffelser.no www.difi.no www.regelhjelp.no
- NS6425 Krav og anbefalinger ved anskaffelse av drifts- og vedlikeholdstjenester til bygninger og eiendom
- Aktuelle dataverktøy som regneark, tekstbehandling og presentasjonsverktøy
- Kompendier og presentasjoner utarbeidet og angitt av faglærere.