20TB08U Bedriftsledelse
20TB08U Bedriftsledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB08U
- StudieprogramForvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av eiendommer og bygg (FDVU)
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole
- Startsemester2023 Høst
Økonomistyring
Budsjett og regnskap
Organisasjon og ledelse
Markedsføringsledelse
Eiendomsøkonomi, felleskostnader, årskostnader
Aktuelt lovverk
- lover som regulerer temaer regnskap, markedsføring og ledelse. Skal ikke praktisere lovanvendelse, men kunne vite hvilke lover som finnes, www.lovdata.no
- arbeidsmiljøloven, i hovedsak formål §1-1, kap 2 medvirkningsplikt, 3, 4, 6, 10, 11, 12, 14 rekruttering, 15 nedbemanning
Etikk
- etiske problemstillinger i tilknytting til ulike temaer i LØM-emnet
- eks; svart arbeid, underbetaling/utenlandsk arbeidskraft, mobbing, forurensning, omtale om konkurrenter, bestikkelser/gaver, vennetjenester, svinn mm
- verdigrunnlag og etiske regler i bedriften
Situasjonsanalyse, mål, strategier, planer
- enkel situasjonsanalyse for en mindre bedrift
- case-basert SOFT-analyse
- mål; viktig i alle sammenhenger i LØM-emnet, kjenne til krav til gode mål og kunne lage noen mål for bedriften på ulike områder
- strategier; i stor grad knyttet til markedsføringstemaet
- planer: kunne lage handlingsplan for en/flere aktiviteter
Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk
- tverrfaglige prosjekter med LØM/kommunikasjon/andre aktuelle emner
- presentasjon muntlig og/eller skriftlig av oppgaver/prosjekter
Bedriftsetablering
- kjenne til AS, enkeltpersonforetak, fordeler /ulemper, kapitalbehov, økonomisk ansvar, rettigheter sykdom, revisjon, andre selskapsformer nevnes
- sette opp en åpningsbalanse for en virksomhet
- etablering av bedrift dekkes evt. av andre emner eks. nyskaping
ØKONOMI
- kostnads-, inntekts- og regnskapsforståelse
- kunne lese, forstå og vurdere resultatregnskap og balanse
- kostnader, utgifter og utbetalinger
- direkte- og indirekte kostnader
- variable- og faste kostnader
- avskrivning av anleggsmidler etter saldometoden og lineært
- enkel regnskapsføring, debet/kredit
- gjennomføre spillet Økonomi Illustrator
Regnskapsanalyse
- de sentrale nøkkeltallene i en regnskapsanalyse
- minimum:
- lønnsomhet: TK- og EK-rentabilitet, kapitalens omløpshastighet, resultatgrad, bruttofortjeneste, driftsmargin
- finansiering og soliditet: arbeidskapital, egenkapitalprosent, gjeldsgrad
- likviditet: likviditetsgrad 1 og 2, lagringstid varelager, kredittid kunder, kredittid leverandører (kjøp/ kostnad, bare varer eller andre innkjøp)
- ulike ferdigmodeller for beregninger kan brukes (eks. Totland), men ikke noe krav
- minimum:
- vurdering av bedriftens økonomiske utviklingen, og foreslå forbedringer i en bedrift med utgangspunkt i nøkkeltall, samt knytte nøkkeltallene til konkrete forhold i bedriften
- ikke korrigering av regnskapstall
Budsjettering
- lage et resultatbudsjett for en mindre bedrift, avdelingsvis og samlet
- koble resultatbudsjett mot regnskapet, og foreta budsjettkontroll og vurdere avvik samt foreslå tiltak
- sette opp et enkelt likviditetsbudsjett på bakgrunn av et resultatbudsjettet
- vite hva et balansebudsjett er
- kjenne til underbudsjetter
- Kalkyler
- sette opp en kalkyle etter selvkost- og bidragsmetoden
- forstå prinsippene i tilleggskalkulasjon
- kunne beregne en tilleggssats for å sette opp en forkalkyle
- vite forskjellen på, samt ulemper og fordeler ved selvkost- og bidragsmetoden Lønnsomhetsbetraktninger
- nullpunkt-/dekningspunktanalyser, tegne og sette opp et dekningsdiagram
- investeringsanalyse
- gjøre investeringsbeslutninger basert på nåverdimetoden og internrentemetoden, kjenne til paybackmetoden
- kalkulasjonsrente og risiko
- ferdigmodeller kan benyttes til beregning (eks. Totland), men er ikke et krav
LEDELSE
Organisasjonsteori/struktur
- klassiske og nyere organisasjonsteorier
- organisasjonsstruktur/oppbygning/modeller
- formell/uformell organisasjon
Organisasjonsutvikling
- kunne bruke relevant ledelsesteori til å utvikle organisasjonen
- kjenne til begreper som kvalitetsledelse, JIT og Lean (samarbeid med logistikkfag)
Motivasjonsteori
- kunne bruke teoriene til Maslow, McGregor og Hertzberg i arbeidet med å skape motivasjon blant egne medarbeidere
Psykososialt arbeidsmiljø (trivsel, mobbing, konflikthåndtering, stress)
- forståelse av hvordan konflikter oppstår og kan løses
- Thorsruds psykologiske jobbkrav, arbeidsmiljøloven
- utvikling av god kommunikasjon i bedriften
Organisasjonskultur
- hvordan kan lederen utvikle god organisasjonskultur, leder som forbilde
- gruppeteori, gruppedynamikk og subkultur
Ledelse (ledelsesteorier, teamledelse)
- situasjonsbestemt ledelse (struktur, medvirkning, forhandlingsledelse og symbolsk ledelse)
- forstå hva ledelse er og skillet mellom administrasjon og ledelse
- forstå hvordan ulike individuelle personlige preferanser hos medarbeiderne må tas hensyn til i utøvelse av ledelse og organisering av team
Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering, opplæring/kompetanseutvikling)
- kjenne til stegene i en komplett rekrutteringsprosess og være i stand til å bruke dette selv
- kunnskap om oppsigelse, avskjed og permittering (ref. aktuelle lovverk)
- kunne gjennomføre en medarbeidersamtale (samarbeid med HMS-faget)
- ha et forhold til planmessig kompetansehevning i en organisasjon
MARKEDSFØRING
Kjøpsatferd i privat- og bedriftsmarked
-
kjenne til forskjellene i privat- og bedriftsmarkedet
-
kjenne til kjøpskriterier og kjøpsprosesser i ulike markedssegmenter
-
Markedsplan
-
kjenne til minimumsinnhold i en anvendbar markedsplan
-
kunne vite betydningen av og lage gode markedsmål
-
-
kunne segmentere et marked ved hjelp av ulike kriterier
-
avgjøre hvilke konkurransemidler bedriften har og bør bruke i sitt markedsarbeid sette opp en handlingsplan/aktivitetsplan mot markedsarbeid
Kandidaten
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- har kunnskap om kjøpsatferd og markedsplanlegging
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
- har erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer
Kandidaten
- kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak
- kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- kan utarbeide en markedsplan
- kan gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
- kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Kandidaten
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet.
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- har kompetanse i effektiv bruk av IKT og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
- kan utarbeide og følge opp planer
- kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
- kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
- kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Økonomispillet Illustator m/oppgavebok
- Økonomistyring, Mette Holan og Per Høiseth, NKI Forlaget 2010, ISBN 978-82-562-7143-6
- Markedsføringsledelse, Mette Holan, NKI Forlaget 2011, ISBN 978-82-562-7145-0
- Organisasjon og ledelse, Mette Holan og Per Høiseth, NKI Forlaget 2011, ISBN 978-82-562-7144-3