20TB05A Bygningsvern

20TB05A Bygningsvern

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      20TB05A
    • Studieprogram
      Bygningsvern 1
    • Studiepoeng
      9
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Bygningshistorie og bygningsvern

Bygningsundersøkelser og dokumentasjon

Tverrfaglig håndverkskompetanse

Helse, miljø og sikkerhet

Emnets innhold

Bygningshistorie og bygningsvern
Bygningshistorie, stilretninger og byggeskikk

  • ­    grunnleggende bygningstyper og konstruksjoner
  • ­    sentrale stilretninger i bygningshistorien og sammenheng med håndverksmessig utvikling 

Bygningsvern 

  • ­    relevante deler av kulturminneloven og plan- og bygningsloven med forskrifter 
  • ­    antikvariske grunnprinsipper

Bygningsundersøkelser og dokumentasjon
Bygningsundersøkelse

  • ­    enklere arkivundersøkelser for dokumentasjon av bygning 
  • ­    enkel oppmåling og tegning av bygning 
  • ­    enkel form for bygningsarkeologisk undersøkelse 

Tilstandsanalyse

  • ­    standarder for tilstandsbeskrivelse av verneverdige bygninger 
  • ­    vurdering av skadebilde, årsakssammenheng og relevante tiltak
  • ­    tiltaksbeskrivelse og kostnadsoverslag

Dokumentasjon 

  • ­    forskjellige former for kvalitetssikring 
  • ­    fotodokumentasjon, beskrivelse av utført arbeid – rapport

Tverrfaglig  håndverkskompetanse

  • ­    Samspill med andre håndverksfag og forvaltning

Helse, miljø og sikkerhet

  • ­    Aktuelle HMS-analyser
  • ­    risiko ved arbeidsprosesser brukt i skogen og på verksted/lab
  • ­    risiko forbundet med tidligere tiders materialer brukt i malerfaget
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten
•    har kunnskap om hovedtrekk i bygningshistorie, bygningsteknologi og byggeskikk
•    har innsikt i sentrale lover og forskrifter som påvirker arbeid innen kulturminnevernet
•    har innsikt i ulike metoder for bygningsundersøkelse og bygningsarkeologi
•    kan gjenkjenne elementer fra andre relevante håndverksfag 

Ferdigheter

Studenten
•    kan utføre enkel bygningsundersøkelse, oppmåling og dokumentasjon av bygning og bygningsdetaljer
•    kan sette opp tilstands- og tiltaksbeskrivelse med kostnadsoverslag ved bruk av gjeldende standarder for verneverdige bygninger
•    kan utføre relevante HMS-analyser
•    kan delta i drøftinger med rådgivere og andre håndverkere
•    kan finne relevant fagstoff i arkiv og bibliotek
•    kan gjennomføre dokumentasjon av utført arbeid

Generell kompetanse

Studenten
•    har en etisk grunnholdning til bygningsvern og har evne til å søke råd  
•    har forståelse for samspill mellom stilhistorie, endringsskikk og teknologisk utvikling
•    kan veilede huseiere om grunnleggende temaer innen bygningsvernet i samarbeid med eksterne rådgivere, forvaltning og andre håndverkere
•    kan utvikle alternative løsninger for istandsetting av eldre bygningskonstruksjoner

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
58 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Selvstudium
166 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger
11 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Pensumlitteratur
20TB05A Bygningsvern
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
•    Bok: Drange, Aanesen, Brænne (2011): Gamle trehus. Gyldendal. ISBN 978-82-05-40143-3 (Eldre utgaver finnes på nb.no)
•    Bok: Frøstrup, A (1993): Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. (Utgått. Finnes på nb.no) 
•    SINTEF/Byggforsk: flere publikasjoner
•    Bygg og Bevar: byggogbevar.no: flere sider
•    Egenprodusert materiell laget av skolens lærere
•    Utvalgte sider fra annen aktuell litteratur vil bli lenket til fra Canvas