20TB03R Lokal tilpassing/ VVS-spesialisering med faglig ledelse
20TB03R Lokal tilpassing/ VVS-spesialisering med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB03R
- StudieprogramKlima-, energi-, og miljøfag i bygg (KEM)
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Høst
Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.
Varmepumpeteknologi
Effekt- og Energiberegninger
VVS-prosjektering – BIM-I
Faglig ledelse (integrert)
Varmepumpeteknologi
- Varmepumpeprosessen og arbeidsmedier
- Energikilder
- Systemløsninger og komponentvalg
- Årsvarmefaktorvurderinger og dekningsgrad
- Lønnsomhetsvurderinger
- Følsomhetsanalyser og LCC
Effekt- og energiberegninger
- Energimerking og energivurdering
- Lov, forskrifter og regelverk
- Energivurdering av tekniske anlegg
- ENØK-analyser og tiltak ved FDVU av bygg
- Lønnsomhetsvurderinger
BIM-I
- Konvertering av tegninger fra ulike formater
- Tegning av sanitæranlegg
- Tegning av varmeanlegg
- Tegning av ventilasjonsanlegg
- Føringsveier – trasevalg - kollisjonskontroll
- VVS-Simulering i BIM-modell
- Produksjon av tegninger (plotting,…)
- Tverrfaglig kompetanse og samordning
Faglig ledelse (integrert)
- prinsipper for god ledelse av VVS-teknisk prosjektering og samordning
- etiske, juridiske og økonomiske vurderinger for bransjen
- vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk og nytenking
- effektiv organisering og godt tverrfaglig samarbeid
Kandidaten
- har kunnskap om prosjektering av energiriktige systemløsninger, regulering og energiproduksjon ved hjelp av varmepumpeteknologi
- har innsikt i regelverk som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres
- har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon, ledelse og oppfølging av VVS prosjekter.
- innsikt i prinsipper for ledelse av VVS-teknisk prosjektering og samordning
- skal kjenne til de etiske, juridiske og økonomiske vurderinger for VVS-bransjen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk
Kandidaten
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, vurdere relevans og velge energiriktig systemløsning, regulering og energiproduksjon med varmepumpe for et VVS-anlegg
- har ferdigheter til å utføre beregninger, energimerking og energivurdering
- kan reflektere over fagutøvelse av utført arbeid
- kan anvende metoder for effektiv organisering og godt samarbeid
- kan gjøre rede for faglige valg og reflektere over egen faglig utøvelse
Kandidaten
- har tverrfaglig systemforståelse for VVS-prosjektering av tekniske anlegg i bygg med tanke på energi- og miljøeffektive løsninger
- kan utveksle synspunkter, begrunne løsninger overfor andre aktører
- kan reflektere over sine handlinger og kommunikasjon mellom aktørene i verdikjeden være redelige og etisk korrekt
- utvikler et verdisyn som skaper grunnlag for god forretningsførsel, samfunnsansvar og gode samarbeidsforhold
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- TEK, Teknisk forskrift til PBL, med veiledning VTEK
- Aktuelle standarder (NS m. fl.) for bransjen, eks. NS3031, NS3700 og NS3701
- Utdrag av Byggherreforskriften og best. nr. 444 fra Arbeidstilsynet
- Kompetansebiblioteket, Skarland Press AS
- Leverandørkataloger, dataprogram for valg av komponenter
- 3D-BIM-I-program med fagapplikasjon Revit/MagiCad med innebygde regne/simuleringsmoduler
- Simuleringsprogram for kjøle- og varmebehovsberegninger f. eks. SIMIEN
- Sintef - Byggforsk kunnskapssystemer
- Forelesningsnotater og oppgaver utarbeidet av faglærer