20TB02V Lokal tilpassing/spesialiseringsemne
20TB02V Lokal tilpassing/spesialiseringsemne
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB02V
- StudieprogramAnlegg
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2022 Høst
Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.
Anbud/Kalkulasjon
3D-modellering med dataverktøy
BIM
Prosjektstyring
Logistikk, verdikjeder og Lean
Faglig ledelse (Integrert)
Anbud/kalkulasjon
- NS3420 Beskrivelsestekster for bygg, anlegg og installasjoner
- NS3450 Konkurransegrunnlag for bygg og anlegg
- NS84- serien ang kontraktsforhold
- Prosesskoden (Svv)
- Anbud: Fra mottak til levering
- Egne og ferdigutviklete regneark for kalkulasjon
3D-modellering med dataverktøy
- Bearbeiding og bruk av digitalt kartverk
- Utarbeidelse av digitalt plangrunnlag og dokumentasjon ved hjelp av dataprogrammer
- Anvendelse og forståelse av dataprogrammene Gemini Terreng og Entreprenør
- Opprette og bruke fagmodeller
- SOSI-leveranse til FKB og NVDB
- Prosjektere veg – og kommunaltekniske anlegg
- Prosjektere store byggegroper
- Dokumentere masser og massekontroll
- Framdrift og sluttdokumentasjon
- Dokumentere geometrisk kontroll
- Ta ut data til målebøker og maskinstyring
- 3D-modellering
BIM
- BIM-prosesser
- Sammenstilling av fagmodeller
- Høste data fra modell
- FDV-data og dokumentasjon
Prosjektstyring
- Verktøy for fremdriftsplanlegging
- Riggplaner, fremdriftsplaner (generelt) og ressursbehov
- HMS, Risiko- og sikkerhetsanalyser (ROS) og Sikker jobbanalyser (SJA)
- Faglig ledelse
- Risiko- og konsekvensvurdering, usikkerhet og endringer
- Økonomioppfølging
Logistikk, verdikjeder og Lean
- Introduksjon
- Effektivisering av verdikjeder (kundefokus, integrasjon)
- LEAN i bygg og anlegg (filosofi og verktøy)
- Industrialisering (standardisering, IKT, BIM)
- Innkjøp og leverandørutvikling (strategisk og taktisk)
- LEAN-lab (øvelse)
Faglig ledelse
- Kommunikasjon
- Lederstiler
Studenten har generelle kunnskaper om
- formål og prinsipper ved planlegging og samordning
- sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres.
- organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging
- fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
- de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
- metoder for kontinuerlig forbedring.
- sammenhengen mellom ledelse, tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
- om aktuelle lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen emnet.
- og kjennskap til Lean-verktøy som brukes til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele prosjektprosessen
Studenten har spesielle kunnskaper om
- anbud og kalkulasjon i anleggsbransjen
- anvendelse av Gemini terreng og entreprenør i prosjektering og drift av anlegg
- generell prosjektstyringsteori (spesielt for anlegg) samt bruk av digitale verktøy
Studenten kan generelt gjøre rede for
- anvendelse av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
- anvendelse av verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
- anvendelse av verktøy og metoder for å ivareta samarbeidet på en arbeidsplass på best mulig måte
- hvordan håndtere alle typer arbeidskraft
- og anvende Lean-verktøy til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele prosjektprosessen
Studenten kan spesielt gjøre rede for
- hvordan lage anbud og kalkulere anlegg på bakgrunn av beregnede mengder og ressurser
- hvordan prosjektere og masseberegne veger, VA-anlegg og byggegroper med moderne program og metoder
- massekontroll og geometrisk kontroll av anlegg med moderne utstyr, program og metoder
- hvordan lede et anlegg gjennom alle tre faser (før, underveis og etter) etter dagens krav/rutiner
Studenten
- kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
- kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
- kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon)
- kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere.
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Aktuelle norske standarder (NS)/Eurokoder
- Prosesskoden fra Svv
- Gemini Terreng og Entreprenør
- G-Prog
- Prosjektstyring med og uten MS Project, Hans Peter Horne, Gjøvik
- MS Project
- MS Excel
- MS Word
- Relevante publikasjoner, normaler, håndbøker fra anleggsbransjen
- Aktuelle lover, forskrifter og veiledninger
- Div dataprogram for konstruksjon og drift i anleggsbransjen
- Relevant produsent-/leverandørinformasjon i trykt utgave eller digitalt