20PS50A Bondens digitale hverdag
20PS50A Bondens digitale hverdag
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS50A
- StudieprogramGrønn teknologi og presisjon
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Vår
Bondens digitale hverdag blir stadig mer omfattende, og det er mange valg å ta stilling til. Dette emne har som mål å bygge kompetanse til å velge rett til sitt behov, og til å forstå ulike grensesnitt, både nåværende og fremtidige. Det finnes mengder av sensorer og tekniske komponenter som en bonde eller rådgiver blir anbefalt å investere i. Ved å lære om de ulike komponenter vil studentene se hvilke som passer best til sitt bruk og hva som passer sin drift/rådgi rett, og lære om hvordan man skal kunne vurdere disse kritisk.
-
Bruk av Farm Management Information System (FMIS) og brukersystemer
-
Fillagring og dataforvaltning
-
Brukergrensesnitt i jordbruket
-
Gjeldende lover og regler
-
Automasjon i robotteknologi og operasjonssenter
Bruk av FMIS, Isobus-skjermer og andre brukersystem:
-
CropPlan
-
Skifteplan
-
Jordplan
-
Regneark o.l.
Fillagring og dataforvaltning
-
Kunne lagre riktige data på riktig på plass.
-
Datasikkerhet
-
Kunne ha data tilgjengelig og lagret sikkert.
Brukergrensesnitt, kritisk vurdering av digitale verktøy, sensorer og nytteverdien disse
Gjeldende lover og regler
-
Studenten skal forstå hvilken lover og regler som de må forholde seg til i forhold til datalagring av de forskjellige data i landbruket
-
Brukergrensesnitt i jordbruket
Automasjon i robotteknologi og operasjonssenter
-
Innblikk i kommende teknologi i jordbruket
-
Bruk av tildelingsfiler i f.eks gjødsling
Kandidaten:
- Har digital basiskunnskap for datainnhenting og kvalitetssikring av data.
- Har kunnskap om hvordan lage tildelingsfiler for utvalgte innsatsmiddel.
- Har kunnskap om aktuelle løsninger innen presisjonsjordbruk.
- Har innsikt i landbrukets særlover, arbeidsmiljøloven samt luftfartsverkets lover (relatert til bruk av droner).
- Har innsikt i ulike styringsdokument, KSL, som regulerer jordbruket.
- Kan finne løsninger for ulike typer problemstillinger som yrkesutøvere møter i hverdagen.
- Har kunnskap om bruksområder og nytteverdi av å ta i bruk presisjonsteknologi.
- Kan finne, henvise til og benytte seg av teoretisk kunnskap om presisjonsjordbruk.
- kan forstå endringsprosesser som er nødvendige for å dra nytte av ny teknologi.
- Kan forstå og vurdere kost-nytte ved både innkjøp og bruk av verktøy innen presisjonsjordbruk.
Kandidaten:
- Kan anvende ulik presisjonsteknologi til å vurdere og forbedre agronomiske forhold.
- Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, samt vurdere og anvende ulike brukergrensesnitt.
- Kan finne og henvise til ulike sertifiseringer som kreves for å nytte ulike verktøy, som droner, tradisjonelle jordbruksverktøy og lignende.
- Kan gjøre rede for faglige valg i hvordan man kan forbedre arbeidet innen grønn teknologi og presisjonsjordbruk, og hvordan utvikle drift på en bærekraftig måte.
Kandidaten:
- Har forståelse for betydningen av regelverk med hensyn til datainnsamling og -lagring.
- Kan vurdere etiske forhold og arbeide bærekraftig.
- Kan planlegge og gjennomføre tverrfaglig arbeid med fokus på bærekraft etter virksomhetens behov og muligheter samt myndigheters krav, alene eller i samarbeid med andre aktører.
- Kan bygge relasjoner og samhandle med relevante rådgivingstjenester, fagmiljø, forhandlere og evt. innovasjonsmiljøer.
- Kan utvikle en plan for teknologiimplementering hvor målet er å forbedre drift og produksjon.
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.