Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20PS14E Hovedprosjekt

20PS14E Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS14E
    • Studieprogram
      Dyreassisterte aktiviteter
    • Studiepoeng
      16
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

I dette emnet skal studentene fordype seg i en prosjektoppgave og praktisk gjennomføring av dyreassisterte aktiviteter. Tema for prosjektoppgaven skal være selvvalgt og studenten skal bli bevisst egen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, og knytte både teori og praktisk erfaring sammen.

Tema

Oppgaveskriving og litteratursøk 

Prosjektoppgave 

Praksis 

Emnets innhold

Oppgaveskriving og litteratursøk 

  • Innføring i oppgaveskriving og kildebruk samt innhenting av litteratur og bruk av kilder 

Prosjektoppgave 

  • Oppgaven skal inneholde vurdering, drøfting og refleksjon og være knyttet til to eller flere emner i undervisningen
  • Emnet skal være selvvalgt og studenten skal bli bevisst egen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, og knytte både teori og praktisk erfaring sammen
  • Prosjektoppgaven skal være en konkret case, være praksisrettet og knyttes til to eller flere av de øvrige emner i utdanningen.
  • Studentene skal gjennom oppgaven vise refleksjon over både teori og praksis
  • Prosjektoppgaven skal være individuell uavhengig av om prosjektet er gjort i samarbeid med medstudent

Praksis 

  • Praksisbolk på 4 dager på egen eller annen arbeidsplass
  • Det er utarbeidet retningslinjer, rammer og nødvendige avtaler for praksis tilknyttet prosjektoppgaven
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis 
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis ved bruk av dyr som medhjelpere 
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige problemstillinger knyttet til arbeid med samspill mellom dyr og mennesker 
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med deltakere i dyreassisterte aktiviteter 
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid der samspill med dyr inngår som en målrettet aktivitet 
  • kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter både for deltaker og dyr 
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen samspill mellom dyr og mennesker 
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes og drøftes i oppgaven 
Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 
Vurdering

Hovedprosjekt/ eksamen vurderes med karakteren A-F, der karakteren A er beste karakter. Studenten må ha karakteren E for å få bestått. På bakgrunn av bestått skriftlig hovedprosjekt, gjennomføres en individuell, muntlig eksamen. Det gis en samlet vurdering av den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring med gradert karakter.

Pensumlitteratur
20PS14E Hovedprosjekt
Litteratur

Dalland, O.   (2014): Metoder og oppgaveskriving. Gyldendal Norske Forlag AS. ISBN 9788205423985 

E.S. Andersen & E. Schwencke (2012): Prosjektarbeid, en veiledning for studenter.

Selvvalgt litteratur som godkjennes av faglærer/veileder