20PS14E Hovedprosjekt

20PS14E Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS14E
    • Studieprogram
      Dyreassisterte aktiviteter
    • Studiepoeng
      16
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Oppgaveskriving og litteratursøk 

Prosjektoppgave 

Praksis 

Emnets innhold

Oppgaveskriving og litteratursøk 

  • Innføring i oppgaveskriving og kildebruk samt innhenting av litteratur og bruk av kilder

Prosjektoppgave 

  • Oppgaven skal inneholde vurdering, drøfting og refleksjon og være knyttet til to eller flere emner i undervisningen. 
  • Prosjektoppgaven har følgende innhold; 
  • Emnet skal være selvvalgt og studenten skal bli bevisst egen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, og knytte både teori og praktisk erfaring sammen. Videre skal prosjektoppgaven være en konkret case, være praksisrettet og knyttes til to eller flere av de øvrige emner i utdanningen. Studentene skal gjennom oppgaven vise refleksjon over både teori og praksis. Prosjektoppgaven skal være individuell uavhengig av om prosjektet er gjort i samarbeid med medstudent. 

Praksis 

  • Praksisbolk på 4 dager på egen eller annen arbeidsplass (se egen avtale og retningslinjer) 
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis 
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis ved bruk av dyr som medhjelpere 
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige problemstillinger knyttet til arbeid med samspill mellom dyr og mennesker 
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med deltakere i dyreassisterte aktiviteter 
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid der samspill med dyr inngår som en målrettet aktivitet 
  • kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter både for deltaker og dyr 
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen samspill mellom dyr og mennesker 
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes og drøftes i oppgaven 
Arbeidskrav

Oppgave 1: Kildetest 

Studentene skal etter undervisning om oppgaveskriving og litteratursøk gjøre en øvelse på nett for å finne relevant litteratur til sin oppgave. Dette vurderes som bestått/ikke bestått av faglærer. 

Prosjektoppgave 

Studentene blir tildelt en veileder som er en av faglærerne de kjenner fra før. Studenten skal selv innhente litteratur som er relevant for valgt problemstilling. Studenten skal levere problemstilling til faglærer som blir godkjent før studenten fortsetter på arbeidet med oppgaven. Innsending av utkast og dialog med veileder på nett foregår ukentlig eller ved behov.  

Praksis 

Dette er praksisperioden i studiet på til sammen 4 dager. Den skal gjennomføres på egen eller andres arbeidsplass og gi erfaring med utførelse av dyreassisterte aktiviteter. Se eget avsnitt om praksis og praksisavtale.  Arbeidskrav i praksis:  

Arbeidskrav 1: Beskrivelse av egen plan, inkludert læringsutbytte, for praksisperioden 

Rammer: Skriftlig, individuell beskrivelse av eget ståsted, praksiserfaring og eget læringsutbytte for praksisperioden.  

Omfang: Maks 1000 ord

Arbeidskrav 2: Beskrivelse av aktuell situasjon fra praksisperioden (case)

Rammer: Skriftlig, individuell beskrivelse av aktuelt case i praksisperioden

Omfang: ca 1500 ord

Arbeidskrav 3: Logg for egenrefleksjon 

I løpet av praksisperioden fører studenten logg med refleksjon over egne erfaringer knyttet opp mot ønsket læringsutbytte. Hensikten med loggen er å trene på refleksjon rundt etiske, faglige og praktiske begrunnelser for egen yrkesutøvelse. 

Rammer: Skriftlige, individuell logg som leveres i Canvas  

Omfang: 1200 ord

Vurdering: Loggen leses av faglærer som gir studenten tilbakemelding.

Vurdering

Hovedprosjekt: 

Det skal gjennomføres mappevurdering, der arbeidsmappa skal inneholde dokumentasjon på alle obligatoriske aktiviteter.  

Underveisvurdering gjennomføres som en muntlig tilbakemelding på valg av tema/problemstilling og på 1.utkast til skriftlig prosjektoppgave. Skriftlig prosjektoppgave leveres innen gitt frist. 

På bakgrunn av bestått skriftlig prosjektoppgave gjennomføres en individuell muntlig eksamen.  Det gis en samlet vurdering av den skriftlige hovedoppgaven og muntlig eksamen med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått..  

Beskrivelse og vurdering av prosjektoppgaven føres på vitnemålet.  

Det vises til KS-rutine 1.5.3.1 Eksamensavvikling/gjennomføring ved FI , Rutine for Hovedprosjekt landbruksfag og studieplanens kap 4 Sluttdokumentasjon. 

Både den muntlige og skriftlige delen av eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Obligatorisk praksis i emnet med tilhørende arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før studenten kan gjennomføre muntlig eksamen. 

Pensumlitteratur
20PS14E Hovedprosjekt
Litteratur

Dalland, O.   (2014): Metoder og oppgaveskriving. Gyldendal Norske Forlag AS. ISBN 9788205423985 

E.S. Andersen & E. Schwencke (2012): Prosjektarbeid, en veiledning for studenter.

Selvvalgt litteratur som godkjennes av faglærer/veileder