20PS14D Arena og ledelse av tilbudet
20PS14D Arena og ledelse av tilbudet
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS14D
- StudieprogramDyreassisterte aktiviteter
- Studiepoeng8
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Krav til fasiliteter og etiske hensyn
Bedriftsutvikling og markedsføring
Samhandling mellom ulike miljøer og fagprofesjoner
Krav til fasiliteter og etiske hensyn
- Ansvar, opplæring og rolleavklaring
- Personvern og taushetsplikt
- Beredskapsplan, risikoanalyse og avviksrapportering
- Krav for universell utforming og ergonomi
- Etiske vurderinger
Bedriftsutvikling og markedsføring
- Markedsforståelse og merkevarebygging.
- Markedsføring av dyreassisterte aktiviteter
- Økonomistyring, inkl enkel sårbarhets- og risikoanalyse, nøkkeltall i regnskapet
- Ledelse og motivasjon, inkl forretningside
Samhandling mellom ulike miljøer og fagprofesjoner
- Egen personlighetsutvikling, kommunikasjon og planlegging av DAA-virksomhet
- Tverrfaglig samarbeid
- Planlegging og rapportering
- Viktige økonomiske faktorer
Kandidaten:
- har kunnskap om aktuelt regelverk for utforming av arenaer som nyttes i tilbudet, som HMS, aktuelle KSL-standarder, arbeidsmiljøloven og regler knyttet til økonomisk virksomhet
- har kunnskap om hvordan en forretningside utvikles
- ha kunnskap om effektive markedsføringskanaler
- har kunnskap om aktuelle lover og regler som gjelder for å tilby tjenester innenfor dyreassisterte aktiviteter
- har kunnskap om relevante nettverk og kompetansemiljøer, og kan nyttiggjøre seg disse
- har kunnskap om aktuelt regelverk (lover, forskrifter) som regulerer forholdet til deltaker, oppdragsgiver og ansvarlig myndighet
Kandidaten:
- kan utføre en enkel kartlegging av området/aktuelt areal for å vurdere hvilke faktorer som fremmer eller hemmer tilbudet og samspillet mellom dyr og mennesker
- kan kartlegge ressurspersoner, –miljøer og øvrig nettverk rundt den enkelte deltaker og /deltakergruppe og samarbeid med disse
- kan gjennomføre enkel risiko- og sårbarhetsanalyse, og vurdere mulige tiltak
- kan vurdere nøkkeltall for lønnsomhet
- kan gjennomføre en enkel markedsundersøkelse og enkel markedsføring/kontakt med relevante kjøpergrupper
- kan vurdere etiske hensyn knyttet til virksomheten
Kandidaten:
- kan utveksle erfaringer og synspunkter om utvikling av gode arenaer for dyreassisterte aktiviteter
- kan imøtekomme samfunnsoppdraget i samhandling med ulike fagprofesjoner i utførelse av dyreassisterte aktiviteter
- har forståelse for egen profesjon innen dyreassisterte aktiviteter
- kan bygge relasjoner og gode nettverk med yrkeskollegaer, kunder og kundegrupper
- kan utvikle gode arbeidsmetoder og arbeidsrutiner for virksomheten
- kan samarbeide og bygge relasjoner til kollegaer på tvers av fagfelt
- har oppnådd etisk bevissthet rundt utførelse av dyreassisterte aktiviteter
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Oppgave 1: Arenaens egnethet for dyr og deltakere
- Beskriv et Inn på tunet tilbud, eller en annen relevant bedrift, som tilbyr dyreassisterte aktiviteter for en målgruppe. Beskriv organisering av tilbudet, relevant lovverk, arenaens egnethet og hvordan deltakerne samhandler med dyrene. Presenter beskrivelsene for medstudenter.
- Gruppa bruker dette grunnlaget for å vurdere og beskrive mulige forbedringer/kritiske faktorer ved arenaen for å sikre god måloppnåelse i form av et skriftlig innspill.
- Gruppa presenterer sitt forslag for medstudentene, som gir en muntlig tilbakemelding
Gruppeoppgave, 2-4 deltakere i gruppa.
Omfang: Muntlig presentasjon- med power point, tekst og bilder.
Studentene får muntlig tilbakemelding av lærer og medstudenter, og skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F.
Oppgave 2: Bedriftsutvikling – gjennomføres på nett i grupper
Ta utgangspunkt i en tenkt case for utvikling/videreutvikling av et aktivitetstilbud, gjerne ditt eget. Fyll ut Innovasjon Norge sin forretningsmodell. Gjør en enkel SWOT-analyse. Oppgaven skal først leveres til medstudenter i grupper, som som kommenterer på hverandres ide. Oppgaven redigeres etter tilbakemeldinger. Oppgaven leveres faglærer med kommentarer og tilbakemeldinger fra medstudenter.
Rammer:
Skriftlig oppgave som besvares individuelt med tilbakemelding fra medstudenter.
Omfang: Skriftlig oppgave, ca 1800 ord,
Studenten får skriftlig vurdering av lærer.
Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter bestått-ikke bestått
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks 1200 ord
Vurdering: Godkjent ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Logg etter gjennomførte ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk
Etter hvert besøk skal studentene levere inn en logg i Canvas.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 500 ord
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Berget, B., Krøger, E., Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538
Inn på tunet- håndbok for kjøp av tjenester:
https://xn--innptunet-82a.no/cms/files/768/inn-pa-tunet-handbok-for-kjop-av-tjenester
KSL – standarden 1, 2, 11 og 12: URL Februar 2018: https://www.matmerk.no/no/ksl/ksl-standarder/ksl-standarder-bokmaal
Inn på tunet-skolen: https://www.innpatunet-skolen.no/
Innovasjon Norge: Håndbok i omdømme og merkevarebygging
Aktuelle nettsider: