20PS14C Dyr som medhjelper

20PS14C Dyr som medhjelper

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS14C
    • Studieprogram
      Dyreassisterte aktiviteter
    • Studiepoeng
      16
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Dyras adferd (etologi) 

Dyrevelferd 

Regelverk og offentlige standarder for dyrehold  

Egnethet for dyr i dyreassisterte aktiviteter 

Læringsteori 

Emnets innhold

Dyras adferd (etologi) 

  • Naturlig adferd hos ulike husdyr 
  • Språk og signaler hos dyr 
  • Forventet reaksjonsmønster hos ulike husdyr  
  • Sosialisering – utvikling av adferd 
  • Kunnskap om biologisk utvikling og levesett hos husdyr (zoologi) 

Dyrevelferd 

  • Sammenheng mellom dyrets naturlige levesett og miljøet det lever i  
  • Positive og negative velferdsindikatorer hos dyr 
  • Individuelle tilpasninger for aktivitet, læring og stressmestring  

Regelverk og offentlige standarder for dyrehold  

  • Aktuelle retningslinjer og regelverk for krav til dyrehold, inkl KSL-standarder 

Egnethet for dyr i dyreassisterte aktiviteter 

  • De ulike husdyrslag egnethet i samspill med mennesker 
  • Vurdering og kvalitetssikring av husdyrets egnethet for dyreassisterte aktiviteter 
  • Vurdering av husdyrets egnethet i forhold til deltakers behov og forutsetninger  

Læringsteori

  • Respekt for dyret som individ 
  • Ikke-verbal kommunikasjon  
  • Motivasjon, mestring og tillit 
  • Positiv og negativ forsterking og straff 
  • Betinget lærling (klassisk og operant) 
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om dyrevelferd og ulike husdyrs naturlige adferd, reaksjonsmønstre og sosialisering. Studenten skal ha forståelse for dyras ulikheter på individnivå 
  • har kunnskap om ulike husdyrs naturlige egenskaper som gjør dyret egnet til bruk som miljøskaper og i ulike aktiviteter med mennesker 
  • utvikle personlig forståelse for dyra som medhjelpere 
  • har kunnskap om gjeldende regelverk og retningslinjer for dyrehold, aktuelle KSL-standarder og forskrifter for etisk dyrehold  
  • har kjennskap til læringsteorier og læringsmetoder for håndtering av dyr  
  • har  kunnskap om hvilke type aktiviteter som egner seg for både dyret og mennesket 
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan lese og tolke ulike dyreslags språk og signaler og iverksette nødvendige tiltak for å ivareta dyrevelferd og sikkerhet 
  • kan introdusere mennesket for dyret på en slik måte at samhandlingen er forutsigbar og kontrollert 
  • kan gjøre individuelle vurderinger og tilpasse aktiviteter som ivaretar dyrets velferd, og som er i tråd med regelverk -og etiske retningslinjer for dyrehold 
  • kan utføre risikoanalyse og gjennomføre nødvendig kvalitetssikring av aktiviteter for helse, miljø- og sikkerhet hvor både dyr og menneskers behov blir ivaretatt 
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utveksle erfaringer og synspunkter om helse- og lærefremmende tiltak som ivaretar både dyras og deltakernes behov.  
  • kan samarbeide med og kjenne til offentlig og privat rådgivningstjeneste, som veterinærtjenesten, kommunale etater, mattilsynet og andre aktuelle fagmiljø 
  • har forståelse for det enkelte dyrs behov og dets begrensing i samspill med mennesker slik at både dyret og mennesket opplever mestring  
  • har utviklet en etiske grunnholdning til dyrehold og håndtering av dyr 
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Oppgave 1a): Dyret som medhjelper 

Finn informasjon om og beskriv et valgt dyreslags naturlige adferd, typiske velferdsbehov og egnethet som medhjelper i dyreassisterte aktiviteter i en tenkt situasjon. 

Skriftlig oppgave som besvares individuelt, maks 2 500 ord

Studenten får skriftlig vurdering av lærer.  

Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F. 

Oppgave 1b): Gjør rede for en valgt treningsmetode, ved å begrunne i relevant læringsteori og vis hvordan du kan trene inn en valgt atferd på et valgt dyr ved hjelp av metoden.

Vis med film, eller tekst og bilder.

Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F. 

Oppgave 2: Se emne 2 (tverrfaglig oppgave, nr 3)

Felles praksisutplassering for emne 2 og 3; Se emne 2 (felles utplassering) 

Refleksjonsnotat  

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. 

Skriftlig individuelt notat  

Omfang: maks. 1200

Godkjent ved innlevering 

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet 

Vurdering

Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.

Pensumlitteratur
20PS14C Dyr som medhjelper
Litteratur

Berget,B. , Krøger, E. , Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538 

 

Pryor, K. (1999) Ikke skyt hunden! En innføring i praktisk læringspsykologi. Canis Forlag (2002) ISBN 82-92189-08-4 

 

Jensen, Per (1993) Dyras adferd. Om husdyra våre og deres ville forfedre. Landbruksforlaget ISBN 8252915884 ISBN 8213018532 

 

Dyrevernloven (§§3,6,27 levemiljø:§§22,23 trening:§26). Lovdata 

Aktuelle nettsider: 

 

Det blir gitt nærmere sidehenvisninger i litteraturen ved studiestart. 

Faglærer oppdaterer med nyere artikler og faktaark