20PS14C Dyr som medhjelper
20PS14C Dyr som medhjelper
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS14C
- StudieprogramDyreassisterte aktiviteter
- Studiepoeng16
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Dyras adferd (etologi)
Dyrevelferd
Regelverk og offentlige standarder for dyrehold
Egnethet for dyr i dyreassisterte aktiviteter
Læringsteori
Dyras adferd (etologi)
- Naturlig adferd hos ulike husdyr
- Språk og signaler hos dyr
- Forventet reaksjonsmønster hos ulike husdyr
- Sosialisering – utvikling av adferd
- Kunnskap om biologisk utvikling og levesett hos husdyr (zoologi)
Dyrevelferd
- Sammenheng mellom dyrets naturlige levesett og miljøet det lever i
- Positive og negative velferdsindikatorer hos dyr
- Individuelle tilpasninger for aktivitet, læring og stressmestring
Regelverk og offentlige standarder for dyrehold
- Aktuelle retningslinjer og regelverk for krav til dyrehold, inkl KSL-standarder
Egnethet for dyr i dyreassisterte aktiviteter
- De ulike husdyrslag egnethet i samspill med mennesker
- Vurdering og kvalitetssikring av husdyrets egnethet for dyreassisterte aktiviteter
- Vurdering av husdyrets egnethet i forhold til deltakers behov og forutsetninger
Læringsteori
- Respekt for dyret som individ
- Ikke-verbal kommunikasjon
- Motivasjon, mestring og tillit
- Positiv og negativ forsterking og straff
- Betinget lærling (klassisk og operant)
Kandidaten:
- har kunnskap om dyrevelferd og ulike husdyrs naturlige adferd, reaksjonsmønstre og sosialisering. Studenten skal ha forståelse for dyras ulikheter på individnivå
- har kunnskap om ulike husdyrs naturlige egenskaper som gjør dyret egnet til bruk som miljøskaper og i ulike aktiviteter med mennesker
- utvikle personlig forståelse for dyra som medhjelpere
- har kunnskap om gjeldende regelverk og retningslinjer for dyrehold, aktuelle KSL-standarder og forskrifter for etisk dyrehold
- har kjennskap til læringsteorier og læringsmetoder for håndtering av dyr
- har kunnskap om hvilke type aktiviteter som egner seg for både dyret og mennesket
Kandidaten:
- kan lese og tolke ulike dyreslags språk og signaler og iverksette nødvendige tiltak for å ivareta dyrevelferd og sikkerhet
- kan introdusere mennesket for dyret på en slik måte at samhandlingen er forutsigbar og kontrollert
- kan gjøre individuelle vurderinger og tilpasse aktiviteter som ivaretar dyrets velferd, og som er i tråd med regelverk -og etiske retningslinjer for dyrehold
- kan utføre risikoanalyse og gjennomføre nødvendig kvalitetssikring av aktiviteter for helse, miljø- og sikkerhet hvor både dyr og menneskers behov blir ivaretatt
Kandidaten:
- kan utveksle erfaringer og synspunkter om helse- og lærefremmende tiltak som ivaretar både dyras og deltakernes behov.
- kan samarbeide med og kjenne til offentlig og privat rådgivningstjeneste, som veterinærtjenesten, kommunale etater, mattilsynet og andre aktuelle fagmiljø
- har forståelse for det enkelte dyrs behov og dets begrensing i samspill med mennesker slik at både dyret og mennesket opplever mestring
- har utviklet en etiske grunnholdning til dyrehold og håndtering av dyr
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Oppgave 1a): Dyret som medhjelper
Finn informasjon om og beskriv et valgt dyreslags naturlige adferd, typiske velferdsbehov og egnethet som medhjelper i dyreassisterte aktiviteter i en tenkt situasjon.
Skriftlig oppgave som besvares individuelt, maks 2 500 ord
Studenten får skriftlig vurdering av lærer.
Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F.
Oppgave 1b): Gjør rede for en valgt treningsmetode, ved å begrunne i relevant læringsteori og vis hvordan du kan trene inn en valgt atferd på et valgt dyr ved hjelp av metoden.
Vis med film, eller tekst og bilder.
Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F.
Oppgave 2: Se emne 2 (tverrfaglig oppgave, nr 3)
Felles praksisutplassering for emne 2 og 3; Se emne 2 (felles utplassering)
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 1200
Godkjent ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Berget,B. , Krøger, E. , Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538
Pryor, K. (1999) Ikke skyt hunden! En innføring i praktisk læringspsykologi. Canis Forlag (2002) ISBN 82-92189-08-4
Jensen, Per (1993) Dyras adferd. Om husdyra våre og deres ville forfedre. Landbruksforlaget ISBN 8252915884 ISBN 8213018532
Dyrevernloven (§§3,6,27 levemiljø:§§22,23 trening:§26). Lovdata
Aktuelle nettsider:
Det blir gitt nærmere sidehenvisninger i litteraturen ved studiestart.
Faglærer oppdaterer med nyere artikler og faktaark