20PS14C Dyr som medhjelper

20PS14C Dyr som medhjelper

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS14C
    • Studieprogram
      Dyreassisterte aktiviteter
    • Studiepoeng
      16
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Dyras adferd (etologi) 

Dyrevelferd 

Regelverk og offentlige standarder for dyrehold  

Egnethet for dyr i dyreassisterte aktiviteter 

Læringsteori 

Emnets innhold

Dyras adferd (etologi) 

  • Naturlig adferd hos ulike husdyr 
  • Språk og signaler hos dyr 
  • Forventet reaksjonsmønster hos ulike husdyr  
  • Sosialisering – utvikling av adferd 
  • Kunnskap om biologisk utvikling og levesett hos husdyr (zoologi) 

Dyrevelferd 

  • Sammenheng mellom dyrets naturlige levesett og miljøet det lever i  
  • Positive og negative velferdsindikatorer hos dyr 
  • Individuelle tilpasninger for aktivitet, læring og stressmestring  

Regelverk og offentlige standarder for dyrehold  

  • Aktuelle retningslinjer og regelverk for krav til dyrehold, inkl KSL-standarder 

Egnethet for dyr i dyreassisterte aktiviteter 

  • De ulike husdyrslag egnethet i samspill med mennesker 
  • Vurdering og kvalitetssikring av husdyrets egnethet for dyreassisterte aktiviteter 
  • Vurdering av husdyrets egnethet i forhold til deltakers behov og forutsetninger  

Læringsteori

  • Respekt for dyret som individ 
  • Ikke-verbal kommunikasjon  
  • Motivasjon, mestring og tillit 
  • Positiv og negativ forsterking og straff 
  • Betinget lærling (klassisk og operant) 
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om dyrevelferd og ulike husdyrs naturlige adferd, reaksjonsmønstre og sosialisering. Studenten skal ha forståelse for dyras ulikheter på individnivå 
  • har kunnskap om ulike husdyrs naturlige egenskaper som gjør dyret egnet til bruk som miljøskaper og i ulike aktiviteter med mennesker 
  • utvikle personlig forståelse for dyra som medhjelpere 
  • har kunnskap om gjeldende regelverk og retningslinjer for dyrehold, aktuelle KSL-standarder og forskrifter for etisk dyrehold  
  • har kjennskap til læringsteorier og læringsmetoder for håndtering av dyr  
  • har  kunnskap om hvilke type aktiviteter som egner seg for både dyret og mennesket 
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan lese og tolke ulike dyreslags språk og signaler og iverksette nødvendige tiltak for å ivareta dyrevelferd og sikkerhet 
  • kan introdusere mennesket for dyret på en slik måte at samhandlingen er forutsigbar og kontrollert 
  • kan gjøre individuelle vurderinger og tilpasse aktiviteter som ivaretar dyrets velferd, og som er i tråd med regelverk -og etiske retningslinjer for dyrehold 
  • kan utføre risikoanalyse og gjennomføre nødvendig kvalitetssikring av aktiviteter for helse, miljø- og sikkerhet hvor både dyr og menneskers behov blir ivaretatt 
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utveksle erfaringer og synspunkter om helse- og lærefremmende tiltak som ivaretar både dyras og deltakernes behov.  
  • kan samarbeide med og kjenne til offentlig og privat rådgivningstjeneste, som veterinærtjenesten, kommunale etater, mattilsynet og andre aktuelle fagmiljø 
  • har forståelse for det enkelte dyrs behov og dets begrensing i samspill med mennesker slik at både dyret og mennesket opplever mestring  
  • har utviklet en etiske grunnholdning til dyrehold og håndtering av dyr 
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Oppgave 1a): Dyret som medhjelper 

Finn informasjon om og beskriv et valgt dyreslags naturlige adferd, typiske velferdsbehov og egnethet som medhjelper i dyreassisterte aktiviteter i en tenkt situasjon. 

Skriftlig oppgave som besvares individuelt, maks 2 500 ord

Studenten får skriftlig vurdering av lærer.  

Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F. 

Oppgave 1b): Gjør rede for en valgt treningsmetode, ved å begrunne i relevant læringsteori og vis hvordan du kan trene inn en valgt atferd på et valgt dyr ved hjelp av metoden.

Vis med film, eller tekst og bilder.

Vurdering: Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter A-F. 

Oppgave 2: Se emne 2 (tverrfaglig oppgave, nr 3)

Felles praksisutplassering for emne 2 og 3; Se emne 2 (felles utplassering) 

Refleksjonsnotat  

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. 

Skriftlig individuelt notat  

Omfang: maks. 1200

Godkjent ved innlevering 

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet 

Vurdering

Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
80 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger
77 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Praksis
20 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Selvstudium
239 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Pensumlitteratur
20PS14C Dyr som medhjelper
Litteratur

Berget,B. , Krøger, E. , Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538 

 

Pryor, K. (1999) Ikke skyt hunden! En innføring i praktisk læringspsykologi. Canis Forlag (2002) ISBN 82-92189-08-4 

 

Jensen, Per (1993) Dyras adferd. Om husdyra våre og deres ville forfedre. Landbruksforlaget ISBN 8252915884 ISBN 8213018532 

 

Dyrevernloven (§§3,6,27 levemiljø:§§22,23 trening:§26). Lovdata 

Aktuelle nettsider: 

 

Det blir gitt nærmere sidehenvisninger i litteraturen ved studiestart. 

Faglærer oppdaterer med nyere artikler og faktaark