20PS14A Innføring i dyreassisterte aktiviteter

20PS14A Innføring i dyreassisterte aktiviteter

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS14A
    • Studieprogram
      Dyreassisterte aktiviteter
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Samspill mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter  

Samhandling mellom ulike miljøer og fagprofesjoner  

Praktiske eksempler på dyreassisterte aktiviteter 

Emnets innhold

Samspill mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter 

  • Grunnlaget for mennesket/dyr – relasjonen 
  • Samspill mellom dyr og mennesker 
  • Definisjon av dyreassisterte aktiviteter

Samhandling mellom ulike miljøer og fagprofesjoner

  • Dyreassisterte aktiviteter, muligheter og begrensinger  
  • Faktorer som påvirker utbyttet av dyreassisterte aktiviteter 
  • Bevisstgjøring av valg og utforming av aktiviteter 
  • Dagens krav til kvalitet og profesjonalitet 

Praktiske eksempler på dyreassisterte aktiviteter 

  • Eksempler på dyreassisterte aktiviteter
  • Hvordan vurdere kvalitet på en dyreassistert aktivitet
  • Hvilke faktorer er viktige i utforming av dyreassisterte aktiviteter
Arbeids- og læringsaktiviteter

Arbeidskrav i emne 1 

Oppgave: Samhandling med dyr. Observer og beskriv en dyreassistert aktivitet.

Gjør en vurdering og beskriv hva som skjer i samspillet mellom dyr og mennesker i en dyreassistert aktivitet. Vurder hvordan samhandling med dyr kan brukes/brukes som et tiltak, og beskriv hvordan samarbeidet mellom dyr og mennesker i aktiviteten fungerer/burde fungert. 

Individuell oppgave som besvares både skriftlig og muntlig på nett. Det legges opp til en diskusjon mellom studenter i grupper på nett der de presenterer den aktiviteten de har observert, og diskuterer hvordan dyret fungerte som medhjelper i aktiviteten.

Omfang: Skriftlig innlevering ca. 2000 ord  

Muntlig tilbakemelding på nett av lærer og medstudenter, og skriftlig vurdering av lærer.  Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakteren bestått-ikke bestått. 

Refleksjonsnotat   

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. 

Skriftlig individuelt notat  

Omfang: maks. 1200 ord

Vurdering: Godkjent ved innlevering 

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet 

Logg etter gjennomførte ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk   Etter hvert besøk skal studentene levere inn en logg i Canvas.   Skriftlig individuelt notat  

Omfang: maks. 500 ord

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om samspillet mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter
  • kan finne fram til relevante fagmiljøer, tilbydere og faglige nettverk som har kunnskap om bruk av dyr som medhjelpere og reflektere over gjennomføringen av tilbudet  
  • kan reflektere over egen rolle i dyreassisterte aktiviteter 
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan vurdere hva slags kundegruppe som er relevant for dyreassisterte aktiviteter 
  • kan vurdere hva som er et godt samspill mellom mennesker og dyr i dyreassisterte aktiviteter
  • kan vurdere dyrets rolle i aktiviteten
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har forståelse av sammensetningen av aktiviteten og hvilke faktorer som påvirker denne 
  • har forståelse for samspillet mellom dyr og mennesker og hvilke faktorer som kan påvirke resultatet i en dyreassistert aktivitet
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Oppgave: Samhandling med dyr. Observer og beskriv en aktivitet.

Gjør en vurdering av hva som skjer i samspillet mellom dyr og mennesker i en dyreassistert aktivitet. Vurder hvordan samhandling med dyr kan brukes/brukes som et tiltak, og beskriv hvordan samarbeidet mellom dyr og mennesker i aktiviteten fungerer/burde fungert. 

Individuell oppgave som besvares både skriftlig og muntlig på nett. Det legges opp til en diskusjon mellom studenter i grupper på nett der de presenterer den aktiviteten de har observert, og diskuterer hvordan dyret fungerte som medhjelper i aktiviteten. 

Omfang: Skriftlig innlevering ca. 2000 ord  

Muntlig tilbakemelding på nett av lærer og medstudenter, og skriftlig vurdering av lærer. 

Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter bestått – ikke bestått. 

Refleksjonsnotat  

Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. 

Skriftlig individuelt notat  

Omfang: maks. 1200 ord

Vurdering: Godkjent ved innlevering 

Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet 

Logg etter gjennomførte ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk  

Etter hvert besøk skal studentene levere inn en logg i Canvas.  

Skriftlig individuelt notat  

Omfang: maks. 500 ord

Vurdering

Det gis sluttvurdering i emnet med bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20PS14A Innføring i dyreassisterte aktiviteter
Litteratur

Berget, B. , Krøger, E. , Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538 

Det blir gitt nærmere sidehenvisninger i litteraturen ved studiestart. 

Faglærer oppdaterer med nyere artikler og faktaark.