20PS14A Innføring i dyreassisterte aktiviteter
20PS14A Innføring i dyreassisterte aktiviteter
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS14A
- StudieprogramDyreassisterte aktiviteter
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Samspill mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter
Samhandling mellom ulike miljøer og fagprofesjoner
Praktiske eksempler på dyreassisterte aktiviteter
Samspill mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter
- Grunnlaget for mennesket/dyr – relasjonen
- Samspill mellom dyr og mennesker
- Definisjon av dyreassisterte aktiviteter
Samhandling mellom ulike miljøer og fagprofesjoner
- Dyreassisterte aktiviteter, muligheter og begrensinger
- Faktorer som påvirker utbyttet av dyreassisterte aktiviteter
- Bevisstgjøring av valg og utforming av aktiviteter
- Dagens krav til kvalitet og profesjonalitet
Praktiske eksempler på dyreassisterte aktiviteter
- Eksempler på dyreassisterte aktiviteter
- Hvordan vurdere kvalitet på en dyreassistert aktivitet
- Hvilke faktorer er viktige i utforming av dyreassisterte aktiviteter
Arbeidskrav i emne 1
Oppgave: Samhandling med dyr. Observer og beskriv en dyreassistert aktivitet.
Gjør en vurdering og beskriv hva som skjer i samspillet mellom dyr og mennesker i en dyreassistert aktivitet. Vurder hvordan samhandling med dyr kan brukes/brukes som et tiltak, og beskriv hvordan samarbeidet mellom dyr og mennesker i aktiviteten fungerer/burde fungert.
Individuell oppgave som besvares både skriftlig og muntlig på nett. Det legges opp til en diskusjon mellom studenter i grupper på nett der de presenterer den aktiviteten de har observert, og diskuterer hvordan dyret fungerte som medhjelper i aktiviteten.
Omfang: Skriftlig innlevering ca. 2000 ord
Muntlig tilbakemelding på nett av lærer og medstudenter, og skriftlig vurdering av lærer. Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakteren bestått-ikke bestått.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 1200 ord
Vurdering: Godkjent ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Logg etter gjennomførte ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk Etter hvert besøk skal studentene levere inn en logg i Canvas. Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 500 ord
Kandidaten:
- har kunnskap om samspillet mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter
- kan finne fram til relevante fagmiljøer, tilbydere og faglige nettverk som har kunnskap om bruk av dyr som medhjelpere og reflektere over gjennomføringen av tilbudet
- kan reflektere over egen rolle i dyreassisterte aktiviteter
Kandidaten:
- kan vurdere hva slags kundegruppe som er relevant for dyreassisterte aktiviteter
- kan vurdere hva som er et godt samspill mellom mennesker og dyr i dyreassisterte aktiviteter
- kan vurdere dyrets rolle i aktiviteten
Kandidaten:
- har forståelse av sammensetningen av aktiviteten og hvilke faktorer som påvirker denne
- har forståelse for samspillet mellom dyr og mennesker og hvilke faktorer som kan påvirke resultatet i en dyreassistert aktivitet
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Oppgave: Samhandling med dyr. Observer og beskriv en aktivitet.
Gjør en vurdering av hva som skjer i samspillet mellom dyr og mennesker i en dyreassistert aktivitet. Vurder hvordan samhandling med dyr kan brukes/brukes som et tiltak, og beskriv hvordan samarbeidet mellom dyr og mennesker i aktiviteten fungerer/burde fungert.
Individuell oppgave som besvares både skriftlig og muntlig på nett. Det legges opp til en diskusjon mellom studenter i grupper på nett der de presenterer den aktiviteten de har observert, og diskuterer hvordan dyret fungerte som medhjelper i aktiviteten.
Omfang: Skriftlig innlevering ca. 2000 ord
Muntlig tilbakemelding på nett av lærer og medstudenter, og skriftlig vurdering av lærer.
Vurderes etter kriteriene nr. 1-6 med karakter bestått – ikke bestått.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 1200 ord
Vurdering: Godkjent ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Logg etter gjennomførte ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk
Etter hvert besøk skal studentene levere inn en logg i Canvas.
Skriftlig individuelt notat
Omfang: maks. 500 ord