20PS09F Kommunikasjon

20PS09F Kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS09F
    • Studieprogram
      Kvalitetsrevisor i landbruket
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Se og snakke som verktøy

Aktiv lytting

Rapportskriving

Gruppedynamikk og konflikthåndtering

Emnets innhold

Se og snakke som verktøy

  • Forståelsen av egen måte å snakke på
  • Evnen til å stille åpne spørsmål
  • Evnen til å tolke og bearbeide situasjoner

Aktiv lytting

  • Aktiv lytting og non-verbal kommunikasjon
  • Åpenhet for meninger
  • Gjennomskue dobbelt budskap

Rapportskriving

  • Kjennetegn på gode rapporter
  • Utarbeiding av dokumenter
  • Utarbeiding av prosedyrer
  • Program, planer og aktiviteter
  • Juridiske forhold knyttet til rapportskriving

Gruppedynamikk og konflikthåndtering

  • Evnen til å lese og forstå doble budskap
  • Gruppedynamikk
  • Konflikthåndtering
  • Tolke og forstå data
  • Etiske perspektiver
Arbeids- og læringsaktiviteter

Nettpedagogiske metoder benyttes, og beskrives nærmere i kap 2.3. Her inngår både lærerstyrte og studentstyrte aktiviteter.

  • Fellessamling for nøkkelpersoner og studenter i studieprogrammet
  • Forelesninger på nett og i klasserom
  • Individuell veiledning
  • Veiledning i grupper
  • Involvering av sertifiseringsorganer i landbruket
  • Involvering av fagrepresentanter fra landbruket
  • Arrangerte øvelser og trening i revisjon, observasjon og refleksjon
  • Skriftlige oppgaver, individuelt og i grupper
  • Muntlige presentasjoner
  • Revisjonsøvelser med revisor på revisjonsoppdrag, kap. 2.1.
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om hva som kjennetegner godt samarbeid
  • har kunnskap om hva som kjennetegner evnen til å se, snakke og lytte og hva som er god skriftlig kommunikasjon
  • har kunnskap om åpne spørsmål som metode
  • har kjennskap til etiske perspektiver knyttet til rollen som revisor
  • har kunnskap om metoder og verktøy i møte med stressende situasjoner
Ferdigheter

Kandidaten:

  • har evnen til å skape ny innsikt gjennom refleksjon og bearbeiding av informasjon og egne erfaringer
  • kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy i kommunikasjonsprosessen og aktivt stille åpne spørsmål under revisjon
  • kan fange opp hvordan den som revideres påvirkes av revisor og hvordan revisor påvirkes av den som revideres
  • kan organisere sitt arbeid og samarbeide med den som revideres
  • Kan veilede den som revideres i forhold til aktuelt lovverk, krav og bestemmelser
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har evnen til å skape forståelse for revisors rolle/oppgave og formålet med revisjon
  • kan legge til rette for læring og utvikling hos den som revideres
  • kan planlegge og gjennomføre en revisjon og dokumentere dette skriftlig
  • er bevisst på kulturelle forskjeller i all kommunikasjon
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
  • kan bygge relasjoner med fagmiljø og den som revideres
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent:
    • 2 skriftlige innleveringsoppgaver
    • 2 refleksjonsnotat
    • Obligatorisk deltakelse og føring av logg på ekskursjoner/befaringer og i revisjonsøvelser
    • Muntlige presentasjoner i plenum
    • Deltakelse i et utvalg treningsaktiviteter i revisjon
Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20PS09F Kommunikasjon
Litteratur

Gjerde, Susanne: Coaching – Hva – hvorfor – hvordan (2010-2.utgave) ISBN 978 82 450 0969 9. Del 3 Coachingferdigheter og virkemidler side 115 – 207 og Del 4, råd og praktisk bruk, side 276 - 282. Hartviksen, Marit og Kversøy,

 

Kjartan Skogly (2018).  Samarbeid og Konflikt – to sider av samme sak. ISBN 978 82 450 0726 8. Hele boka – 221 sider. 2.utgave.

 

Kversøy. Kjartan Skogly: Etikk – en praktisk vinkling (2021).  ISBN 978 82 450 1411 2. Del 1 side 11-29, Del 2, side 51-78, Del 3 105-121 og Del 5 side 137 - 146. 3.utgave