20PS09F Kommunikasjon
20PS09F Kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS09F
- StudieprogramKvalitetsrevisor i landbruket
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Se og snakke som verktøy
- Forståelsen av egen måte å snakke på
- Evnen til å stille åpne spørsmål
- Evnen til å tolke og bearbeide situasjoner
Aktiv lytting
- Aktiv lytting og non-verbal kommunikasjon
- Åpenhet for meninger
- Gjennomskue dobbelt budskap
Rapportskriving
- Kjennetegn på gode rapporter
- Utarbeiding av dokumenter
- Utarbeiding av prosedyrer
- Program, planer og aktiviteter
- Juridiske forhold knyttet til rapportskriving
Gruppedynamikk og konflikthåndtering
- Evnen til å lese og forstå doble budskap
- Gruppedynamikk
- Konflikthåndtering
- Tolke og forstå data
- Etiske perspektiver
Nettpedagogiske metoder benyttes, og beskrives nærmere i kap 2.3. Her inngår både lærerstyrte og studentstyrte aktiviteter.
- Fellessamling for nøkkelpersoner og studenter i studieprogrammet
- Forelesninger på nett og i klasserom
- Individuell veiledning
- Veiledning i grupper
- Involvering av sertifiseringsorganer i landbruket
- Involvering av fagrepresentanter fra landbruket
- Arrangerte øvelser og trening i revisjon, observasjon og refleksjon
- Skriftlige oppgaver, individuelt og i grupper
- Muntlige presentasjoner
- Revisjonsøvelser med revisor på revisjonsoppdrag, kap. 2.1.
Kandidaten:
- har kunnskap om hva som kjennetegner godt samarbeid
- har kunnskap om hva som kjennetegner evnen til å se, snakke og lytte og hva som er god skriftlig kommunikasjon
- har kunnskap om åpne spørsmål som metode
- har kjennskap til etiske perspektiver knyttet til rollen som revisor
- har kunnskap om metoder og verktøy i møte med stressende situasjoner
Kandidaten:
- har evnen til å skape ny innsikt gjennom refleksjon og bearbeiding av informasjon og egne erfaringer
- kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy i kommunikasjonsprosessen og aktivt stille åpne spørsmål under revisjon
- kan fange opp hvordan den som revideres påvirkes av revisor og hvordan revisor påvirkes av den som revideres
- kan organisere sitt arbeid og samarbeide med den som revideres
- Kan veilede den som revideres i forhold til aktuelt lovverk, krav og bestemmelser
Kandidaten:
- har evnen til å skape forståelse for revisors rolle/oppgave og formålet med revisjon
- kan legge til rette for læring og utvikling hos den som revideres
- kan planlegge og gjennomføre en revisjon og dokumentere dette skriftlig
- er bevisst på kulturelle forskjeller i all kommunikasjon
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
- kan bygge relasjoner med fagmiljø og den som revideres
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent:
- 2 skriftlige innleveringsoppgaver
- 2 refleksjonsnotat
- Obligatorisk deltakelse og føring av logg på ekskursjoner/befaringer og i revisjonsøvelser
- Muntlige presentasjoner i plenum
- Deltakelse i et utvalg treningsaktiviteter i revisjon
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Gjerde, Susanne: Coaching – Hva – hvorfor – hvordan (2010-2.utgave) ISBN 978 82 450 0969 9. Del 3 Coachingferdigheter og virkemidler side 115 – 207 og Del 4, råd og praktisk bruk, side 276 - 282. Hartviksen, Marit og Kversøy,
Kjartan Skogly (2018). Samarbeid og Konflikt – to sider av samme sak. ISBN 978 82 450 0726 8. Hele boka – 221 sider. 2.utgave.
Kversøy. Kjartan Skogly: Etikk – en praktisk vinkling (2021). ISBN 978 82 450 1411 2. Del 1 side 11-29, Del 2, side 51-78, Del 3 105-121 og Del 5 side 137 - 146. 3.utgave