20PS09D Hovedprosjekt

20PS09D Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS09D
    • Studieprogram
      Kvalitetsrevisor i landbruket
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Emnets innhold

Hovedprosjekt

Emnet skal være selvvalgt og studenten skal bli bevisst egen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse og nytte både teori og praktisk erfaring. Videre skal fordypningsarbeidet være praksisrettet og knyttes til to eller flere emner i utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon over både teori og praksis. Fordypningsarbeidet kan gjennomføres individuelt, eller i gruppe på 2. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon over både teori og praksis.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppeoppgaver, selvstudium, film, litteraturstudier.

Studenten skal utarbeide individuell læreplan. Planen skal danne grunnlag for den spesifikke fordypningsdelen med utgangspunkt i det læringsutbytte nevnt i emnene for utdanningen.

Faglærere og eventuell ekstern spisskompetanse veileder studenten ved gjennomføring av prosjektoppgaven.

  • Involvering av fagrepresentanter landbruket
  • Fellessamling for nøkkelpersoner og studenter i studieprogrammet
  • Forelesninger og veiledning
  • Involvering av sertifiseringsorganer i landbruket
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode
  • har kunnskap om hvordan teori skal knyttes opp mot prosjektets innhold
  • har kunnskap om løsning av konkret problemstilling innen kvalitetsrevisjon i landbruket
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan nytte teoretisk kunnskap og praktisk erfaring og reflektere rundt den i sin yrkesutøvelse
  • kan anvende relevante faglige verktøy, fremgangsmåter og uttrykksformer
  • kan dokumentere arbeidsprosess og sluttprodukt
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre tverrfaglig prosjekt
  • viser forståelse for yrkes- og bransjeprinsipper knyttet til formål med revisjonsoppdrag
  • viser hvordan hovedprosjektet bidrar til egen læring og utvikling
Arbeidskrav

Litteraturstudie og skriftlig prosjektoppgave, som kan inkludere revisjonsoppdrag.  Målene, litteraturoversikt og fremdriftsplan skal godkjennes av veileder/lærer innen et fastsatt frist.

Undervisningen legges opp som et prosjektarbeid, evnt inkludert en kvalitetsrevisjon. Faglærere, og eventuelle eksterne, veileder studenten gjennom prosjektet/revisjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller sammen med en medstudent. Ved samarbeid er begge studentene ansvarlig for prosjektets totale innhold.

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter, to av veiledningstimene er obligatorisk i tillegg til delingsdagen/prøveeksamen. Studentene skal innen gitte frister levere der det gis fremovermeldinger på følgende punkter (Problemstilling, overskrifter, utkast til skriftlige oppgave, skriftlig innlevering av hovedprosjekt)
  • Skriftlig hovedprosjekt gruppe-/ individuell besvarelse. Veiledende omfang: 7500 ord +/- 10% (6000 ord +/- 10% ved individuell besvarelse)

Eksamen: Muntlig framstilling

Vurdering

Underveisvurdering gjennomføres som en muntlig tilbakemelding på valg av problemstilling og overskrifter, og gis vurdering bestått/ikke bestått ved innlevering i Canvas. Det gis i tillegg en underveisvurdering på utkast til skriftlig oppgave.

  • På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en individuell muntlig eksamen. Det gis en foreløpig karakter på det skriftlig arbeidet før muntlig eksamen.
  • Skriftlig hovedprosjekt og muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor
  • Individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen med gradert karakter A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.

Beskrivelse og vurdering av hovedprosjektet føres på vitnemålet

Pensumlitteratur
20PS09D Hovedprosjekt
Litteratur

Dalland, Olav (2014): Metoder og oppgaveskriving. Gyldendal Norske Forlag AS. ISBN 9788205423985

Selvvalgt litteratur som godkjennes av faglærer/veileder