20HH81D Innføring i veiledning
20HH81D Innføring i veiledning
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH81D
- StudieprogramVeiledning i praksis
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Høst
Behovet for veiledning møter vi på i mange sammenhenger og det er en kompetanse som er etterspurt av både arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene. Veiledning er en kompetanse i skjæringspunktet mellom fag og person. Det er en kompetanse som vil utvikle hele mennesket, både faglig og sosialt. Studiet vil utfordre egne verdier, holdninger, tenkesett og væremåter, og forutsetter et bevisst forhold til samspillet med andre. Fagskoleutdanningene skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer.
Målgruppen for utdanningen er alle som har fullført videregående utdanning, enten med fagbrev/svennebrev eller yrkeskompetanse og som jobber med, eller ønsker å jobbe med å veilede andre i sin yrkesutøvelse. Formålet er å kvalitetssikre faglig arbeid og opplæring i bedrift gjennom å tilby en formalisert utdanning. Dette vil styrke rollen til veiledere, instruktører og faglige ledere, og kvaliteten på arbeidsplassbasert opplæring. Målet er at studenten skal utvikle en reflektert holdning til egen veiledningspraksis for å oppnå best mulig læringsutbytte hos veisøker. Utdanningen skal bidra til at studenten utvikler seg til reflekterte yrkesutøvere og øke bevisstgjøring av egen funksjon og rolle.
Modulen Innføring i Veiledning er en 10 stp modul som går over ca 12 uker. Alle som fullfører og består utdanningen, får tildelt vitnemål. Det er et studie der studentene får mye praktisk trening i utvikling av egen veilederkompetanse, i tillegg til å tilegne seg en faglig og teoreteisk bakgrunn.
Begrepsavklaring:
Veiledning er den aktiviteten som foregår i samspillet mellom veileder og veisøker. Det er å bidra til at veisøker kan systematisere praktiske opplevelser og sette dem inn i en faglig, helhetlig og personlig sammenheng hvor oppmerksomheten er rettet mot veisøker. Veileder skal bevisstgjøre og bidra til at veisøker finner gode løsninger selv.
Veileder er den som har hovedansvaret for veiledningen, både i en faglig og personlig sammenheng. Han/hun har ansvaret for at veisøker blir ivaretett ut ifra egne behov og forutsetninger.
Veisøker er den som blir veiledet av veileder.
Meg og min rolle
Begrepsavklaring
Rammer for god veiledning, ulike metoder og modeller
Kommunikasjon
Relasjonskompetanse
Meg og min rolle
- finne mitt eget ståsted
- brukermedvirkning
- rolleavklaringer
- ansvarsområder
Begrepsavklaringer
- coaching
- rådgivning
- veiledning
- felles forståelse av begreper
Rammer for god veiledning, ulike metoder og modeller
- mottak av veisøker
- ulike modeller
- refleksjon og metaveiledning
- ulike veiledningsverktøy og bruk av disse i veiledning
- praktiske øvelser
- yrkespedagogiske prinsipper
Kommunikasjon
- kommunikasjonens betydning
- kommunikasjon i konflikt
- kommunikasjon for å fremme god opplæring og godt arbeidsmiljø
- etikk og holdninger
Relasjonskompetanse
- hva er relasjonskompetanse?
- støtte og motivasjon
- mestring og motiviajon
- menneskesyn i et mangfoldsperspektiv
Arbeids- og læringsaktiviteter
Studiet vektlegger selvstendighet, refleksjon og ansvar for egen læring. Studentene skal utvikle samarbeidsevner, kommunikasjon og problemløsning, samt forstå etiske og samfunnsmessige perspektiver innenfor veiledningsfaget
Læringsmetoder
Studiet kombinerer teori og praksis gjennom varierte læringsformer som veiledning, refleksjon, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Det legges vekt på et godt læringsmiljø, med bruk av både fysiske og digitale samlinger.
Arbeidskrav og vurdering
Studentene arbeider med praksisnære arbeidskrav, med skriftlig eller muntlig tilbakemelding. Refleksjonsnotater er sentrale for læringsutbyttet.
Veiledning og læringsplattform
En digital læringsplattform brukes for kommunikasjon, arbeidskrav og lærestoff.
Selvstudium og lærerstyrte aktiviteter
Studentene må sette av tid til selvstudium og gjennomføre veiledningsøkter mellom samlinger. Lærerstyrte aktiviteter inkluderer både synkrone (live) og asynkrone (opptak, forum) læringsformer.
Bruk av kunstig intelligens (KI)
Fagskolen Innlandet oppfordrer til en aktiv og reflektert tilnærming til bruk av kunstig intelligens som et hjelpemiddel i læringsprosessen.
Dette gir studentene muligheten til å utvikle en dypere forståelse av teknologiens potensial, samtidig som de lærer å forholde seg kritisk til dens begrensninger.
Gjennom veiledning og undervisning skal Fagskolen Innlandet sikre at studentene er godt rustet til å bruke KI på en måte som fremmer læring, innovasjon og etisk bevissthet.
Vi henviser videre til rutine 1.5.1.2 Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisning og vurdering i Fagskolen Innlandets kvalitetssystem.
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier knyttet til veiledning, opplæring og oppfølging
- har kunnskap om etiske utfordringer og maktforhold knyttet til veiledning
- kan finne, vise forståelse for og henvise til teoretisk kunnskap om veiledning
- har kunnskap om begrepet bærekraft og kunne anvende det i relevante, faglige og yrkesmessige sammenhenger
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
- kan lytte, utfordre, støtte og ta i bruk ulike perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- kan kartlegge behov og iverksette tiltak som bidrar til medvirkning, mestring og motivasjon
Kandidaten
- har innsikt i verdier og etisk grunnlag for veiledning
- kan utføre veiledning tilpasset veisøkers behov og læreforutsetninger
- har fått noen verktøy for å bygge relasjoner, og for å forebygge og håndtere konflikter
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle labøvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved modulens avslutning vurderes sluttkompetansen med bestått/ikke bestått.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |