Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH81B Veiledning i praksis

20HH81B Veiledning i praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH81B
    • Studieprogram
      Veiledning i praksis
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

Emnet vil ha fokus på praktisk øvelse i veiledning. Studentene vil lære om og prøve ut ulike metoder. Det å ramme inn samtalen er et sentralt tema. Studentene skal i gruppe skrive en faglig fordypningsoppgave. Emnet avsluttes med muntlig eksamen.

Tema

Rammer for god veiledning

Metoder

Den vanskelige/nødvendige samtalen

Veileders personlige og faglige vekst og utvikling

Faglig fordypningsoppgave

Emnets innhold

Rammer for god veiledning

  • mottak av veisøker
  • ulike teorier
  • refleksjon
  • tilpasset opplæring
  • vurdering

Metoder

  • tilegne seg ulike veiledningsverktøy og kunne bruke de i praktisk veiledning
  • praktiske øvelser
  • yrkespedagogiske prinsipper

Den vanskelige/nødvendige samtalen

  • forberedelser, gjennomføring, dokumentasjon og oppfølging
  • forebygge og håndtere konflikter
  • evt samarbeidspartnere

Veileders personlige og faglige vekst og utvikling

  • medvirkning, mestring og motivasjon
  • hvem er jeg? hvem vil jeg være? hvordan blir jeg oppfattet?

Faglig fordypningsoppgave

  • fordypning i et selvvalgt tema aktuelt for veilederrollen
  • fordypningsoppgaven skal være knyttet til emner i studieplanen og dekke læringsutbyttet i emnet
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
  • har kunnskap om veiledningsmetodikk som anvendes ved opplæring i bedrift, praksis og til ulike brukergrupper
  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger, ansatte og andre veisøkere
  • har kunnskap om vurdering for og av læring
  • har kunnskap om begrepet tilpasset opplæring
  • har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring
  • kan finne, vise forståelse for og henvise til teoretisk kunnskap om veiledning
  • forstår betydningen av veiledning i konflikthåndtering, medvirkning, mestring og motivasjon for arbeidslivets og samfunnets verdiskaping
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere, kommunisere og samhandle med veisøker og andre aktuelle parter for å skape tillit og bygge gode relasjoner
  • kan anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
  • kan lytte, utfordre, støtte og ta i bruk ulike perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
  • kan veilede etter mål og planer i opplæringen for den aktuelle veisøker
  • kan ta imot veisøker og kartlegge behov for planer og tiltak, både individuelt, i gruppe og gjennom internt samarbeid
  • kan kartlegge behov og iverksette tiltak som bidrar til medvirkning, mestring og motivasjon
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av veisøker
  • kan utføre veiledning tilpasset veisøkers behov og læreforutsetninger
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner
  • kan bygge relasjoner for å forebygge og håndtere konflikter
Forkunnskapskrav

Emne 1 og 2 i Veiledning i praksis.

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Arbeidskrav i emnet:

  • Arbeidskrav 1: Etikk (gruppeoppgave)
  • Arbeidskrav 2: Lytting
  • Arbeidskrav 3: Skriftlig oppgave i gruppe
  • Arbeidskrav 4: Egne veiledningsøkter
  • Refleksjonsnotat med hverandrevurdering (2 stk)
  • Muntlig eksamen

Lærer i emnet setter kriterier for vurdering på om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

 

Vurdering

Kriterier for vurdering av fordypningsoppgaven

Fordypningsoppgaven vurderes i forhold til kriteriene 1 - 6 nedenfor: 

Kriterier 

Krav 

1. Faglig profil 

Besvarelsen skal vise praktiske arbeidsoppgaver belyst og faglig begrunnet med relevant teori. Studenten skal beskrive egne funksjons- og ansvarsområder i forhold til aktuelle problemstillinger i yrkesutøvelsen.  

2. Kunnskap 

Besvarelsen viser at studenten kan finne frem i relevant litteratur og vise forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis.  

3. Metodisk redegjørelse 

Studenten skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandling av eget materiale og vise til saklig kildekritikk. Besvarelsen må ivareta etiske retningslinjer som for eksempel anonymisering av data. 

4. Utforming 

Besvarelsen skal ha god skriftlig fremstilling med et klart og entydig språk. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med generelle retningslinjer for oppgaveskriving. Litteratur refereres nøyaktig og korrekt både i teksten og i egen litteraturliste. 

5. Selvstendighet og drøfting 

Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og begrunnelser slik at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander. Besvarelsen skal vise evne til faglige og etiske vurderinger. Sammenheng mellom teori og praksis skal belyses ved hjelp av praksiseksempler.  

6. Oppgavelikhet 

Besvarelsen må ikke ha stor likhet med andre besvarelser, eller annet publisert materiale.  

Vurderingsformene har sammenheng med utdanningenes mål, innhold og arbeidsformer. Studenten skal ha mulighet til å bruke kunnskaper og ferdigheter både fra utdanningens teorigrunnlag og studentens egen praksiserfaring i forbindelse med eksamen. Fordypningsoppgaven vurderes med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. 

Vurdering av fordypningsoppgaven

Fordypningsoppgaven vurderes av faglærer. Etter at det skriftlige arbeidet har blitt vurdert jfr vurderingskriteriene vil faglærer meddele studentene denne vurderingen. 

Krav til faglighet -  Temaet i fordypningsoppgaven er et selvvalgt tema aktuelt for veilederrollen. Fordypningsoppgaven skal være praksisrelevant og knyttet til temaer i utdanningen. Studenten skal vise refleksjon og bruke både teori og arbeidserfaringer.  

Metodisk redegjøringskrav - Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer, herunder korrekt bruk av kilder. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens/tilbyders retningslinjer for oppgaveskriving.  

Selvstendighet - Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.  

Originalitet - Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.  

Karakterer - Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F.  

Omfang - besvarelsen skal være på 3.500 ord +/- 10 % . Ved gruppeoppgave er omfanget satt til 4.500 ord +/- 10%.

Vurdering av muntlig eksamen

Muntlig eksamen vurderes av intern (faglærer) og ekstern sensor. Sensor skal ha faglig kompetanse på lik linje med lærerne, samt kjenne til hva fagskole er og dens plassering i utdanningssystemet. Fagskolen Innlandet ønsker helst å rekruttere eksterne sensorer fra andre fagskoler, men der det ikke er mulig kan det benyttes sensorer fra den videregående skolen, høgskoler og det lokale næringslivet. 

Vekting av karakter

Karakter satt på muntlig eksamen vektes til 60% av endelig karakter for studiet.

Karakter satt på faglig fordypningsoppgave vektes til 20% av endelig karakter for studiet.

Øvrige arbeidskrav vektes til 20% av endelig karakter for studiet.

Pensumlitteratur
20HH81B Veiledning i praksis
Litteratur

I forhold til fordypningsoppgaven vil studenten i fellesskap med faglærer finne frem til relevant litteratur fra pensum i emne 1 og 2 og eventuelt selvvalgt litteratur.