20HH81B Veiledning i praksis
20HH81B Veiledning i praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH81B
- StudieprogramVeiledning i praksis
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
- Rammer for god veiledning
- Metoder
- Den vanskelige/nødvendige samtalen
- Veileders personlige og faglige vekst og utvikling
- Faglig fordypningsoppgave
Rammer for god veiledning |
|
Metoder |
|
Den vanskelige/nødvendige samtalen |
|
Veileders personlige og faglige vekst og utvikling |
|
Faglig fordypningsoppgave |
|
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
- har kunnskap om veiledningsmetodikk som anvendes ved opplæring i bedrift, praksis og til ulike brukergrupper
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger, ansatte og andre veisøkere
- har kunnskap om vurdering for og av læring
- har kunnskap om begrepet tilpasset opplæring
- har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring
- kan finne, vise forståelse for og henvise til teoretisk kunnskap om veiledning
- forstår betydningen av veiledning i konflikthåndtering, medvirkning, mestring og motivasjon for arbeidslivets og samfunnets verdiskaping
- kan reflektere, kommunisere og samhandle med veisøker og andre aktuelle parter for å skape tillit og bygge gode relasjoner
- kan anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
- kan lytte, utfordre, støtte og ta i bruk ulike perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- kan veilede etter mål og planer i opplæringen for den aktuelle veisøker
- kan ta imot veisøker og kartlegge behov for planer og tiltak, både individuelt, i gruppe og gjennom internt samarbeid
- kan kartlegge behov og iverksette tiltak som bidrar til medvirkning, mestring og motivasjon
- har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av veisøker
- kan utføre veiledning tilpasset veisøkers behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner
- kan bygge relasjoner for å forebygge og håndtere konflikter
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og praktiske øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet setter kriterier for vurdering på om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres individuelt eller i gruppe. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Myndighetenes kvalitetsvurderingssystem kan gi et utgangspunkt for disposisjon:
- Utforme mål og begrunne valg av problemstilling jf. tema
- Utforme framdriftsplan o Gjennomføring o Fagspesifikk vurdering o Oppfølging og implementering
Studenten har tilbud om veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. Deler av en av samlingene legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karakteren A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått i emnet.
Kriterier for vurdering av fordypningsoppgaven
Fordypningsoppgaven vurderes i forhold til kriteriene 1 - 6 nedenfor:
Kriterier |
Krav |
1. Faglig profil |
Besvarelsen skal vise praktiske arbeidsoppgaver belyst og faglig begrunnet med relevant teori. Studenten skal beskrive egne funksjons- og ansvarsområder i forhold til aktuelle problemstillinger i yrkesutøvelsen. |
2. Kunnskap |
Besvarelsen viser at studenten kan finne frem i relevant litteratur og vise forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis. |
3. Metodisk redegjørelse |
Studenten skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandling av eget materiale og vise til saklig kildekritikk. Besvarelsen må ivareta etiske retningslinjer som for eksempel anonymisering av data. |
4. Utforming |
Besvarelsen skal ha god skriftlig fremstilling med et klart og entydig språk. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med generelle retningslinjer for oppgaveskriving. Litteratur refereres nøyaktig og korrekt både i teksten og i egen litteraturliste. |
5. Selvstendighet og drøfting |
Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og begrunnelser slik at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander. Besvarelsen skal vise evne til faglige og etiske vurderinger. Sammenheng mellom teori og praksis skal belyses ved hjelp av praksiseksempler. |
6. Oppgavelikhet |
Besvarelsen må ikke ha stor likhet med andre besvarelser, eller annet publisert materiale. |
Vurderingsformene har sammenheng med utdanningenes mål, innhold og arbeidsformer. Studenten skal ha mulighet til å bruke kunnskaper og ferdigheter både fra utdanningens teorigrunnlag og studentens egen praksiserfaring i forbindelse med eksamen. Fordypningsoppgaven vurderes med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Vurdering av fordypningsoppgaven
Fordypningsoppgaven vurderes av faglærer. Etter at det skriftlige arbeidet har blitt vurdert jfr vurderingskriteriene vil faglærer meddele studentene denne vurderingen.
Krav til faglighet - Temaet i fordypningsoppgaven er et selvvalgt tema aktuelt for veilederrollen. Fordypningsoppgaven skal være praksisrelevant og knyttet til temaer i utdanningen. Studenten skal vise refleksjon og bruke både teori og arbeidserfaringer.
Metodisk redegjøringskrav - Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer, herunder korrekt bruk av kilder. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens/tilbyders retningslinjer for oppgaveskriving.
Selvstendighet - Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
Originalitet - Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.
Karakterer - Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F.
Omfang - besvarelsen skal være på 3.500 ord +/- 10 % .
Vurdering av muntlig eksamen
Muntlig eksamen vurderes av intern (faglærer) og ekstern sensor. Sensor skal ha faglig kompetanse på lik linje med lærerne, samt kjenne til hva fagskole er og dens plassering i utdanningssystemet. Fagskolen Innlandet ønsker helst å rekruttere eksterne sensorer fra andre fagskoler, men der det ikke er mulig kan det benyttes sensorer fra den videregående skolen, høgskoler og det lokale næringslivet.